Történelmet írva lett a NASCAR Cup 2022-es bajnoka Joey Logano és a Team Penske

Roger Penske több, mint fél évszázada van jelen a motorsport forgatagában és minden egyes kategóriában letette névjegyét, ahol csak a csapatával megjelent.
Arra azonban, ami november 6-án, a NASCAR Cup Phoenix Racewayen rendezett döntőjén történt még sosem akadt példa az amerikai autósportban.
Joey Logano óriási dominanciával, a verseny 312 köréből 187-et az élen töltve zsebelte be a győzelmet, ezzel együtt pedig pályafutása második bajnoki címét.
A vezető helyen megtett köreinek aránya 59.9% volt, ami abszolút rekordnak számít a 2014-ben bevezetett playoff-formátum top 4-es szezonzáróinak történetében.
Emellett a zöld zászló alatti köröket tekintve csak egyetlen mérföld erejéig fordult elő, hogy nem tudhatta maga mögött a címért még meccsben lévő mindhárom ellenfelét név szerint Ross Chastaint (Trackhouse Racing), Christopher Bellt (Joe Gibbs Racing) és Chase Elliottot (Hendrick Motorsports).
Még ennél is lényegesebb viszont, hogy a 32 éves pilóta trónfoglalása révén a Team Penske fennállása során először tudta ugyanabban a szezonban megszerezni a NASCAR Cup és az IndyCar bajnoki titulusát is. Utóbbi fegyvertényt szeptember közepén Will Power közreműködésével produkálták.
Ezt a bravúrt előtte még egyetlen más csapatnak sem sikerült végrehajtani.
A mindent eldöntő playoff-finálé második helyén a szintén penske-s Ryan Blaney ért célba, aki ezzel 2016 óta az első olyan szezonját teljesítette, aminek során egyetlen pontozásos futamot sem nyert.
Harmadikként Chastain látta meg a kockás zászlót, az összetettben így másodikként befejezve az évet.
A csapatát ért tragédia árnyékában versenyzett Bell a tizedikként tett pontot a napjára.
Ennek révén a bajnokság „bronzérmes” pozícióját tudhatja magáénak, míg az év végi tabella negyedik helye Elliottnál landolt köszönhetően a borzalmas phoenixi versenyének.
A 2020-as idény legjobbja körhátrányban csak a huszonnyolcadik lett, miután egy Chastainnel történt ütközés következtében a falban találta magát.
Autóját ugyan vissza tudták küldeni a pályára, de innentől fogva már egyáltalán nem volt tényező.
Másoknak is részük volt rázós incidensekben.
Brad Keselowski (RFK Racing) 6-os Fordja a 270. körben gyulladt ki, ami miatt fel is kellett adnia a futamot.
Az agyrázkódása miatt öt kihagyott verseny után visszatért Alex Bowman tisztességgel helytállt, egy ponton pedig már a top 15-öt is ostromolta. A harmadik szakasban azonban összeért Michael McDowellel, ennek hatására pedig nagy erővel a belső falnak vágódott.
A Hendrick Motorsports versenyzője ettől kezdve ki-bejárkált a pitbe, nagy sietségében pedig az itt érvényben lévő sebességhatár túllépése miatt még meg is büntették.
Végül három kör mínuszban a 34. pozícióban zárta nem csak az évet, de egyben a crew chiefjével, Greg Ivesszal való közös munkát is.
Ironikus módon új csapatfőnöke nem más lesz, mint az a Blake Harris, aki idén pont McDowellel dolgozott együtt.
A szezonzárón nem vett részt az egy nappal korábban az Xfinity Series bajnokává koronázott Ty Gibbs.
A 23XI Racing pilótájának édesapja – egyben a Joe Gibbs Racing társtulajdonosa és operatív igazgatója -, Coy Gibbs vasárnapra virradóan, 49 esztendős korában teljesen váratlanul, álmában elhunyt.
Ty helyét a legutolsó pillanatban vette át Daniel Hemric, végül 17.-ként célba juttatva a 23-as Toyotát.
A végére egy statisztikai érdekesség: a NASCAR mindhárom nemzeti szériájának bajnoka a pole-ból kezdte meg a döntőt, majd győzelemmel is zárta.
A Truck Seriesben ezt Zane Smith, míg az Xfinityben a már említett Gibbs írta be magát így a történelemkönyvekbe.
A NASCAR Cup 2023-as szezonja február 5-én, a bajnokságon kívüli Busch Light Clash-sel indul el az LA Coliseumban.



“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough