F1: Pár csapatvezető máris ellenzi Colton Herta szuperlicencét

F1: Pár csapatvezető máris ellenzi Colton Herta szuperlicencét
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski

F1: Pár csapatvezető máris ellenzi Colton Herta szuperlicencét



Pár napja röppent fel a hír, miszerint a Red Bull érdeklődik Colton Herta szolgálatai iránt.

Méghozzá olyannyira, hogy a 22 éves amerikai neve már egy potenciális versenyzői ülés kapcsán is felmerült az AlphaTaurinál.

Bár a hétszeres IndyCar-futamgyőztesnek csak 32 szuperlicenc-pontja van az előírt 40-ből, az viszont FIA mérlegeli, miként tudnák a hiányzó egységek ellenére is kiadni számára a létfontosságú engedélyt.

Állítása szerint maga Herta nem nagyon foglalkozik az F1-es helyzetével, a paddockban lévő gárdáknak azonban megvan a maguk véleménye.

A minap egy meg nem nevezett, junior-programban érintett forrás úgy nyilatkozott az Autosportnak, ha valóban kivételezni fognak a kaliforniaival, akkor teljesen felesleges pénzt ölni az utánpótlás-projektekbe.

A zandvoorti hétvége során két csapatvezető szintén nyíltan kifejezte nemtetszését a témában.

„[Herta] nem szerepel a listánkon, mivel nincs szuperlicence, ez az ok” – szögezte le a Haas F1 Team vezetője, Günther Steiner.

„Ahogyan már korábban mondtam, mi főként olyasvalakit keresünk, aki már versenyzett a Forma-1-ben. Tavaly megléptük az újonc-dolgot, jelenleg pedig már inkább F1-es tapasztalattal bíró versenyzőt részesítenénk előnyben. Ebből adódóan Herta nincs a radarunkon, aki még a licencet sem kapta meg.”

Felmerült az a forgatókönyv, hogy az FIA által a COVID miatt életbe léptetett kiskaput használnák ki, ami lehetővé teszi, hogy a járvány idején alkalmazott szigorítások, korlátozások miatt lazábban vegyék a szuperlicenc-feltételeit.

Az Alfa Romeo főnöke, Frederic Vasseur szerint azonban ez nem vonatkozik Hertára, mivel fennakadás nélkül versenyzett IndyCarban.

„Az én szemszögemből nézve ennek semmi köze nincs ehhez, mivel a világ minden táján vannak bajnokságok, ahol pontokat lehet gyűjteni. Ha az FIA le akarja állítani a pontszerzések folyamatát, ezzel együtt a szuperlicencet, az egy más sztori, megtehetik. Rajtuk múlik, hogy eldöntsék, megszüntetik-e a rendszert, mi pedig túlélnénk enélkül is. A vis maiorral viszont nem értek egyet.”

Steiner sem támogatja az ötletet, hogy a pandémiára hivatkozva kivételezzenek Hertával.

„Általánosságban fogok beszélni. Megvannak a szabályok, amiket tisztelni kell. Ha mi nem tiszteljük a saját reguláinkat és megpróbáljuk megkerülni őket, akkor az nem korrekt. Úgy értem, ezt innentől más dolgokra is lehet akkor alkalmazni és ezt nem kizárólag csak a szabályokra értem már. Beleegyeztünk [az előírások betartásába], van felügyelet, nekünk pedig tiszteletben kell ezt tartani. Vis maior ide, vagy oda, ahogyan Fred is mondta, a COVID mindenhol jelen volt. Egyetlen szériát sem fosztott meg a versenyzéstől. Én azok közé tartozom, akik azt mondják, ha nem tiszteljük a szabályokat és kiskapukat keresünk, akkor egyáltalán minek vannak? Ebben az esetben változtatni kell, de az már egy másik téma. Ezt nem lehet egyik napról a másikra megejteni.”

Herta júliusban tesztelhette a McLaren tavalyi autóját Portimaón, a wokingiak csapatfőnöke, Andreas Seidl szerint pedig azon a véleményen van, hogy igenis kivételt kell tenni vele.

„A szuperlicencet tekintve általánosságban véve én hiszek a rendszerben. Szerintem jól van összelllítva, ugyanakkor egy kicsit rugalmasabbá kellene alakítani és kiadni az engedélyt az olyan srácoknak, mint Colton annak alapján, amit az eddigi karrierje során mutatott. Nincs kétségem afelől, hogy teljes mértékben versenyképes lenne a Forma-1-ben.”