Hendrick: Nem számít a pénz, ha a versenyzők biztonságáról van szó

Vasárnap, Talladegán rendezték a NASCAR Cup idei utolsó superspeedway-futamát.
Az izgatott várakozásba azonban félelem is vegyült köszönhetően a bajnoksággal kapcsolatos híreket egész héten uralt botránynak.
Szerencsére a verseny teljes nyugalommal, mindennemű káosz nélkül zajlott le végül a Hendrick Motorsports-os Chase Elliott győzelmét hozva.
A mezőnyön viszont a teljes táv során látszódött, hogy fokozott óvatossággal versenyeznek és eszük ágában sem volt belemenni olyan manőverekbe, amelyek normál esetben mindennaposnak számítanak ezen a pályatípuson.
Az idén debütált Next Gen autó biztonsága kapcsán már a tesztidőszakban is komoly aggodalmak merültek fel. Akkoriban ezeket még igyekeztek konteónak bélyegezni, a szezon során viszont kiderült, hogy nagyon is igazak.
A kasztni merevsége miatt a pilóták minden eddiginél jobban megérzik a csattanások erejét, aminek révén már két olyan tagja is van a mezőnynek, akik agyrázkódás miatt kerültek partvonalra.
A 23XI Racinget szolgáló Kurt Busch július végén, Poconón falazott és máig nem tudni, mikor térhet vissza a volán mögé.
Szeptember végén, Texasban pedig a Hendrick Motorsportnak vezető Alex Bowman kapott olyan ütést, hogy kihagyni kényszerült a talladegai fordulót.
A két pilóta esetében az a közös, hogy egyaránt az autójuk hátuljával kapták el a falat, ami a Next Gen leggyengébb pontjának számít.
A NASCAR pénteken bejelentette, hogy már hónapok óta dolgoznak a megoldáson és a mostani hét folyamán már töréstesztet is végre fognak hajtani a módosított hátsó bumperen Ohióban.
A helyzet egyik legnagyobb szószólójának számító Denny Hamlin azonban leszögezte, hogy szerinte az egyetlen megoldás az lenne, ha teljesen átterveznék az autót.
A 23XI társtulajdonosa, egyben a Joe Gibbs Racing versenyzője ugyanakkor elismerte, egy ilyen változás anyagilag rendkívül megterhelné a csapatokat. Hasonló véleményen van egyébként a Trackhouse-vezér Justin Marks is.
A széria egyik leggazdagabb csapatát birtokló Rick Hendricknek viszont nincsenek ilyen problémái.
„Teljes mértékben” – válaszolta az Elliott degai győzelme után tartott sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy elfogadná-e, ha a biztonságot érintő módosítások miatt több pénzt kellene költenie.
„A versenyzőink nagyon fontosak, nem akarjuk, hogy megsérüljenek. Ha ez azt jelenti, hogy hétfő reggel meg kell venni az új hátsó lökhárítókat, akkor boldogan így is tennék. Mindannyian azt szeretnénk, ha a pilóták biztonságban lennének. Legyen szó Alexről, Kurtről, vagy bárkiről… Ezek kemény dolgok. Szóval én benne vagyok, bármibe is kerül.
Szerintem a csapatok közös összefogással meg tudnák oldani. Ha a NASCAR rábólintana, akkor villámgyorsan neki is fognánk, tesztelnénk, hogy amilyen hamar csak lehetséges az autókon legyenek.
Ezek a pilóták sztárok, rengeteg pénzt költesz rájuk az évek során. Ha megsérülnek, akkor az nem csak őket érinti, hanem a szponorokat és sok minden mást is. Aztán egyik pillanatban még bent vannak a rájátszásban, a másikban pedig már kiütik őket onnan…
Ugyanakkor ez nem a playoffról szól, hanem a biztonságról.
Az elmúlt 10-15 évben nagyon jól teljesített a NASCAR biztonság terén az ülések, a fejtámaszok és minden más terén. Ez az autó viszont hátulról érkező ütések esetén úgy viselkedik, mintha egy darab acélon ülnél… A lehető leghamarabb ki kell ezt javítani.”
I hadn’t seen the in-car footage of @Alex_Bowman in the driver seat following his Texas wreck. This is while sitting in his pit stall for repairs.@NASCARonNBC just showed it on Countdown to Green on NBC.
— Davey Segal (@DaveyCenter) October 2, 2022
Clearly in visible pain. Tough to watch. pic.twitter.com/XQDu7u0LRK
Bowman sérülése kapcsán Hendrick elárulta, egészen csütörtökig fogalma sem volt arról, hogy agyrázkódás áll a háttérben.
A 29 éves arizonai már a futam során arra panaszkodott, hogy élete eddigi legkeményebb ütését kapta. Később napvilágra került egy, a texasi balesetét követő pitkiállásának idejérő származó belső kamerás felvétel is, amelyen jól látszott, hogy mennyire rosszul volt.
Ennek ellenére befejezte a versenyt, néhány nappal később pedig saját sprint car csapatának gépével is megtett pár kört annak érdekében, hogy az azt kipróbáló Jimmie Johnson számára megfelelően beállítsa.
Az HMS ügyvezető igazgatója, Jeff Andrews később elárulta, hogy Bowman észlelt magát tüneteket, de ezeket eleinte nem tulajdonította fejsérülésnek.
A problémái szerda éjjel/csütörtök hajnalban kezdtek igazán felerősödni, aminek hatására végül orvoshoz fordult.
„A verseny után Alex azt mondta, hogy nem érzi jól magát” – erősítette meg Hendrick.
„Hétfőn reggelre sem lett jobban, így kedden el is kezdett dolgozni [a fizioterapeutákkal]. Szerdán már nagyon jól volt, csütörtökre viszont visszaesett. Ekkor ment el orvoshoz.”
Bowman jelenleg a playoff utolsó, azaz 12. helyén áll. Ebből adódóan a továbbjutás érdekében nem csak vissza kell térnie a Charlotte Motor Speedway rovalján most hétvégén rendezendő top 12-es szakaszfinálén, de muszáj győzelemmel is zárnia.
A sorsa jelenleg a levegőben lóg, Hendrick viszont bizakodó.
„Remélhetőleg vissza tud ülni az autóba Charlotte-on. Személy szerint én úgy gondolom, így lesz. Tegnap és ma is jól volt, de a hét közepén még át fog esni egy újabb kivizsgáláson.”
KAPCSOLÓDÓ: Béke és nyugalom Talladegán – Chase Elliott győzelemmel

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough