Nagy gáz van a NASCAR-ban: A csapatok már a szervezet háta mögött konspirálnak

Október elején robbantották a bombát a NASCAR Cup csapatai, amikor egy partizánakciónak is beillő sajtótájékoztató keretein belül teregették ki a szennyest a szervezet rájuk nézve katasztrofális gazdasági modelljéről.
A bevételek igazságtalan elosztása miatt a királykategóriában szereplő gárdák fennállása már csak a saját szponzoraikon múlik, ami példátlan a profi sportligákban.
A helyzet annyira rossz, hogy olyan nevek sem tudnak profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.
A csapatok akkor leszögezték, hogy egyelőre nincs terítéken a NASCAR-ból való kiválás, ezzel együtt pedig egy rivális szervezet megalapításának lehetősége, a hangsúly viszont az „egyelőre” szócskán van.
Most újabb fejlemények láttak napvilágot, ami akár az imént említett, végső opció esélyének előszele is lehet.
A Cup charteres alakulatait tömörítő Race Team Alliance az eddigieknél is szorosabbra fűzi kapcsolatát a Wassermannal, amely már a 2025-ben életbe lépő új médiacsomagra vonatkozó tárgyalások kapcsán is együttműködik velük.
A frissen kiterjesztett projekt értelmében a csapatok a kaliforniai marketingügynökség bábáskodása alatt szervezhetnek saját eseményeket a NASCAR holtszezonjában, az anyaszervezet bárminemű érintettsége nélkül.
A Sports Business Journal érdeklődésére mindezt a Wasserman ügyvezető igazgatója is megerősítette.
Will Pleasants elárulta, hogy több egyéb mellett az RTA esetleges saját bemutatóversenyeinek lehetőségét is vizsgálják az USA-n belül, valamint nemzetközi szinten is.
Az anyagi helyzetük miatt elkeseredett csapatok mindenre nyitottak, aminek révén bevételre tehetnek szert.
Ennek érdekében nincs más választásuk, mint a NASCAR-tól függetlenül keresni a lehetőségeket, mivel arra továbbra sem számíthatnak, hogy a szervezet jobban megnyitja számukra a pénzcsapot.

A versenyek rajtrácsán való állandó helyet és a bevételekből származó (mint kiderült, minimális) részesedést garantáló charterekből összesen harminchat áll rendelkezésre. Ezeket a gárdák maguk között adhatják-vehetik, de nagyjából itt ki is merül a szabadságuk.
A jogosultságot rendkívül szigorúan szabályozzák, amik között szerepel a konkurens széria indításának tilalma is.
A csapatok viszont aktívan keresik a jogi kiskapukat, amit elvileg a szezonok közti üresjáratban tartott, a NASCAR védjegyeit teljes mértékben nélkülöző, bemutatójellegű futamok képezhetnek.
Az SBJ belső forrásai szerint ha az RTA-nek sikerül megfelelő partnerekre szert tenni a projekthez, akkor ezek a versenyek már a 2023-as Cup-idény után elkezdődhetnek.
A NASCAR és az RTA egyelőre nem kívánta kommentálni a hírt.
Ha azonban a köztük lévő financiális ellentéteket nem sikerül 2024 végéig megoldani, akkor valóban megtörténhet a nagy NASCAR-szakadás.
Ez pedig legalább akkora csapás lehet az amerikai stock-car versenyzésre nézve, mint az Indy Racing League 1996-os létrejötte az open-wheel világára.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough