NASCAR: Van megoldás arra, hogy ne legyenek életveszélyesek az autók – De ki fogja kifizetni?
A Next Gen veszélyes, ezzel mindenki egyetért a NASCAR Cup Series mezőnyében.
Az idén debütált új autóval kapcsolatos problémák sokrétűek a változatos technikai problémáktól kezdve egészen a merev kasztniig, aminek révén a pilóták minden eddiginél jobban megérzik az ütközések erejét.
Ironikus módon pont biztonsági okokból, szándékosan tervezték így a versenygépeket, annak érdekében, hogy megvédje a benne ülőt az olyan óriási erejű horrorbalesetek során, mint amilyen például Ryan Newmané volt a 2020-as Daytona 500-on.
Ilyen bukások során jól is vizsgázott, a kisebb tempó melletti csattanások esetén viszont már lényegében alig deformálódik az autó, a felszabaduló energiát pedig ezáltal a volán mögött ülő teste nyeli el.
Bár a pilóták szerint valamennyi baleset fájdalmas, a legrosszabb azonban mind közül a hátulról érkező kontakt. Ennek fő oka nem csak a gyűrődési zóna hiánya, de egyben az adott terület rövidsége is.
Ilyen incidensek következtében került partvonalra agyrázkódásszerű tünetekkel Kurt Busch, most pedig Alex Bowman is.
A versenyzők, csapattagok és rajongók egyaránt változást követelnek, a NASCAR pedig a hírek szerint jövő héten tesztelni is fog egy új, az energiát jobban magába gyűjtő hátsó bumpert.
Az idei szezon hátralévő részében viszont még semmiféle módosítás sem fog történni.
Egy biztos, komoly változtatásokra van szükség annak érdekében, hogy ne kerüljön sor még több személyi sérülésre, vagy ne adj’ Isten rosszabbra.
A gond csak az, hogy ez pénzbe kerül. Sok pénzbe.
A Next Geneket eleve azt szem előtt tartva tervezték meg, hogy csökkentsék a csapatok költségeit, ugyanakkor élvezetesebb versenyeket produkáljanak.
Erre vezethető vissza az is, hogy 2022-től már minden egyes alkatrészt, elemet csak előre kijelölt partnercégektől lehet beszerezni, amelyeken a gárdák a későbbiek során sem változtathatnak. Ha mégis hozzá mernek nyúlni, akkor brutális mértékű büntetést kockáztatnak.
Tétlenül viszont a NASCAR nem maradhat.
Ötletekből nincs hiány, a legtöbben viszont azon a véleményen vannak, hogy nem toldozgatni-foldozgatni, hanem alapjaiban megújítani kell a Next Gent.
Ezt vallja a Trackhouse Racing társtulajdonosa, Justin Marks is.
„A legjobb, amit tenni lehet, hogy alapvetően elkészítik az autó javított verzióját, a Next Gen 2.0-t” – idézi Marksot a Sports Business Daily.
„Fogjuk mindazt az adathalmazt, amit az első egy, vagy két évben évben gyűjtöttünk és csinálunk egy frissítést. A gond annyi, hogy ez anyagilag nagyon megterhelő lenne a csapatok számára. Emiatt az összképet kell néznünk és tető alá hozni egy komplett pénzügyi elemézést: ‘Mit fog ez megoldani az elkövetkezendő két szezonban? Oké, ha több pénzt kell költenünk, akkor hogyan fog ez a későbbiekben pont spórolni nekünk, vagy több financiális lehetőséget kreálni?’.
Úgy lehet az autót biztonságosabbá tenni, ha több a gyűrődési zóna.
Ez viszont kemény dolog, mivel balesetek esetén akkor nagyobb lesz keletkezett kár is, ami miatt több új alkatrészt kell vásárolni és cserélni.”
A versenyzőből lett üzletember szerint azonban jelenleg csak úgy lehet ezt gazdaságosan kivitelezni, ha bizonyos alkatrészeket olcsóbb alapanyagból készíttetnek el.
Ehhez persze lenne egy-két szava Kevin Harvicknak, aki már a mostani elemeket is „ócska szaroknak” minősítette.
Nem Marks az első, aki az autó ráncfelvarrása mellett tette le a voksát, ráadásul ugyanazzal a fantázianévvel és lényegre tapintással.
„Szükségünk van a Next Gen 2.0-ra” – írta Twitteren a bristoli káoszfutam Denny Hamlin.
„Csak arra kell rájönni, hogy ki fogja ezt kifizetni.”
A Next Gen botrányról az alábbi cikkekben lehet bővebben olvasni:
>>>>>Ware balesetének adatai láttán “el akarta hányni magát” a veterán csapatfőnök
>>>>>Hamlin: Kiábrándító, hogy a NASCAR nem vállalja a felelősséget a versenyzők sérüléseiért
>>>>>Harvick: A NASCAR számára másodrangú a versenyzők biztonsága
>>>>>A rajongók már magukon hirdethetik az “ócska sz*r” Next Gent
>>>>>Extrém fájdalmakkal küzd Harvick a texasi balesete óta
>>>>>Az új autóval egy 15 G-s baleset olyan, mint a régivel az 50 G-s
>>>>>Hamlin szerint semmi nem utal arra, hogy a NASCAR valóban javítani akar az autó biztonságán
>>>>>“Kib*szott vicc, amit vezetünk” – A versenyzők kezdenek besokallni a veszélyes Next Gentől
>>>>>Bell szerint már a pilóták feje nyeli el az ütközések energiáját
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough