NASCAR: Példátlan, drasztikus változásokat hozhat a versenynaptár
A NASCAR elnöke, Steve Phelps a hét elején rendezett SBJ World Congress of Sports konferencián nyomatékosan kijelentette, hogy a Cup 2024-es szezonja minden valószínűség szerint a valaha volt legdrasztikusabb, legagresszívebb változásokat fogja hozni.
A szakember ezzel a versenynaptárban tervezett svédcsavarokra gondolt, mind a helyszínek, mind pedig a pályatípusok terén.
A NASCAR királykategóriájában az elmúlt években már megfigyelhető volt a jelentős átalakulásra mutató tendencia.
Idén már második éve rendezték meg a brisoli dirt-versenyt, ebben a szezonban az LA Coliseum képében stadionfutammá változtatták a Clasht, továbbá folyamatosan nő az épített pályás fordulók száma.
Jövőre ráadásul a bajnokság fennállása során először vezényli utcai vonalvezetésre a mezőnyt, méghozzá Chicagóban.
A Cup 2023-as évi menetrendje a belvárosi pálya mellett még öt roadot foglal magában.
A másodvonalbeli Xfinity Series szintén tiszteletét teszi Chicagóban, emellett pedig nem kevesebb, mint hét épített helyszínre látogat el.
Ez azonban csak a kezdet.
A NASCAR alelnöki posztját ellátó egykori versenyző, Ben Kennedy a Sports Business Journalnak adott interjújában lényegében visszhangozta Phelps szavait.
„Ahogyan Steve már annyiszor mondta az elmúlt pár évben, merésznek és innovatívnak kell lennünk. Láthatják ezt a Next Gen autóval, a digitális kontentek terén, a rajongói élmény növelésén, valamint a versenynaptár átalakításán. A jövőre készülünk.”
A hírek szerint a NASCAR komolyan fontolgatja, hogy a chicagói hétvége sikere esetén 2024-től további utcai fordulókat iktatnak be.
Ezen jelenség egyre nagyobb utat tör magának az autósportban, elég csak a Forma 1-re, vagy az IndyCarra gondolni.
Bár ezek a fordulók rendkívül drágák – a NASCAR-nak a számítások szerint 15-25 millió dollár közötti összeget kóstál a chicagói hétvége -, mégis úgy vélik, megéri.
A városokban rendezett futamok nagyságrendekkel nagyobb helyszíni nézettséget hoznak, mivel turisztikai eseményként is el lehet adni őket. Ez jót tesz az adott széria népszerűségének, valamint magának a régiónak is jelentős bevételt hozhat.
A NASCAR-nál máris terítéken van jó pár tervezet potenciális, új helyszínek terén, mint például Denver, New York City és Portland utcái.
Emellett folyamatosan mennek a tárgyalások esetleges további stadionfutamokról, akár nemzetközi szinten is.
Külföldet tekintve első körben Mexikóváros, Tokió és London merült fel lehetőségként.
Kennedy már az idei szezon elején megerősítette ebbéli szándékaikat:
“Van egy rakás futballstadion” – szögezte le februárban, a Clash előtti sajtótájékoztatóján.
“Évek óta beszélünk már arról, hogy ezekben ideiglenes pályát kellene kialakítani, de még nem volt esélyünk arra, hogy ezt nemzetközi szinten is meglépjük.”
Az alelnök szerint a világvárosokban lévő stadionok által sokkal könnyebben tudnának potenciálisan nagy sikerű, profitorientált versenyeket rendezni, mintha csak egy hagyományos épített pályára látogatnának.
Ha pedig az adott létesítmény rábólint az átmeneti pálya létrehozására, ennek pénzügyi oldala pedig a szervezet számára is megfelelő – a NASCAR ügyvezető igazgatója, Steve O’Donnell szerint ez az összeg nem haladhatja meg számottevően az 1 millió dollárt, amennyibe a Coliseum átépítése is került -, akkor az máris vonzó opcióvá válhat.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough