Horribilis büntetést kapott a verseny manipulálása miatt a Stewart-Haas Racing
Az idei szezon eddigi legsúlyosabb büntetését mérte a NASCAR a Stewart-Haas Racingre.
A csapat 41-es számú Fordját vezető Cole Custert azt követően vonták vizsgálat alá, hogy a gyanú szerint szándékosan manipulálta a Bank of America Roval 400 végeredményét.
A Charlotte Motor Speedway rovalján rendezett verseny egyben a Cup rájátszásának top 12-es fináléja is volt, az utolsó továbbjutó helyet pedig az SHR-nek vezető Chase Briscoe kaparintotta meg.
A leintést követően azonban a NASCAR rögtön viszgálatot indított, méghozzá Custer utolsó körben bemutatott, gyanús manővere miatt.
Briscoe épp Austin Dillonnal és Erik Jonesszal csatázott a kilencedik pozícióért, a hátsó egyenesbe érve azonban az akkor nyolcadikként jegyzett Custer jelentős mértékben lelassult, pontosan a Richard Childress Racing és a Petty GMS Motorsports imént említett versenyzőit feltartva.
Ennek révén Briscoe el tudott húzni, ezzel bebiztosítva magának a playoff-folytatást, egyúttal pedig kiejtve a címvédő Kyle Larsont.
A NASCAR alaposan átnézte a 41-es videó- és hangfelvételeit, rádiókommunikációját, valamint az összes gyűjtött adatát.
Ezek kiértékelése után a csapatot és a pilótát is bűnösnek találták.
Ennek értelmében az autó, valamint Custer neve mellől egyaránt levontak 50-50 pontot, a versenyzőt pedig további 100.000 dollár pénzbírsággal sújtották.
Mindemellett a crew chief Mike Shiplettnek szintén ugyanennyit kell fizetnie, továbbá még el is tiltották határozatlan időre.
A NASCAR alelnöke, Scott Miller a szankció kapcsán elmondta, Shiplett azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a rádión keresztül a szóban forgó pillanatban közölte Custerrel, defektet gyanít.
A 41-es ekkor lassult le.
Miller szerint viszont képtelenség, hogy Shiplett akkor tisztában lett volna a gumik állapotával, lévén még csak nem is látta az autót.
Ezen kívül az átnézett adatok is egyértelműen bizonyították a szándékosság tényét.
„Nem engedhetjük meg a csapatoknak azt, hogy manipulálják a végeredményt” – szögezte le a szakember, hozzátéve, hogy egy ideig komolyan fontolgatták Custer felfüggesztését is.
A történtek nem befolyásolják a playoff már kialakult top 8-as mezőnyét, így Briscoe továbbra is harcban marad a 2022-es kupáért.
Őt teljes mértékben ártatlannak minősítették, mivel semmi jelét nem találták annak, hogy tudomása lett volna arról, hogy a csapattársa segíteni akar neki.
Emellett a szóban forgó Custer-akció előtt is ő volt továbbjutó pozícióban, nem pedig – az egyébként sorsdöntő vezetői hibát is vétett – Larson.
A NASCAR szerint tehát Briscoe nem – vagy legalábbis nem kizárólag – Custerék miatt jutott be a rájátszás következő szakaszába, így tisztességtelen lett volna, ha megfosztják a bajnoki esélyeitől.
KAPCSOLÓDÓ: “Megint cserben hagytam a csapatot” – Larson magát hibáztatja a playoff-kiesése miatt
Ez már másfél hét lefolyása alatt a második súlyos büntetés az SHR-re nézve.
Az október 2-ai, talladegai forduló után Kevin Harvick 4-es Fordja volt az egyik gép, amelyet átfogó technikai ellenőrzés alá vontak és ott meg is bukott.
Emiatt az autót és a veterán pilótát is megfosztották 100-100 ponttól, a crew chief Rodney Childers négyfutamos felfüggesztést kapott, valamint egy 100.000 dolláros csekket.
A gárda benyújtotta fellebbezését.
A degai retorzió kapcsán elterjedt az az összeesküvés-elmélet, hogy a NASCAR így akarja móresre tanítani Harvickot, aki az elmúlt hetekben rendkívül élesen kritizálta a szervezetet a Next Gen autó biztonsági problémái miatt.
Ezen konteó alá maga a veterán pilóta és Childers is adta a lovat.
A NASCAR azonban cáfolta, hogy szándékosan pécézték volna ki őket.
A hírek szerint a szabálytalanság az autó hátuljára vonatkozott, aminek köszönhetően aerodinamikai előnyre tehettek szert.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>A NASCAR megmagyarázta, miért kapott az SHR gigabüntetést azért, amiért Elliott tavaly semmit
>>>>>A NASCAR bosszúja? Óriási büntetést kapott Kevin Harvick
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough