Frusztrált versenyzők és felemás eredmények a NASCAR biztonsági mítingjén, de azért vannak jó hírek is
A Charlotte Motor Speedway rovalján rendezendő verseny kvalifikációját megelőzően a NASCAR rendkívüli mítinget tartott a mezőny tagjai számára a Next Gen autók biztonsági problémái kapcsán.
A szervezet néhány nappal ezelőtt Ohióban már tesztelt egy vadonatúj hátsó lökhárítót és néhány kiegészítő elemet, amelyektől azt remélik, hogy csökkenhetik az ütközések során a versenyzőre ható erők mértékét.
A Cup Seriesben idén debütált gép kasztnija nagyságrendekkel merevebb hatodik generációs elődjéhez viszonyítva.
Ebből adódóan nem képes megfelelően elnyelni a balesetek során felszabaduló erőhatásokat, amelyek így javarészt a volán mögött ülő ember testére összpontosulnak. A leggyengébb pontnak a hátsó rész számít, ami a kevés gyűrődési zóna mellett még rövidebb is, mint a Gen 6.
Az autó hátuljával történt falazás következtében került agyrázkódás miatt partvonalra Kurt Busch és Alex Bowman.
Rajtuk kívül szintén kihagyja a charlotte-i versenyt Cody Ware is, aki a texasi fordulón szenvedett bokatörést.
Utoljára több, mint két évtizeddel ezelőtt volt példa arra, hogy három teljes szezonos pilóta is egyszerre legyen kényszerpihenőn.
A hírek szerint viszont rajtuk kívül más pilóták is megsérültek már idén. Ők azonban igyekeznek ezt titkolni és változatlanul beülnek a volán mögé.
A NASCAR úgy fogalmazott, hogy az új, hátsó struktúrára vonatkozó teszt kielégítő eredménnyel zárult és jövőre már valamennyi autó ezzel fog pályára hajtani.
A 75 percesre nyúlt megbeszélés során – amelyen egyébként Kurt Busch is személyesen megjelent – a szervezet egy rövid prezentációt is tartott adatokról, a fogadtatás pedig meglehetősen vegyesnek bizonyult a pilóták részéről.
„Határozottan feszült volt a helyzet” – nyilatkozta az AP-nek Christopher Bell.
„A NASCAR jó munkát végzett azzal, hogy megpróbált választ adni a feltett kérdésekre, de tapintható volt a frusztráció. Szerintem még átfogóbb tájékoztatást is tudtak volna adni nekünk, de az idő túlnyomó részét elvette az, hogy mindenkinek volt valami mondandója. Mi csak azt szeretnénk, hogy nagyobb biztonságban legyünk az autóban. Ha kívülről nézik a baleseteket, akkor sok esetben nem tűnik úgy, hogy valami nagy dolog történt. Az ütést viszont az autó helyett a testünk nyeli el. Mi csak azt szeretnénk, hogy ez ne legyen akkora mértékű, mint most.”
A mítinget a NASCAR elnöke, Steve Phelps tartotta a fejlesztésekért felelős alelnök John Probst, valamint maga a szervezet vezérigazgatja, Jim France társaságában. Utóbbi üzletember azonban a hírek szerint az égvilágon egy szót sem mondott.
Phelps már a legelején leszögezte, hogy ők igenis törődnek a versenyzők testi épségével. Ez direkt válasz volt a Next Gen legélesebb kritikusainak, Denny Hamlinnek és Kevin Harvicknak, akik egyaránt azzal vádolták meg a NASCAR-t, hogy nem érdekli őket a mezőny biztonsága.
„A tetteknek hangosabbnak kell lenniük a kimondott szavaknál” – reagált Harvick.
„Ez a megbeszélés már egy jó előrelépés volt a kommunikáció terén.”
A 2014-es bajnokot megkérdezték arról, hogy mennyire érzi magát komfortosan a Next Genben.
„Határozottan több a kockázat, mint a múltban. Én csak azt nem akarom, hogy ugyanaz történjen, mint 2001-ben [Dale Earnhardt halálának évében].”
Joey Logano szintén a párbeszédet értékelte pozitívan.
„Jó volt és nyílt. Meghallgattak bennünket, rajta vannak a probémán, néhány dolog pedig már készen is van. Szerintem remek kezdet.”
A versenyzők javaslatait figyelembe véve a NASCAR hamarosan ki fogja vizsgálni az autó elülső részének felépítését is.
Kyle Larson azonban még az új, hátsó megoldással sincs teljesen megelégedve.
A regnáló bajnok szerint a törésteszt adatai biztatóbb képet festenek, de még mindig messze elmaradnak az előző generációs autó számaitól.
Ryan Blaney viszont már az apró módosításoknak is örül.
„Már a szezon előtt tudtunk erről [a merev kasztniról], de úgy gondoltuk, hogy rendben lesz” – ismerte el a Team Penske pilótája.
„Nem így történt. Sokkal keményebbek az ütközések. Már az idény előtti teszteken is mondogattuk, hogy jóval nagyobb fájdalmat érzünk, de senki sem hitt nekünk, vagy hallgatott meg bennünket. A NASCAR-ból senki nem szíjazza be magát egy Next Genbe, ezért fogalmuk sincs arról, hogy mit érzünk mi.”
Logano ezen a téren is változást tapasztalt.
„Mindenki őszintén beszélt a tapasztalatairól. Tudni akarjuk, hogy miért kerültünk ebbe a helyzetbe. Szerintem a NASCAR megérti, hogy ezek helytálló kérdések és nem is tanúsítottak túlzottan védekező magatartást.”
A 2019-es bajnok azonban hozzátette, hogy ennek a mítingnek nem most, hanem már Busch júliusi balesete után meg kellett volna történnie.
Corey LaJoie viszont nem volt annyira lenyűgözve.
A Spire Motorsports versenyzőjét ráadásul nem a NASCAR, hanem saját kollégái idegesítették fel.
„A srácok egyszerűen nem engedik meg azt, hogy tovább lépjünk. Folyton csak az idáig vezető folyamatról akarnak beszélni ahelyett, hogy arra koncentrálnánk miként tudnánk előre tekinteni. Ez nagyon frusztráló. Az van most, ami. Ezeket az autókat kell vezetnünk, nem az számít már, hogyan jutottunk ide. Az időben már nem lehet visszamenni, hogy semmissé tegyük. Ebből kell dolgoznunk, de még azt sem hagyták a NASCAR-nak, hogy normálisan tájékoztassanak bennünket, mert csak mondták és mondták… Mindig ugyanoda kanyarodunk vissza és a múlttal foglalkozunk ahelyett, hogy a jövőre összpontosítanánk.”
A mítinget Erik Jones és Brad Keselowski egyaránt a Seinfeld című szitkomból ismertté vált ‘Festivushoz’ hasonlította, aminek során mindenki csak a saját elégedetlenségét, panaszáradatát zúdította a jelenlévőkre.
Egy biztos, a NASCAR jelenleg igencsak válságos helyzetben van, lévén a Next Gen mellett egy még ennél is nagyobb botránnyal kell szembenézniük az igazságtalan üzleti modell miatt fellázadt csapatok képében.
Erről bővebben ebben a cikkben lehet olvasni:
>>>>>Sosem látott, gigantikus botrány tört ki a NASCAR-ban
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough