Larson olyat tehet, amire még nem volt példa a NASCAR modern történetében
Elképesztően domináns győzelmet aratott vasárnap Kyle Larson a Homestead-Miami Speedwayen.
A Hendrick Motorsports versenyzője a futam 267 köréből 199-et töltött az élen, megnyerte mindkét szakaszt, majd a kockás zászlót is ő látta meg elsőként.
Címvédésre viszont nincs esélye, lévén a top 12-es szakasz végén egyéniben már elbúcsúzhatott a rájtászástól.
Az általa vezetett 5-ös Chevrolet viszont tovább tudott menni a legjobb nyolc közé, mostani sikerének hála pedig bejutott a Phoenix Racewayen rendezendő fináléba.
Ebből adódóan már reális esélye van arra, hogy történelmet írjon.
Ha a november 6-ai playoff-döntőn ő bizonyul a legjobbnak a címért küzdő kvartettből, akkor bebiztosíthatja az 5-ösnek a csapatbajnoki címet, miközben egyéniben egy másik gép pilótája fog ünnepelni.
A NASCAR királykategóriájának modern, 1972-től számított Cup-érájában még sosem akadt ilyesmire példa.
Sőt, a széria teljes eddigi, 1948 óta íródó históriáskönyvében is csak két olyan szezont jegyeznek, amikor nem az az autó kaparinotta meg a címet, mint amelyik volánja mögött a bajnok versenyző ült.
1954-ben a Király, vagyis Richard Petty édesapja, Lee Petty szerezte meg első titulusát, méghozzá két gárdának, a saját tulajdonában lévő Petty Enterprisesnek, valamint Gary Drake alakulatának vezetve.
A csapatbajnoki trófea pedig a Herb Thomas nevéhez fűződő Thomas Racingé lett.
Ennél is érdekesebb volt viszont az 1963-as idény.
Ebben az évben Joe Weatherly neve mellett hat pole pozíció és húsz top 10-es helyezés – ebből három győzelem – szerepelt.
Remek teljesítmény, de önmagában véve még nem számít példa nélkülinek. Ha azonban hozzátesszük, hogy mindezt kilenc csapat színeiben, ezen belül öt különböző márka autóját vezetve (Chrysler, Plymouth, Pontiac, Dodge, Mercury) érte el, máris megváltozik a leányzó fekvése.
Weatherly Bud Moore gárdájához szerződött le, anyagi okok miatt azonban a tervezett teljes szezon helyett csak néhány kiemelt fordulón tudtak elindulni. Ennek köszönhetően a virginiai pilóta az idény túlnyomó részére ülés nélkül maradt, arra pedig már nem volt elég idő, hogy egy másik csapattal tető alá tudjon hozni egy egész évre szóló megállapodást.
Az akkor 40 éves versenyzőnek így nem maradt más választása, mint, hogy futamról-futamra élve mindig ahhoz a gárdához csapódjon, amelynél épp üres hely volt. A rendkívüli körülmények azonban nem igazán zökkentették ki egy pillanatra sem.
A csapatok bajnokságát végül a Wood Brothers Racing húzta be, amelynek Weatherly egyetlen verseny erejéig sem vezetett.
Larsonnak tehát már megvan a sansza arra, hogy a modern NASCAR-ban elsőként csatlakozzon hozzájuk.
Márpedig ez anyagi szemontból is rendkívüli jelentőségű lenne Hendrickék számára, hiszen a bevételeket az autó összetettbeli helyezése alapján osztják el.
Rajta kívül viszont még egy másik pilótának is esélye fog nyílni erre.
Az 5-ös bejutása ugyanis maga után vonja, hogy egyéniben valaki már nem viheti a fináléba az autóját.
Jelenleg Ryan Blaney mondhatja még el magáról, hogy a munkaeszköze nem szerepel a rájátszásban.
A 12-es Ford eleve be sem jutott, miután a Team Penske-s lett a playoff utolsó résztvevője, az autók bajnokságában pedig ekkor már fixnek számított az agyrázkódás miatt egyéniben visszalépett Kurt Busch 45-ös Toyotája.
A finalista négyesbe jelenleg egyedül Joey Logano kvalifikálta be magát Las Vegas-i győzelmének köszönhetően. A Team Penske 2019-es bajnoka vitte magával a 22-es Fordot is.
Visszatérve Larsonra, a 30 éves kaliforniai egyébként már a tavalyi címével is történelmet írt, méghozzá duplán.
Ő lett ugyanis a szervezet fennállásának legelső, nem fehér bőrű bajnoka, továbbá a 2004-ben elindított esélyegyenlőségi program, a ‘Drive for Diversity’ pilótái közül is elsőként tudott felülni a Cup trónjára.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough