Harvick: A NASCAR számára másodrangú a versenyzők biztonsága
A NASCAR Cupban idén debütált Next Gen autó miatt már az olyan, halvérű pilóták is idegesen hajtanak pályára, mint amilyen például Kyle Larson.
A random tűzesetek és a minden eddiginél erősebb ütközések hatására megszaporodó személyi sérülések jelentősen megkongatták a vészharangot.
A versenyzők testi épségére vonatkozó aggodalmak nem hivatalos szóvivője az utóbbi hetekben Kevin Harvick lett, aki a Kansas Speedwayen rendezendő futamot megelőző sajtótájékoztatón sem tett lakatot a szájára.
„Akármit is mondanak az adatok, az autó csődöt mond, ha baleset történtik” – szögezte le a Stewart-Haas Racing veteránja arra reflektálva, hogy a NASCAR szerint nem észlelnek kiugró különbséget az előző generációs gépben mért értékekhez képest.
A pilótak azonban arra panaszkodnak, hogy a kevés gyűrődési zóna miatt a csattanások energiája rajtuk összpontosul, ennek révén pedig olyan fájdalmakat élnek át, amelyeket korábban el sem tudtak képzelni.
„Minden versenyző megmondhatja, hogy a dolog nem stimmel. Az összes ütközés fáj, amit megérez a lábunk, kezünk, fejünk. Kell lennie megoldásnak! A gond az, hogy a biztonság kérdése másodlagos [a NASCAR számára] és ez szerintem nem igazságos a versenyzőkkel szemben. Egész álló nap vitázhatunk ezen, de az nem javít meg semmit.”
A NASCAR versenyzésért felelős alelnöke, Scott Miller szerint a Next Gen ugyanolyan jól – sőt, jobban – vizsgázik balesetek esetén, mint a hatodik generációs elődje. Egyedül a hátsó rész kapcsán említette meg, hogy merevebb, mint a korábbi gépé.
Harvick viszont nem ért vele egyet.
„Minden egyes ütközés ugyanolyan problémás, legyen szó hátulról jövő, frontális, vagy oldalirányúról.”
A 46 éves versenyző múlt héten, Darlingtonon nem baleset miatt került meleg helyzetbe, hanem szó szerint.
Az általa vezetett 4-es Ford semmitől sem zavartatva kigyulladt, a lángok pedig a cockpiten belül is terjedni kezdtek.
Ennek révén fel kellett adnia a futamot, értékes pontokat veszítve a playoffban.
A szezon eddigi részében ő már legalább a hatodik olyan versenyző lett, aki alatt tüzet fogott az autó.
Elmondása szerint ez a jelenség már a szezon előtti tesztek során is visszatérő volt. A NASCAR azonban a füle botját sem mozdította.
„Minden megolvadt, amit a tűz elért” – magyarázta Darlington kapcsán Harvick.
„A lángok behatoltak a pilótafülkébe, a védelmünkre hivatott elemek pedig olyanokká váltak, mint a mályvacukor a nyárson. Nem volt olyan teszt, amelyen ne gyulladt volna ki legalább egy autó, úgyogy abszolút nem új problémáról van szó.”
A pilóta szerint a legfőbb gond az, hogy a szabályok szerint a csapatok az autók minden egyes alkatrészét külön kijelölt beszállítóktól vásárolhatják csak meg.
A Next Gent megelőzően egyes elemeket maguk gyárthattak le, a költségcsökkentésre hivatkozva viszont ezt már szigorúan tiltják. Ennek szabályozására külön rendszert léptettek életbe, amelyben a büntetési tételek a pénzbírságtól kezdve egyenesen a kizárásig terjednek.
„Ha a csapatoknál dolgozó okos embereken múlna, akkor biztosan nem lett volna kettőnél több tűzeset a komplett mezőnyt tekintve” – szögezte le Harvick.
Darlington után a NASCAR életbe léptette új technikai direktíváját a tüzek lehetőségének csökkentése érdekében.
Ez Harvick számára csak újabb bizonyíték lett arra, hogy a szervezet már eleve rendelkezett valamiféle megoldással, csak épp lusták voltak bevezetni.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Az új autóval egy 15 G-s baleset olyan, mint a régivel az 50 G-s
>>>>>Hamlin szerint semmi nem utal arra, hogy a NASCAR valóban javítani akar az autó biztonságán
>>>>>“Kib*szott vicc, amit vezetünk” – A versenyzők kezdenek besokallni a veszélyes Next Gentől
>>>>>Bell szerint már a pilóták feje nyeli el az ütközések energiáját
Az erőteljes ütközések esetében pedig csak még sürgetőbb lenne a megoldás.
A NASCAR a 2023-as szezonra ígért valamiféle módosítást, a pilóták azonban már nem tudnak ennyit várni.
„Muszáj most cselekedni. Azt mondják, hogy az adatok nem mutatnak változást és ugyanakkora G-erőket mérnek, mint a Gen 6-szel. Mi, versenyzők viszont azt sem tudjuk, miről beszélnek. A pokolba is, mi vagyunk azok, akik minden héten ütközünk valamivel és garantálom, hogy mindenki ugyanazon a véleményen van: a balesetek borzalmasak. A biztonságnak fontosabbnak kellene lennie, mint a költségeknek, de momentán nem ez a helyzet. A legjobban amiatt aggódunk, hogy újabb Kurt Busch-szituációk lesznek.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough