NASCAR: Több pilóta is agyrázkódással versenyezhetett idén
Alex Bowman agyrázkódás miatt kénytelen volt kihagyni a NASCAR Cup talladegai futamát, Kurt Busch pedig már július óta kényszerpihenőn van ugyanebből az okból kifolyólag.
A hírek szerint viszont rajtuk kívül még többen is fejsérüléseket szenvedtek az új autóval történt balesetek következtében. Ők azonban ennek ellenére is hétről hétre autóba ültek.
A helyzet viszont múlt héten elérte a robbanáspontot.
Eddig csak – a NASCAR szájkosártörvénye ellenére – Kevin Harvick és Denny Hamlin szólalt fel a biztonsági problémák kapcsán, Bowman esetét követően viszont már egymás után emelték fel a hangjukat a pilóták.
Már a tesztidőszakban hallani lehetett arról, hogy a Next Gennel komoly bajok vannak. Ez az idei versenyek során igazolást is nyert a merev kasztni miatt rendkívül fájdalmas ütközések által.
Felmerül tehát a kérdés, hogy miért csak most állnak ki magukért? Hiába követelte meg tőlük a NASCAR azt, hogy a számukra kedvező narratívát szajkózzák csak, mégis az ő életükről van szó.
A válasz nem csak Busch és Bowman sérülésében, hanem az amerikai sportmédiát az utóbbi napokban uralt botrányban is keresendő.
Csütörtökön, a Cincinnati Bengals elleni NFL-meccsen akkora erővel vágták földhöz Tua Tagovailoát, hogy utána azt sem tudta hol van. Külön ijesztő volt, hogy az esés után a 24 éves irányító önkéntelenül az arca elé emelte kezeit, miközben ujjai görcsbe rándultak.
Ez a fejsérülések egyik ijesztő tünetének számít.
A közfelháboordást az váltotta ki, hogy Tagovailoa alig néhány nappal korábban, egy másik meccsen már kapott egy komoly ütést a fejére, ennek ellenére mégis játékra alkalmasnak minősítették. Akkori tüneteit pedig elkönyvelték hátsérülésnek.
A csütörtöki eseményeket követően az NFL átfogó vizsgálatot hirdetett, az NFL Játékosok Szövetsége pedig azonnal megszakította kapcsolatát azzal a külsős, független neurotraumatológus szakorvossal, aki kiemelt szerepet játszott abban, hogy Tagovailoa megkapta az engedélyt a pályára való visszatérésre.
Agyrázkódások esetén ismert tény, hogy halmozódnak. Minél több ilyen sérülést szenved el valaki élete során, annál inkább felerősödnek a problémák, a későbbiekben akár az életminőséget is súlyosan befolyásoló, maradandó állapotot előidézve.
A NASCAR-ban például tudna erről mesélni Dale Earnhardt Jr., aki saját bevallása szerint tucatnyi fejsérülést titkolt el karrierje során, mindez pedig idő előtti visszavonulásához vezetett.
A megbízható, belső forrásokkal rendelkező The Athletic értesülései szerint a jelenlegi mezőnyben szintén akadnak olyanok, akik agyrázkódásra utaló tüneteik ellenére is autóba ültek.
Busch, Bowman és Tagovailoa esetét látva pedig minden eddiginél jobban felerősödtek azon félelmeik, hogy egy újabb baleset beláthatatlan következményekkel járhat számukra.
Busch csapatának, a 23XI Racingnek társtulajdonosa – egyben a Joe Gibbs Racing versenyzője -, azaz Hamlin elárulta, hogy a 44 éves veterán több, 25 G-nél nagyobb erejű ütést szenvedett idén, mielőtt még a poconói csattanása végképp partvonalra tette.
„Ezek az ütések összeadódnak” – nyilatkozta a lapnak a háromszoros Daytona 500 győztes.
„Mindannyian láttuk, hogy mi történt Tuával. Lehetetlen, hogy folyamatosan csak kapod az ütéseket és nem történik semmi. Nem úgy működnek ezek a dolgok, hogy ‘oké, túléltem’, semmi gond, jöhet a következő. Láttuk már két esetben is idén, ugye? Tudom, hogy ezek a fiatal srácok a mezőnyben már annak örülnek, hogy itt lehetnek. Attól viszont biztosan nem lesznek boldogok, ha az agyuk egy rántotta lesz az életük hátralévő részében.”
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Nem fogod elhinni, hogy mit javasolt a pilótáknak a NASCAR a fejsérülések elkerülése érdekében…
>>>>>A NASCAR arra kötelezte a versenyzőket, hogy hallgassák el az autó körüli biztonsági problémákat
>>>>>Hendrick: Nem számít a pénz, ha a versenyzők biztonságáról van szó
>>>>>Chastain szó szerint betegre aggódta magát Talladegán, míg Logano pont tömegbalesetért imádkozott
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough