Dale Jr.: Egy új NASCAR Cup-csapat indítása felér az öngyilkossággal

Dale Jr.: Egy új NASCAR Cup-csapat indítása felér az öngyilkossággal
Earnhardt Jr. az Xfinity Series poconói futamának győzelmét ünnepli pilótájával, Noah Gragsonnal (credit: Logan Riely/Getty/NASCAR Media)
Dale Jr.: Egy új NASCAR Cup-csapat indítása felér az öngyilkossággal


Az elmúlt évben folyamatosan terítéken volt, hogy a JR Motorsports hamarosan a NASCAR Cup Seriesre is kiterjeszti működését.

A jelenleg az Xfinity Seriesben szereplő csapat többségi tulajdonosa, Dale Earnhardt Jr. azonban mostanra meggondolta magát.

Az ok prózai: a NASCAR finoman szólva is kérdőjeles üzleti modellje.

A főkategóriában versenyző gárdák múlt héten robbantották a bombát, amikor egy sajtótájékoztató keretein belül, nagy nyilvánosság előtt teregették ki a szennyest a szervezet igazságtalan financiális gyakorlatáról.

Állításuk szerint rendkívül keveset kapnak a bevételekből, amivel a NASCAR folyamatosan arra kényszeríti őket, hogy szorosabbra húzzák a nadrágszíjat.

Elkeseredésükben a csapatok azt sem tartják kizártnak, hogy végső esetben külön bajnokságot alapítanak, előidézve ezzel egy olyan szakadást, mint ami az amerikai open-wheelben 1996-ban történt, végül megpecsételve a CART sorsát.

A legnagyobb kincsnek a charterek számítanak.

Ezen jogosultságból összesen 36 érhető el a Cupban, amiket a csapatok egymás között adhatnak-vehetnek.

A 2016-ban életbe lépett rendszer értelmében az őket birtokló alakulatoknak nem csak garantált helyük van valamennyi futam rajtrácsán, de egyben – eredményeiktől függő mértékben – a NASCAR bevételeiből is részesedést kapnak.

A legutóbbi charter-vásárlást a 23XI Racing eszközölte év elején a 45-ös Toyota számára, 13.5 millió dollárt fizetve érte a megszűnt Starcom Racingnek.

Az árak pedig azóta még jobban kilőttek és jelenleg már 25-30 milliót is elkérhetnek érte.

A NASCAR mostani televíziós szerződése a FOX-szal és az NBC-vel 2024 végén jár le, várhatóan pedig az új csomag minden eddiginél nagyobb összegű lesz.

Jelenleg a chareteres gárdák a Cup éves, 820 millió dolláros, médiapartnerektől származó bevételének 25%-án osztoznak.

Szép számmal akadnak viszont olyanok a szervezeten belül, akik túlzónak tartják az áremelkedést, mondván a rendszer bevezetése óta semmit sem változtak a részesedések, így új tévés szerődés ide, vagy oda, ők szkeptikusak maradnak.

A fentebb már említett, botrányos sajtótájékoztató során kiderült, hogy már az olyan nagy csapatok is képtelenek profitot termelni, mint például a Hendrick Motorsports.

Earnhardt Jr. szerint jelen helyzet abszolút nem ideális arra, hogy egy Cup-gárda felállításába invesztáljon.

„Komolyan érdeklődöm az iránt, hogy csapattulajdonos legyek a NASCAR Cupban” – mondta a kétszeres Daytona 500 győztes saját podcastjében, a Dale Jr. Downloadban.

„A JR Motorsports a jövőben megjelenhet a bajnokságban és aktívan puhatolózunk is az ügyben. Számos további, a Cup iránt érdeklődő, potenciális tulajhoz hasonlóan folyamatosan beszélünk a már meglévő gárdák vezetőivel arról, hogy mennyit érnek a charterek, kik lennének hajlandóak eladni egyet és hasonlók.

Amikor viszont tudomást szereztem az üzleti modellel kapcsolatos problémákról, akkor elgondolkodtam. A csapatok szövetsége lényegében kijelentette, hogy a charter-vásárlás veszteséget generál, vagy legalábbis nem termel semmi pénzt. Én most nem is akarok venni, mivel a mostani helyzetben egyáltalán nem számít sikeres üzleti befektetésnek.”

Earnhardt Jr. abban sem biztos, hogy az áremelkedés reális-e.

„Kevesebb, mint egy évtized alatt a charterek ára 2 millióról már 28-30 millióra nőtt. Mindenki azon gondolkodik, hogy ez az érték valós-e, vagy csak egy lufi, ami arra vár, hogy kipukkadjon. Tudom, hogy a NASCAR mit nyújt ezekért a jogosultságokért cserébe, ahogyan azzal is tisztában vagyok, hogy a csapatok veszteségesen működnek.

Ilyen körülmények között semmiképpen nem fogok 30 milliót költeni egy charterre, aminek birtokában mi is deficitesek lennénk. Nincs az az Isten, hogy én most ebbe belevágjak. Financiális öngyilkosság lenne.”