IndyCar: Dráma, tie-break és a futam, amelyről senki sem tudta, hogy a bajnoki címről dönt

IndyCar: Dráma, tie-break és a futam, amelyről senki sem tudta, hogy a bajnoki címről dönt
Franchitti és Dixon 2007-ben, Chicagolanden (credit:IndyCar Media)
IndyCar: Dráma, tie-break és a futam, amelyről senki sem tudta, hogy a bajnoki címről dönt


Vasárnap rendezik a 2022-es IndyCar-szezon zárófutamát a méltán híres Laguna Secán.

A címért még két csapat öt versenyzője van meccsben Will Power (Team Penske), Josef Newgarden (Team Penske), Scott Dixon (Chip Ganassi Racing), Marcus Ericsson (Chip Ganassi Racing), valamint a Kapitánnyal frissen hosszabbított Scott McLauglin személyében.

Utóbbi két pilótának azonban már csak matematikai esélye van.

A nagy hétvége örömére következzék öt rendhagyó tény az amerikai open-wheel modern kori történelmének legérdekesebb, sorsdöntő fináléiról.



  1. A második ow-szakadás óta összesen négyszer fordult elő az IRL/IndyCar történetében, hogy a szezonzáró verseny végén pontegyenlőség állt be a bajnokság élén és végül a győzelmek száma döntött.

1996 (IRL): Buzz Calkins (második helyezett: Scott Sharp)
1999 (CART): Juan Pablo Montoya (m. h.: Dario Franchitti)
2006 (IRL): Sam Hornish Jr. (m.h.: Dan Wheldon)
2015 (IndyCar): Scott Dixon (m.h.: Juan Pablo Montoya)


  1. 2011-ben úgy zajlott le a szezonzáró, hogy a mezőny tagjai még csak nem is tudtak róla.

Az év legutolsó futamát a Las Vegas Motor Speedwayre írták ki, a 11. körben azonban borzalmas tömegbaleset történt, ami Dan Wheldon életét követelte.

A körözést már nem indították újra, az IZOD IndyCar World Championship presented by Honda névre keresztelt versenyt pedig statisztikai szempontból meg sem történt.

Ebből adódóan az idény hivatalos végeredményét a két héttel korábbi, Kentucky Speedwayen rendezett forduló utáni állás szerint hirdettek.

A bajnok így Dario Franchitti lett, aki karrierje során negyedszer – egyben utoljára – ért fel a széria trónjára.


KAPCSOLÓDÓ: Las Vegas – Az IndyCar történetének egyik legszörnyűbb tragédiája


  1. A dupla pontozásnak is köszönhetően a 2015-ös finálén nem kevesebb, mint hat versenyző maradt még harcban a bajnokságban.

A végén pontegyenlőség állt be Dixon és Montoya között.

A sonomai szezonzárón az új-zélandi nyert, ezzel harmadik győzelmét megszerezve az évben. Ennek révén a cím is nála landolt, miután kolumbiai kollégája neve mellett csak két elsőség állt.


4. Eddig csak két pilóta mondhatja el magáról, hogy újoncként sikerült bajnokká válnia az amerikai open-wheelben: Nigel Mansell (1993) és Montoya (1999).


5. A legdrámaibb hajrát 2007 prezentálta.

A Chicagoland Speedwayen lefutott finálé végén már csak két autó volt körön belül, méghozzá pont a címért harcoló Dixoné és Franchittié.

Az Andretti Green Racinges skót gépe sebesség tekintetében kissé elmaradt ganassis ellenfele Dallara-Hondájától, ezért úgy döntött, üzemanyag-sporólásra játszik.

A stratégia a legutolsó pillanatban be is jött.

Az új-zélandi autójából alig egy kanyarral a leintés előtt kifogyott az üzemanyag.

Franchitti így nyert, bezsebelve ezzel első IndyCar-titulusát.