A NASCAR megmagyarázta, miért kapott az SHR gigabüntetést azért, amiért Elliott tavaly semmit
Régen látott mértékű büntetést mért a NASCAR a Stewart-Haas Racingre Cole Custer múlt vasárnapi, charlotte-i manővere miatt.
A verseny utolsó körében a 24 éves pilóta váratlanul lelassított, közvetlenül Austin Dillon és Erik Jones előtt. Ennek köszönhetően csapattársa, Chase Briscoe el tudott húzni előlük, megkaparintva a kilencedik helyet, egyúttal pedig bejutott a rájátszás top 8-as szakaszába is.
A NASCAR azonnal gyanút fogott, átfogó vizsgálatuk végén pedig arra jutottak, hogy Custer és crew chiefje, Mike Shiplett szándékosan manipulálták a futam végeredményét.
Erre reagálva 100-100 pontot levontak a versenyző, valamint az általa vezetett 41-es Ford mellől.
Ezen kívül Custer és Shiplett egyaránt 100.000 dolláros pénzbírságot kapott, utóbbi szakembert ráadásul még határozatlan időre el is tiltották.
A NASCAR alelnöke, Scott Miller szerint közel álltak ahhoz, hogy magát a pilótát is leparkolják, de végül ezt a lehetőséget elvetették.
Briscoe a történtek ellenére megtarthatja helyét a playoff top 8-as mezőnyében, mivel a szervezet szerint
a., már a szóban forgó Custer-akció előtt továbbjutó helyen volt
b., a rádiókommunikációt alaposan kielemezve semmiféle bizonyítékot nem találtak arra, hogy Chase csapatának tudomása lett volna Shiplették tervéről.
A horribilis szankció kapcsán rögtön felsejlettek a tavaly szeptemberi, bristoli fordulón történtek.
Azon verseny harmadik szakaszában Kevin Harvick és Chase Elliott összeütköztek, aminek kövekteztében a Hendrick Motorsports versenyzőjének 9-es számú Chevyje defektet kapott.
A hajrában a 2020-as bajnok már körhátrányban volt, de ennek ellenére keményen harcolt SHR-es ellenfelével, jelentősen feltartva őt.
Ez lehetővé tette Kyle Larson számára, hogy ledolgozza hátrányát, végül pedig meg is előzze Harvickot, behúzva a futamgyőzelmet.
Elliott ezen manőverére szintén rá lehetett volna fogni, hogy szándékosan befolyásolta a végeredményt, lévén pont az ő csapattársa profitált belőle.
Az esetet a Custer-ügy kapcsán tartott sajtótájékoztatón fel is emlegették Millernek, mondván a párhuzam tagadhatatlan. A különbség viszont, hogy akkor az égvilágon semmilyen büntetést nem szabtak ki.
Az alelnök szerint azonban a differencia az, hogy tavaly Elliott nem a csapata közreműködésével hajtotta végre a kérdéses manővert, hanem saját szabad akaratából.
„Nem hiszem, hogy bárki is mondta volna Chase Elliottnak azt, hogy blokkolja Kevin Harvickot és akkor Kyle Larson nyerhet. Akkor maga a versenyző vette saját kezébe a dolgokat. Előre megfontolt szándékkal megváltoztatta a verseny végkimenetelét? Nem gondolnám. Az egy teljesen más helyzet volt.”
Ezt a magyarázatot Harvick crew chiefje, Rodney Childers nem is tudta szó nélkül hagyni.
„Akkor most már hivatalosan is rendben, hogy a csapattársak manipulálhatják a phoenixi bajnoki döntőt, amíg erről nem mondanak egy szót sem a rádión” – írta Twitteren a szakember.
Miller szavait egyébként csak még kétségesebbé teszi, hogy Bristolon Elliott maga kérdezte meg a csapattól: „Merre van az 5-ös [Larson]? Segíteni akarok neki.”
Külön kiemelendő még, hogy a szabálykönyv végeredmény tiltott befolyásolására vonatkozó pontja nem tesz különbséget a pilóta és a csapat között.
Pusztán úgy fogalmaz, hogy a „versenyben résztvevő”.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Horribilis büntetést kapott a verseny manipulálása miatt a Stewart-Haas Racing
>>>>>A NASCAR bosszúja? Óriási büntetést kapott Kevin Harvick
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough