Csúnyán kiszúrtak Penske-ék az IndyCar utánpótlás-bajnokával

Szépen csendben nyirbálta meg Roger Penske az Indy Lights bajnokának ösztöndíját.
Az IndyCar előszobájának tartott széria legjobbja tavaly még 1.2 millió dollárt vághatott zsebre, amiből három főkategóriás versenyen való indulást garantáltak, beleértve az Indianapolis 500-zal.
Idén viszont már csak 500.000 dollárral honorálták a címet dominánsan elhódított Linus Lundqvistet.
Ennek oka a 2022-es szezont megelőzően végbement, irányításbeli változásokra vezethető vissza.
A Lights egészen a tavalyi idény végéig még az Andersen Promotions égisze alatt futott, ezt követően viszont már teljes mértékben az IndyCart és az Indianapolis Motor Speedwayt tulajdonló Penske Entertainment alá került.
Korábban az IC félmillió dollárral járult hozzá az ösztöndíjhoz, a többi pénzt pedig Dan Andersenék és partnereik teremtették elő.
Most, hogy utóbbi üzletember promóciós cége már nem érintett a széria működésében, Penske-ék alapjaiban reformálták meg az anyagi juttatásokat.
A bajnoknak be kell érnie 500 ezerrel, ugyanakkor a futamok után már extra pénzdíj járt az első négy helyezett autó gárdájának.
A győztes 20 ezer, a másodikként leintett 15 ezer, a harmadik 10 ezer, míg a negyedik 5 ezer dollárt kapott.
Ez összesen 50.000 dollár, ami szorozva a szezon tizennégy fordulójával pontosan 700 ezer lesz – amennyivel az idény legjobbjának ösztöndíja lecsökkent.
Az új rendszer célja, hogy a csapatokat, velük együtt pedig magát az Indy Lightsot támogassák.
A nagy vesztes azonban a bajnok lett, akinek dolgát az IndyCar-gárdákkal való tárgyalások során eddig jelentősen megkönnyítette a címmel megkaparintott financiális csomag.
Érdekesség, hogy jelen változás révén a Road to Indy program második lépcsőfokát képező, a Lights alatt jegyzett Indy Pro 200 – amelyet továbbra is Andersenék irányítanak – bajnoka, Louis Foster egy 614,425 dolláros csekkel gazdagodott.
A pontot az i-re pedig az teszi fel, hogy az IL-ben szereplő csapatokat nem tájékoztatták megfelelően erről a jelentős csavarról. Olyannyira, hogy még maga Lundqvist is csak a szezonzáró, Laguna Seca-i futam után értesült arról, hogy közel 60%-kal kevesebb pénzt kap, mint amire számított.
Az 500.000 dollárja jelen állás szerint egy kizárólag csak az Indy 500-ra szóló programra sem elegendő, lévén az kb. 800 ezret kóstál.
A helyzet pedig még kérdőjelesebb, ha hozzátesszük, hogy az Indy Star értesülései szerint tavaly októberben, a Penske-hatalomátvétel előtt még arról biztosították a Lightsban jelenlévő csapattulajdonosokat, hogy a bajnoki ösztöndíj összegén nem fognak változtatni.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough