Nagy gáz van a NASCAR-ban: A csapatok már a szervezet háta mögött konspirálnak

Nagy gáz van a NASCAR-ban: A csapatok már a szervezet háta mögött konspirálnak
credit: Chris Graythen/Getty/NASCAR Media



Október elején robbantották a bombát a NASCAR Cup csapatai, amikor egy partizánakciónak is beillő sajtótájékoztató keretein belül teregették ki a szennyest a szervezet rájuk nézve katasztrofális gazdasági modelljéről.

A bevételek igazságtalan elosztása miatt a királykategóriában szereplő gárdák fennállása már csak a saját szponzoraikon múlik, ami példátlan a profi sportligákban.

A helyzet annyira rossz, hogy olyan nevek sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.

A csapatok akkor leszögezték, hogy egyelőre nincs terítéken a NASCAR-ból való kiválás, ezzel együtt pedig egy rivális szervezet megalapításának lehetősége, a hangsúly viszont az „egyelőre” szócskán van.

Most újabb fejlemények láttak napvilágot, ami akár az imént említett, végső opció esélyének előszele is lehet.

A Cup charteres alakulatait tömörítő Race Team Alliance az eddigieknél is szorosabbra fűzi kapcsolatát a Wassermannal, amely már a 2025-ben életbe lépő új médiacsomagra vonatkozó tárgyalások kapcsán is együttműködik velük.

A frissen kiterjesztett projekt értelmében a csapatok a kaliforniai marketingügynökség bábáskodása alatt szervezhetnek saját eseményeket a NASCAR holtszezonjában, az anyaszervezet bárminemű érintettsége nélkül.

A Sports Business Journal érdeklődésére mindezt a Wasserman ügyvezető igazgatója is megerősítette.

Will Pleasants elárulta, hogy több egyéb mellett az RTA esetleges saját bemutatóversenyeinek lehetőségét is vizsgálják az USA-n belül, valamint nemzetközi szinten is.

Az anyagi helyzetük miatt elkeseredett csapatok mindenre nyitottak, aminek révén bevételre tehetnek szert.

Ennek érdekében nincs más választásuk, mint a NASCAR-tól függetlenül keresni a lehetőségeket, mivel arra továbbra sem számíthatnak, hogy a szervezet jobban megnyitja számukra a pénzcsapot.



A versenyek rajtrácsán való állandó helyet és a bevételekből származó (mint kiderült, minimális) részesedést garantáló charterekből összesen harminchat áll rendelkezésre. Ezeket a gárdák maguk között adhatják-vehetik, de nagyjából itt ki is merül a szabadságuk.

A jogosultságot rendkívül szigorúan szabályozzák, amik között szerepel a konkurens széria indításának tilalma is.

A csapatok viszont aktívan keresik a jogi kiskapukat, amit elvileg a szezonok közti üresjáratban tartott, a NASCAR védjegyeit teljes mértékben nélkülöző, bemutatójellegű futamok képezhetnek.

Az SBJ belső forrásai szerint ha az RTA-nek sikerül megfelelő partnerekre szert tenni a projekthez, akkor ezek a versenyek már a 2023-as Cup-idény után elkezdődhetnek.

A NASCAR és az RTA egyelőre nem kívánta kommentálni a hírt.

Ha azonban a köztük lévő financiális ellentéteket nem sikerül 2024 végéig megoldani, akkor valóban megtörténhet a nagy NASCAR-szakadás.

Ez pedig legalább akkora csapás lehet az amerikai stock-car versenyzésre nézve, mint az Indy Racing League 1996-os létrejötte az open-wheel világára.