Vége az F1-es álomnak, a Red Bull dobta Colton Hertát

Vége az F1-es álomnak, a Red Bull dobta Colton Hertát
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski
Vége az F1-es álomnak, a Red Bull dobta Colton Hertát



Még néhány nappal ezelőtt is úgy tűnt, hogy a Red Bull az égvilágon mindent megmozgat annak érdekében, hogy jövőre Colton Hertát ültethessék az AlphaTauriba.

Az egyetlen gondot az amerikai versenyző hiányzó szuperlicenc-pontjai képezték.

Herta a tizedik helyen zárta az IndyCar 2022-es összetettjét, aminek révén az idei lett a legrosszabb szezonja az elmúlt négy évet figyelembe véve. Ennek következtében nem is tudta növelni az engedélyhez szükséges pontjainak számát, így továbbra is 32-n áll az előírt 40-ből.

Bár számos csapatvezető – sőt, még a Forma-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is – vehemensen ellenezte a vele való kivételezést, Helmut Markóék azonban kőkeményen lobbiztak az FIA-nál annak érdekében, hogy adják ki számára a licencet a hiányzó pontjai ellenére is.

A szövetség azonban szintén nem volt az ötlet pártján, így felmerült annak lehetősége, hogy szabadedzéseken való részvétellel és/vagy téli bajnokságokban való indulássál próbálnák megszerezni a még szükséges 8-at.

A Red Bull ráadásul partnerre is lelt az Alpine képében.

A francia csapat mindenképpen meg akarja kaparintani Pierre Gaslyt, Markóék azonban leszögezték, hogy csakis akkor adják át nekik, ha sikerül őt Hertával pótolni.

Ennek érdekében Otmar Szafnauerék még abba is belementek, hogy a szeptember 20-22-én esedékes, hungaroringi privát teszten a kaliforniait is pályára küldjék.

Mára azonban a Herta-projekt totálisan elhalt.

Az FIA nem hajlandó soron kívül kiadni neki az engedélyt, kizárólag FP1-ok révén pedig már – lévén összesen csak hat hétvége van hátra – képtelen lenne begyűjteni 8 pontot.

A biztos sikert azonban a téli szériák sem garantálnák.

Ezen sorozatok ráadásul február közepéig tartanak, így érthető módon a Red Bull addig nem tud várni.

„Szégyen, hogy az emberek nem realizálták, mekkora értékkel is bír egy amerikai pilóta, különösen egy olyan srác, mint Colton Herta” – nyilatkozta Marko a Motorsport-Totalnak.

„Óriási hatással lett volna az amerikai piacra, pláne most, hogy három futam is lesz ott.”

Marko leszögezte, érthetetlennek tartja, hogy egy hétszeres IndyCar-futamgyőztesnek egy számos szempontból kérdőjeles pontrendszer révén kell bizonyítania azt, hogy képes biztonságosan elvezetni egy F1-es autót.

Pláne, hogy a pénteki edzések által még felkészülési lehetősége is lenne.

A döntés meghozatalában nem csak az FIA-val való vita, hanem Herta jelenlegi IndyCar-munkaadója, az Andretti Autosport is szerepet játszott.

A Michael Andretti vezette gárda komoly nyomást helyezett a Red Bullra, mivel a lehető leghamarabb hallani akarták a végső szót annak érdekében, hogy tervezni tudjanak a jövő évet tekintve.

Herta szempontjából pedig fennállt annak a veszélye is, hogy ha a potenciális F1-es lehetőséget szem előtt tartva kiszáll az AA-vel kötött kontraktusából – van benne egy kiskapu erre az esetre – és végül mégsem jön össze az ülés, akkor két szék közül a pad alá esik.

Az Alpine szempontjából viszont még nincs veszve minden és továbbra is esélyük van Gaslyra, miután Marko elárulta, hogy keresik az utódják. Az új pilóta viszont szinte biztosan nem a Red Bull saját neveldéjéből fog érkezni.

A szuperlicenc-rendszer visszásságait egyébként jól szemlélteti, hogy mindeközben az Indy Lights idei bajnoka, Linus Lundqvist már rendelkezik a licenhez kellő pontokkal, amelyeket alacsonyan rangsorolt, zömében alig 10-12 teljes szezonos mezőnnyel bíró szériákban szedett össze.



KAPCSOLÓDÓ:

>>>>>Rahal: A Forma-1-nek csak az amerikaiak pénze kell

>>>>>Rossi: A múltbéli döntések vették el Hertától az F1-es lehetőséget

>>>>>“Szuperlicencre jogosult” – Newgardenék máris üzletet csinálnak a Herta-botrányból