F1: Herta nem szeretne soron kívül szuperlicencet kapni

F1: Herta nem szeretne soron kívül szuperlicencet kapni
credit: Penske Entertainment/Chris Owens



Miközben az autósport világa lassan hetek óta Colton Herta nem létező szuperlicencén vitázik, maga a legfőbb érintett igyekszik nyugodt maradni.

A 22 éves kaliforniait saját bevallása szerint nagyon meglepte az AlphaTauri érdeklődése, amely gárda jövőre egyenesen versenyzői ülést szeretne adni neki.

Az egyetlen akadályt a hiányzó szl-pontjai képezik.

Az FIA még mindig nem döntött arról, hogy kivételt tesz-e vele soron kívül kiadva számára az engedélyt.

A legfrissebb sajtóhírek szerint azonban ennek esélye egyre kisebb.

“Ha elmegyek az F1-be, akkor is vissza akarok térni [az IndyCarba]” – szögezte le Herta, amikor az AP riportere arról próbálta faggatni, hogy a vasárnapi, Laguna Seca-i szezonzáró lesz-e az utolsó számára a szériában.

“Nem szeretnék hosszú karriert befutni az F1-ben, utána pedig pontot tenni a pályafutásomra. Szóval nem igazán aggódom.”



Colton egyáltalán nem foglalkozik a szerződéseit érintő kérdésekkel, mivel az édesapja, Bryan Herta asztala.

A Red Bull érdeklődése azonban saját bevallása szerint nagyon meglepte.

“Nagyon véletlenszerűen jött. Talán aput hívták fel, vagy valaki mondta nekünk, hogy Helmut [Marko] megpróbál elérni bennünket? Már nem is tudom, de úgy voltam vele, hogy “Mi?”. Semmilyen tárgyalás nem volt folyamatban más csapattal, erre hirtelenjében az Alpine elkezdett érdeklődni, majd az AlphaTauri is… Mindez a semmiből, hirtelen ért.”

Herta csak arra tud gondolni, hogy a váratlan figyelmet a McLaren tavalyi autójával júliusban, Portimaón teljesített tesztjének köszönheti.

“Szerintem jó munkát végeztem és az emberek beszélni kezdtek erről.”

Marko múlt héten azt állította, minden érintett féllel megegyeztek Herta leigazolása kapcsán és már csak az FIA döntésére várnak.

A pilóta viszont állítja, ez is teljesen új infó volt számára.

“Én semmit nem írtam alá.”



Több F1-es csapattulajdonos, sőt, maga a világbajnoki sorozat vezérigazgatója, Stefano Domenicali is aggodalmát fejezte ki azt illetően, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség a saját hitelét ásná alá azzal, ha Herta miatt felrúgnák a maguk által hozott szabályokat.

“Megértem az ő álláspontjukat is ebben a vitában” – szögezte le a hétszeres IndyCar-futamgyőztes.

“[Az FIA] azt szeretné, ha a srácok Európában járnák végig a szamárlétrát, ez teljesen érthető. Ugyanakkor egy kicsit tiszteletlennek tűnik [a rendszer] az IndyCarral szemben, hogy ennyire kevés pontot ér.”

A Team Penske kétszeres bajnoka, Josef Newgarden már sokkal lényegretörőbben fogalmazott:

“A rendszer egy vicc. Ha pedig nem képesek felismerni és megérteni a hiányosságait, akkor ettől csak még nevetésgesebb lesz a szememben. Nem az én döntésem és nem is én alkottam meg, de rakétatudósnak sem kell lenni ahhoz, hogy erre rájöjj.”

Hasonló véleményen van a Chip Ganassi Racinget szolgáló, öt Formula-1-es szezont maga mögött tudó Marcus Ericsson is:

“Szerintem nagyon röhejes, ahogyan az IndyCart értékelik az F1 világában. Ez minimum a második legjobb bajnokság a világon, számos szempontból veri az F1-et a mezőny versenyképessége miatt. Az, hogy az F2 és az F3 közé pozícionálják, ahol gyerekek versenyeznek – tehetséges srácok és gazdagok egyaránt -, az IndyCart pedig közéjük teszik? Nevetséges.”

Az RLL Racing újonca, a korábbi Alpine-akadémista Christian Lundgaard végigjárta az F1-hez szükséges szamárlétrát, állítása szerint pedig a licencre való kérelmét kétszer is visszautasították.

A Ferrari utánpótlás-programjában is megfordult Callum Ilott – aki 2020-ben a másodikként zárta az F2 szezonját – viszont nem csak megkapta, de egyenesen a falra is kiakasztotta.

“Ez a világ legdrágább engedélye, naná, hogy bekereteztem” – mondta a Juncos Hollinger Racing ifjonca.


KAPCSOLÓDÓ: Herta F1-es jövője egyre sötétebb, miközben egy Indy Lights pilóta már vasárnap túllépheti a szuperlicenc-ponthatárt


Visszatérve Hertára, az amerikainak egyelőre fogalma sincs, mi lesz vele jövőre.

Személy szerint viszont azt szeretné, ha nem vele kivételeznének, hanem magát a szuperlicenc-rendszert alakítanák át és az IndyCar igazságosabb pontozást kapna.

“Nem vagyok benne biztos, hogy valóban így akarnám csinálni…” – reagált a soron kívüli licenc eshetőségére.



“Élni kell a lehetőséggel, ha megadatik, de én nem ezen a módon szeretném meglépni.”

Ezt a véleményt apja is osztja.

“Elképesztő és rengeteget elmond, hogy Colton ekkora figyelmet kap más szériák paddockjában” – nyilatkozta idősebb Herta az NBC-nek.

“A szuperlicenc-pontokért az FIA felel, ők alkották a szabályt, amiket tiszteletben kell tartani. Én annyit mondok, Colton megérdemli az esélyt a Formula-1-ben. Hogy ez mikor jön el, azt nem tudom. Ugyanakkor tisztességtelen lenne, ha különleges esetként kerülne be. Abban az esetben, ha [az FIA] újraértékeli a rendszert és az IndyCar az azt megillető pontozást kapna, akkor már más a helyzet. A szabályoknak megfelelően kell történnie. Számos más emberrel sem lenne fair [a kivételezés].

Utóbbi mondattal Pato O’Ward különösen egyetérhet.

A mexikóit 2019 nyarán vette fel a Red Bull a juniorjai közé még annak tudatában, hogy rendelkezik a kellő pontszámmal, így lehetővé téve egy esetleges F1-es programot.

Kiderült viszont, hogy az előző évi Indy Lights bajnoki címe – amely szezont egyébként Herta zárta másodikként – nem számít bele az engedélybe, mivel a mezőny túlságosan is alacsony létszámú volt.

Markóék azt szerették volna elérni az FIA-nál, hogy mégis vegyék ezt az idényt figyelembe, a szövetség viszont nemet mondott.

Ennek következtében a Red Bull alig pár hónap után meg is vált az akkor 20 éves pilótától.

Herta egy futammal a vége előtt a nyolcadik pozícióban áll az IndyCar tabelláján. Javítani pedig már nem is tud, hiszen a hetedikként jegyzett Pato O’Ward mögött 92 egységgel van elmaradva, míg a maximálisan gyűjthető pontszám csak 54.

Ezzel már biztosan az idei lesz eddigi négy főkategóriás karrierjének legrosszabbja, így esélye sincs arra, hogy növelje szl-egységeit.

FIA-segítség híján két opciója marad.

Az első a pénteki szabadedzéseken való részvétel, amelyeken 100 km-enként 1 pontot gyűjthet.

Ő azonban állítja, egyetlen ilyen beugrás sincs tervben egyelőre.

A másik forgatókönyv az lehetne, ha nevez egy téli bajnokságba, mint amilyen pl. az Formula Regional Asian Championship , ahol a bajnok 18 egységet gyűjthet, sőt, még a negyedik helyezett is 10-zel távozik.



Persze kérdéses, hogy a Red Bull hajlandó lenne-e várni rá egészen február közepéig, ameddig a széria 2023-as idénye tart.







Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy