NASCAR: “Kib*szott vicc, amit vezetünk” – A versenyzők kezdenek besokallni a veszélyes Next Gentől

NASCAR: “Vicc az, amit vezetünk” – A versenyzők kezdenek besokallni a veszélyes Next Gentől
credit: NASCAR/NBC



Nem úszta meg sértetlenül a múlt vasárnapi, daytonai tömegbalesetet Denny Hamlin.

A NASCAR Cup alapszakasz-fináléjának vége előtt húsz körrel eleredt eső következtében történt incidens két tucat autót rántott magával, közülük többen komoly ütéseket szenvedtek el.

Az idén debütált Next Gen autó merevsége miatt ráadásul hatványozottan erőteljesebbek a kontaktok, aminek kapcsán egyre több versenyző emeli fel a hangját.

A daytonai káosz után olyan nevek panaszkodtak fájdalmakra, mint Daniel Suarez, Martin Truex Jr., Corey LaJoie, Christopher Bell, Chase Briscoe, vagy épp Bubba Wallace.

Utóbbi pilóta a csapatrádión dühösen meg is jegyezte, soha nem gondolta volna, hogy egy hátulról érkező ütés miatt konkrétan nem fog levegőt kapni, majd hozzátette:

“Mekkora kibaszott vicc az, amit vezetünk!”

Az érintett versenyzők közül azonban csak Hamlin kényszerül kihagyni futamot.

A Joe Gibbs Racing veteránja a hátát, nyakát és csípőjét fájlalja, ezért úgy döntött, visszalép a szombati, darlingtoni Xfinity-viadaltól.



Ez a forduló évek óta az egyetlen, amelyet a nemzeti másodosztályban teljesít. Ennek egyik oka az, hogy az 1.366 méföldes ovál a kedvenc pályái közé tartozik, másrészt pedig a verseny főszponzora, a Sport Clips Haircuts egyben a JGR kiemelt támogatója is.

Hamlin azonban úgy döntött, a másnapi Cup playoff-nyitót helyezi előtérbe és reméli, hogy akkorra már a lehető legjobb fizikai állapotban lesz.

“A legjobban úgy tudnám jellemezni, mint amikor összevernek egy kocsmában, majd a földön fekve még valaki teljes erőből bele is rúg a bordáidba” – summázta a balesetet a háromszoros Daytona 500 győztes a Cup csütörtöki médianapján.

“Ennyit tudok csak mondani. Úgy éreztem, hogy a jobb oldalam teljesen össze van zúzva. Ez az első, fallal való ütközés eredménye volt, aztán valaki balról is eltalált. A legrosszabb hétfőn és kedden volt, amikor a fájdalom igazán beütött, de tegnap már egy kicsit jobb lett.”

A 41 éves versenyző hozzátette, ez volt az eddigi leg fájdalmasabb balesete. Tehát még a 2013-as, csigolyatöréssel végződött fontanai bukásánál is erőteljesebbnek érezte, ami azért sokat elmond.

A Hamlin és Michael Jordan általt tulajdonolt 23XI Racing teljes legénysége megtapasztalta már a Next Gen okozta kínokat.

A hatodik generációs elődjéhez képest jóval kevesebb gyűrődési zónával rendelkező autóban a balesetek során felszabaduló erőhatások túlnyomó része a volán mögött ülő versenyzőn csapódik le.

Wallace már nyár elején hangot adott annak, hogy nem tudja, mennyit bír még elviselni, csapattársa, Kurt Busch pedig július vége óta parkolópályán van agyrázkódásra utaló neurológiai tünetei miatt.



A veterán pilóta kapcsán Hamlin elárulta, hogy állapota jelenleg stagnál és nem tudni, mikor térhet vissza a pályára.

“Körülbelül 80%-ban felépülés és úgy is maradt. Szerintem a hátralévő rész egy kicsivel tovább tartani.”

A Buscht helyettesítő Ty Gibbs is megismerte már a Next Gen kegyetlenségét.

A 19 éves újonc Watkins Glenen csapódott a gumifalnak, amit – akárcsak kollégái többsége – karrierje eddigi legfájdalmasabb élményeként jellemzett.

Az autó kapcsán már tavaly felröppentek olyan hírek, miszerint csúnyán leszerepelt a törésteszten.

Olyannyira, hogy ha a tesztbábu valódi ember, akkor nem szállt volna ki belőle élve.

Az információkat több mérnök és csapattag, sőt, még Briscoe is megerősítette.

Utóbbi pilóta később törölte a Redditre írt kommentjét, a NASCAR pedig élesen tagadott mindent.

A szervezet akkori tájékoztatása szerint a tesztek során gyűjtött adatokat és információkat egy független, biztonsági szakértőkből álló biztottságnak adták át. Ennek tagjai között olyan nevek foglaltak helyet, mint a Dale Earnhardt 21 évvel ezelőtti halálát vizsgált dr. James Raddin, az NFL-ben tevékenykedő dr. Jeff Crandall,a Duke Egyetem egészségügi mérnöke, Barry Myers professzor és az ugyanezen szakterületért felelős dr. Joel Stitzel.

Ők mindannyian teljesen biztonságosnak ítélték meg a Next Gent, a csapatok és versenyzők azonban továbbra is nemtetszésüket fejezték ki azt illetően, hogy velük még mindig nem osztanak meg elegendő információt az elemzések kapcsán.

Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy jogosak voltak a merev kasztnit övező az aggodalmak.



A problémával kezdettől fogva tisztában volt a NASCAR.

Még 2020 márciusának elején – a pandémia miatt leállást megelőzően – rendezett fontanai teszten William Byron relatíve alacsony tempó mellett, minimálisan érintette a falat.

A bennfentes hírek szerint azonban a gépben elhelyezett szenzorok olyan értékeket mértek, mint amikor 300 km/h feletti tempóval vágódnak a kerítésnek Talladegán.



A NASCAR a nyilvánvaló gondok ellenére sem tett semmit, noha még egy extra évet is nyertek, mivel a COVID okán a tervezett 2021 helyett 2022-re kellett csúsztatni az autó éles debütálását.

Most pedig itt vagyunk, egyre több a fájdalmakra panaszkodó versenyző, egy közülük pedig már határozatlan időre ki is dőlt.

Aggódom, de szerintem mindenki más is” – nyilatkozta Joey Logano Darlingtonon.

“Ha a saját és az ellenfeleid tapasztalatai ennyivel brutálisabbak az előző autóhoz képest, akkor az megkongatja a vészharangot. Ott van Kurt helyzete, aztán a balesetek múlt hétvégén, Daytonán, a saját élményeim Charlotte-on és a michigani teszten…. Ezek a dolgok valósak. Nem lehet elbújni előlük.”

A NASCAR illetékesei szemmel láthatóan nem akarnak a nagy nyilvánosság előtt foglalkozni a problémával, mindössze annyi tájékoztatást adtak, hogy folyamatosan gyűjtik és elemzik az adatokat.

“Elkeserítő, hogy ebben a helyzetben vagyunk, de úgy tűnik, még nem minden tényező adott ahhoz, hogy meghozzuk a legjobb döntést” – folytatta Logano.

“Ki kell deríteni, hogy pontosan miért fájnak jobban az ütközések és mi lehet az ésszerű megoldás rá. Oké, az autó hátsó része túlságosan is merev, de ezt nyilvánvalóan nem könnyű helyrehozni. Már a szezon előtt próbáltuk ‘puhítani’, réseket vágunk a kasztnin, de ez még mindig nem elegendő. Új gépről van szó sok olyan problémával szembesültünk, amivel eddig nem.. Két lehetőség van ezekben az esetekben: teljesen kijavítani, vagy toldozgatni-foldozgatni. Most az utóbbi dominál, de még ez is jobb a semminél, nem? Gyűlölöm ezt mondani, de a biztonság drága. Nem azt állítom, hogy az autó nem biztonságos. Pusztán bizonyos szempontból elmaradt a régitől, míg más aspektusból nézve jobb annál. Pozitívum, hogy átfordulásos baleseteknél már nem nyomódik a bukócső a fejedhez. Személy szerint sokkal komfortosabban érzem emiatt magamat a Next Genben, mint az elődjében.”

A Team Penske pilótája nem tagadja, hogy kissé nyugtalanítja a most kezdődő, tízfutamos rájátszásra jellemző, intenzív versenyzés gondolata.

“Nem hiszem, hogy nagyobb baj lesz, de attól még bekövetkezhet… Már megtörtént Kurttel sajnos. Szóval nem lehet kizárni, de tényleg imádkozom Istenhez, hogy senkivel se legyen gond.”



KAPCSOLÓDÓ:

>>>>>Harvick: Az új autóval egy 15 G-s baleset olyan, mint a régivel az 50 G-s

>>>>>Hamlin szerint semmi nem utal arra, hogy a NASCAR valóban javítani akar az autó biztonságán

>>>>>Bell szerint már a pilóták feje nyeli el az ütközések energiáját

>>>>>“B*sszátok meg mind” – Felelőtlen döntés miatt kerültek életveszélybe a versenyzők

>>>>>A versenyzők szerint nagyon fájnak az ütközések az új autóban









Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy