Harvick: Az új autóval egy 15 G-s baleset olyan, mint a régivel az 50 G-s

Harvick: Az új autóval egy 15 G-s baleset olyan, mint a régivel az 50 G-s
credit: NASCAR/NBC



Nem csitulnak a kedélyek a Next Gen körül.

A NASCAR Cupban idén bemutatkozott autóról már a tesztidőszakban kiderült, hogy sokkal merevebb, mint elődje, aminek köszönhetően az ütközések energiájának nagy része a volán mögött ülő testére hat.

Ebből adódóan a pilóták túlnyomó része komoly fájdalmakra panaszkodik a balesetek után, Kurt Busch személyében pedig a mezőny egyik tagja már határozatlan időre ki is dőlt.

Most hétvégén pedig Denny Hamlin kénytelen visszalépni az Xfinity Series darlingtoni futamától, mivel még mindig nem heverte ki a múlt heti, daytonai bukását.

A helyzet egyre aggasztóbb, Kevin Harvick pedig kollégáihoz csatlakozva nem is volt hajlandó lakatot tenni a szájára.

„Minden egyes ütés fájt, ami ebben az autóban ért” – mondta a 2014-es Cup-bajnok a playoffot elindító, darlingtoni médianapon.

„Hétről hétre hallhatják ezt a többiektől is. Véleményem szerint [a NASCAR] reakciója lassú, de a korábbi tapasztalataimból kiindulva ezen már meg sem lepődöm. A legfontosabbnak bennünket, versenyzőket kellene tekinteni, de úgy tűnik, mégsem mi vagyunk a lista élén. Hallhatjuk Dennyt, amikor a fájdalmairól beszél, vagy ott van Kurt, aki egy ideje már nem is versenyezhet… Mindenki ezt hangoztatja és változást akar, de őszintén szólva még semmi erre vonatkozó, komoly dolgot nem láttam.

Egy riporter ekkor megemlítette, hogy Joey Logano szerint a változások nagyon sokba kerülnének.

„Ez megmutatja, hogy hová vagyunk mi sorolva” – reagált Harvick.

„Igen, a pénz fontosabb, mint az autó biztonsága. […] A balesetek során gyűjtott adatok nem azt tükrözik, amit a versenyzők az autóban éreznek. Azt mondják, mindössze 15 G-s erőhatás ért, amit viszont én akkorának éreztem, mint a régi autóban az 50G-t. A talladegai és daytonai bukások mind nagyon kemények voltak.”

A helyzet kapcsán a NASCAR biztonsági fejlesztésekért felelős igazgatója, John Patalak kiemelte, a Next Gennel történt balesetek elemzése során felűnt, hogy azok valamivel meredekebb szögben csapódtak a falnak, mint az előző generációs gép.

„Ha csak ránéznek az adatokra, akkor azt gondolhatják, hogy 14 fok, vagy 19 fok nem nagy a különbség. A felszabaduló energia mennyisége viszont már közel sem azonos.”

Ezen viszont Harvick csak nevetni tud.

„Nem értek vele egyet. Ezek erős, agresszív ütések valahányszor nekimegyünk valaminek, amit a régi autóval meg sem éreztünk. Olyan, mintha nem is lenne ott a SAFER-fal, hanem a puszta betonnak csapódnánk.”

Patalak elismerte, hogy a gép leggyengébb pontja a hátsó része.

„A frontális baleseteknél a Next Gen adatai egy kicsivel jobbak is, mint a régi autóé, míg az oldalsók esetében nagyjából megegyező. Ami a hátulról érkező ütéseket illeti, ezen a gépen nincs annyi elérhető hely a gyűrődéshez, mint a hatodik generációsnál volt. Biztosra akartunk menni, hogy az üzemanyagtank sérülése esetén ne keletkezzen tűz. Ebből adódóan kissé be voltunk korlátozva, de ezt már 2021-ben átbeszéltük a csapatokkal. Jelen pillanatban a fő cél az, hogy csökkentsük a hátsó becsapódások súlyosságának mértékét. A lehetséges megoldások nem csak az autó struktúrájára korlátozódnak. A fejtámasznál lévő habszivacs mennyiségének növelése is idetartozik, ahogyan az ülés mögötti komplett terület. Próbálunk kreatívak lenni és különböző módokra lelni a biztonság fokozása érdekében.”

Patalak és a NASCAR állítja, hogy mindent átbeszéltek a csapatokkal.

Ezzel szemben Hamlin már tavaly azon háborgott, hogy hiába kérik a tesztek során gyűjtött adatokat, a szervezet nem hajlandó átadni azokat. A minap pedig kijelentette, semmi jelét nem látja annak, hogy valóban változtatni akarnak.

Harvick szintén szkeptikus.

„Nem fordulok én már senkihez [a szervezeten belül], csak csinálom a dolgom és megpróbálok vigyázni magamra. Az a tapasztalatom, hogy úgysem megyek vele semmire, mindig csak halogatnak, ígérgetnek, aztán feledésbe merül.”



KAPCSOLÓDÓ:

>>>>>Hamlin szerint semmi nem utal arra, hogy a NASCAR valóban javítani akar az autó biztonságán

>>>>>“Kib*szott vicc, amit vezetünk” – A versenyzők kezdenek besokallni a veszélyes Next Gentől

>>>>>Bell szerint már a pilóták feje nyeli el az ütközések energiáját

>>>>>“B*sszátok meg mind” – Felelőtlen döntés miatt kerültek életveszélybe a versenyzők

>>>>>A versenyzők szerint nagyon fájnak az ütközések az új autóban