Chad Knaus elhintette, mit léphet a NASCAR, ha valaki újra megpróbálkozna Chastain manőverével

Chad Knaus elhintette, mit léphet a NASCAR, ha valaki újra megpróbálkozna Chastain manőverével
credit: NASCAR
Chad Knaus elhintette, mit léphet a NASCAR, ha valaki újra megpróbálkozna Chastain manőverével


Most vasárnap rendezik a NASCAR Cup Series bajnoki döntőjét, amelynek során négy pilóta fog megküzdeni a szezon legjobbjának járó kupáért Chase Elliott, Joey Logano, Christopher Bell és Ross Chastain személyében.

A fő témát azonban nem négyük összecsapása, sokkal inkább utóbbi versenyző múlt heti, martinsville-i falfutása képezi.

A globális motorsportot masszív hanyattesésre késztető manőver kapcsán jelenleg mindenki azt találgatja, a mindent eldöntő finálén vajon mások is megpróbálkoznak-e vele.

A Hendrick Motorsports versenyzésért felelős alelnöke – egyben Jimmie Johnson korábbi legendás crew chiefje -, Chad Knaus szerint a mutatvány a Phoenix Raceway egymérföldes oválján is kivitelezhető.

Bár a szakember elismeri Chastain zsenialitását, ugyanakkor senkit sem biztat arra, hogy utánozni próbálja.

„Az 5-ös [Kyle Larson] autó pitboxának tetején ültem a 3-as és a 4-es kanyar között” – idézte fel az eseményeket Knaus a FOX RaceHub című műsorában.

„A versenyt nézve nagyjából tudod, hogy mi zajlik… Ekkor azonban hirtelen bevágódik egy autó és már fogalmad sincs arról, hogy mi is történik. Én azt hittem, valami nagyon, nagyon rossz dolog lesz, mivel az az autó annyira gyorsan jött.

Felugrottam és Cliffel [Daniels, az 5-ös crew chiefje] egymásra néztünk, majd mindketten a kapu felé fordítottuk a fejünket. Rögtön arra gondoltunk, hogy az a srác [Chastain] úgy fog járni, mint Michael Waltrip 1990-ben Bristolon, ha a kapu kinyílik. Nagyon aggódtam.”



Harminckét évvel ezelőtt Waltrip egy Robert Pressleyvel történt ütközés után csapódott a baleset hatására kinyílt kapunak, ami eredeti rendeltetése szerint a pályára való bejutást segítette.

A horrorisztikus bukás következtében az autó szinte teljesen megsemmisült, de csodával határos módon a versenyző megúszta kisebb sérülésekkel.

Néhány évvel később Mike Harmon szenvedett egy hasonlóan brutális balesetet szintén a kinyíló kapu miatt, ami után a Bristol Motor Speedway át is helyezte a bejáratot.

„Chastain manővere látványos volt és értem, hogy be is jött neki. Őszintén szólva viszont nem tudom, hogy a szívem mélyén mit is érzek ezzel kapcsolatban valójában. Nagyszerű volt egyszeri esetnek, azt viszont már nem hiszem, hogy a NASCAR-nak szüksége van arra, hogy ilyesmi rendszeresen megtörténjen. Ez problémás lehet, de meglátjuk.

Volt néhány dolog, ami nagyon félremehetett volna. Láttam már autókat jobb oldallal elkapni a falat, aminek hatására a kerítésben végezték. Mi történik, ha valaki megkísérli, nem jár sikerrel és végül kilő a lelátóra, a nézők közé? Volt már erre példa.”

Knaushoz hasonló véleményt fogalmazott meg Joey Logano is, aki saját elmondása szerint imádta a jelenetet, ugyanakkor rendkívül veszélyesnek is találta.

Mindeközben a NASCAR patthelyzetbe került.

A biztonsági kockázat kétségkívül valós, ezzel párhuzamosan viszont akkora, pozitív előjelű reklámot adott a komplett szervezetnek, amire sosem volt példa.

A NASCAR ügyvezető igazgatója, Steve O’Donnell leszögezte, hogy nincs olyan pontja a szabálykönyvnek, ami tiltaná az ilyen manővereket.

A regulák módosítását nem zárta ugyan ki, de erre semmiképpen sem fog az utolsó versenyt megelőzően sor kerülni.

„Mint mondtam, nagyon rossz dolgok sülhetnek ki egy ilyen akcióból” – folytatta Knaus.

„Jelen állás szerint viszont ez egy Hail Mary manőver és legális.”

Az egy dolog, hogy szabályos. Az pedig már egy másik, hogy a NASCAR engedni fogja-e.

Waltrip felvetette, Martinsville-en abban a pillanatban lengetni kellett volna a sárga zászlót, hogy Chastain ráfutott a falra.

Knaus szerint azonban a körülmények miatt ez a félmérföldes pályán nem volt kivitelezhető, a hosszabb Phoenixen viszont már nagyon is.

Ezzel együtt halvány utalást tett rá, hogy a NASCAR talán pontosan erre készül.

„Minden nagyon gyorsan történt Martinsville-en. Őszintén szólva már akkor sárgázni kellett volna, amikor a 3-ak kanyarban hozzáért a falhoz… De mindeki csak csodálkozott, ugye?

Phoenix viszont egy szélesebb pálya és amikor ráhajtasz a 3-asra, akkor sokkal messzebb vagy a rajt/célvonaltól [mint Martinsville-en]. Szóval, ha valaki bepróbálkozik a manőverrel, akkor már könnyedén loboghat a sárga zászló.

Utálom, hogy ebbe a helyzetbe kerültünk mi és szervezetileg a NASCAR is.”



KAPCSOLÓDÓ: “Kib*szottul nevetséges!” – Így reagált a mezőny Chastain világot megrázó manőverének pillanatában