Callum Ilott: Az IndyCar sokkal keményebb az F2-nél
Colton Herta F1-es jövőjének sorsa jelenleg az FIA kezében van.
A szövetség várhatóan ezen a héten hozza meg döntését arról, hogy kivételt tesznek-e a 22 éves kaliforniaival és megadják-e számára a versenyzéshez szüksége szuperlicencet a hiányzó nyolc pontja ellenére is.
Ha kedvező fordulat áll be, akkor Herta 2023-ban, az AlphaTauri színeiben bemutatkozhat a világbajnoki sorozatban.
A rendkívüli engedély kérdése máris heves vitákat váltott ki az F1-en belül.
Több csapattulajdonos, valamint a széria vezérigazgatója, Stefano Domenicali szerint is ezzel az FIA a saját szabályait rúgná fel.
A Colton pártját fogók viszont azzal érvelnek, hogy a mostani helyzet nem alakult volna ki, ha az szl-rendszer jobban értékelné az IndyCart.
A kitörtni kész Herta-mánia margóján az ismert F1-es szakújságíró, Phillip Horton egy lényegretörtő körkérdést tett közzé Twitteren:
„Colton Hertának 7 IndyCar-győzelme van, Felipe Drugovichnak 8 a Formula 2-ben. Ki teljesítene jobban az F1-ben?”
Egy felhasználó ekkor rögtön megemlítette Callum Ilottot, aki 2020-ban az F2 világbajnoki második helyezettje volt, jelenleg pedig már az IndyCar mezőnyében bontogatja szárnyait. Ebből adódóan pedig nála jobban senki sem láthatná át a jelen szituációt.
A Juncos Hollinger Racing pilótája ellentmondást nem tűrően kijelentette, hogy utóbbi sorozat nehezebb a Formula-1 előszobájánál.
„A versenyek majdnem dupla olyan hosszúak, nincs spórolás az abroncsokkal, végig támadó-üzemmódban mehetünk és fizikálisan kimerítő. Különböző pályatípusok vannak, ezért az alkalmazkodás a kulcs a versenyzőknek, valamint a csapatoknak. Az F2-nek is megvannak a maga trükkjei, amiket nehéz elsajátítani, ugyanakkor az Indy viszi a prímet.”
A beszélgetés során a Formula E szakíró Hazel Southwell hangot adott abbéli véleményének, miszerint nem érti miért tennének kivételt Hertával szemben, akinek legjobb szezon végi eredménye egy harmadik hely az IndyCarban még 2020-ból.
A riporternő azzal érvelt, hogy az F2-ben szereplő tehetséges fiatalok – akik súlyos pénzeket ölnek a karrierjükbe – azt még valószínűleg elfogadnák, ha WEC-, vagy FE-világbajnok miatt szorulnának háttérbe.
Azt viszont már igazságtalannak tartja, hogy Herta személyében egy olyan versenyző kedvéért keresnek kiskaput – az F2-élmenők kárára -, aki „nem tudja megnyerni a saját bajnokságát”.
Erre Ilott így reagált:
„Az, hogy vannak szabályok még nem jelenti, hogy jók is. Ha egy csapat akarja őt, akkor azt kiérdemelte. Ezt olyasvalakiként mondom, akinek van szuperlicence, vezetett az F2-ben, most pedig [Herta] ellen versenyez.„
Egy rajongó arról érdeklődött, hogy mennyire számít relevánsnak az IndyCarban szerzett tapasztalat a Formula-1-ben.
„A gond az, hogy az F1-es autó összehasonlíthatatlanul különbözik mindem mástól” – szögezte le Ilott.
„Néha a szimulátor segíthet. Ugyanakkor az eredendően gyors versenyzőknek – és több ilyen van az IndyCarban – nem okozna problémát, hogy felvegyék a tempót egy F1-es géppel.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough