F1: Az FIA fontolgatja, hogy rendkívüli szuperlicencet ad Colton Hertának
Pörögnek az események Colton Herta körül.
A 22 éves amerikai év elején még „csak” az Andretti-dinasztia új – ámde az FIA által továbbra sem elfogadott – Forma-1-es csapat potenciális versenyzőjeként volt számon tartva, tavasszal viszont már aláírt a McLarenhez is.
Utóbbi gárdánál a tavalyi autóval zajló tesztprogram egyik pilótája lett, júliusban pedig Portimaón már pályára is vihette az MCL35M-et.
Teljesítményével a wokingiak meg voltak elégedve, de a jövőt tekintve maximum csak szabadedzéseken való részvételben gondolkodtak vele kapcsolatban.
Pár nappal ezelőtt viszont belépett a képbe a Red Bull, pontosabban Helmut Marko.
Az egyaránt megbízható Autosport és RACER információi szerint az üzletember konkrétan az AlphaTaurihoz szánja Hertát már 2023-tól kezdve a potenciálisan távozó Pierre Gasly helyére.
A legfőbb gondot viszont az képezi, hogy a fiatal pilótának jelenleg csak 32 szuperlicenc-pontja van a szükséges 40-ből.
Az Autosport azonban most arról számolt be, hogy az FIA már mérlegeli annak lehetőségét, miként adhatnák ki így is az engedélyt a hétszeres IndyCar-futamgyőztes Hertának.
A legkézenfekvőbb, egyben legsimább forgatókönyv a pénteki szabadedzésen való részvétel lenne, ahol 100 km-enként 1 szl-pontot lehet szerezni.
A kaliforniainak viszont így minimum 800 km-t kellene köröznie, amire az esély igencsak csekély.
A másik lehetőség az lehet, ha sikerül rávenni arra az FIA-t, hogy a különleges körülményekre való tekintettel Herta esetében a 2018-2021 közötti időszakot nézzék, ezzel együtt pedig mégis vegyék figyelembe a 2018-as Indy Lights szezont is.
Abban az évben az összetett második helyén zárt, de nem kapta meg az ezért járt 12 egységet.
Ennek oka, hogy rendkívül kevés, mindössze hét olyan pilótája volt a mezőnynek, akik minden egyes futamon indultak. Emellett a versenyek rajtrácsa a részidősekkel sem produkált 8-10 főnél többet.
Mindez az FIA által a COVID miatt létrehozott kiskapu révén valósulhat meg.
Ha egy versenyző önhibáján kívül nem tud egy szériában licenc-pontot szerezni, akkor a szövetség speciális elbírálás alá helyezheti, vagy akár fel is mentheti a hiányzó egységek alól.
Ezt használhatják ki Herta esetében, mondván nem ő tehetett arról, hogy a Lightsban ennyire kevesen neveztek.
Ha mégis megkapja a 12 pontot, akkor az nagy pofon lehet Pato O’Ward számára.
A mexikói ezen idény bajnoka volt, majd 2019 nyarán bekerült a Red Bull junior programjába is. Onnan azonban pár hónap után kitették, mivel ekkorra derült ki, hogy a címéért nem jár szuperlicenc-pont.
Az IndyCar idei tabelláján két futammal a szezon vége előtt tizedikként jegyzett Hertával való kivételezésnek mások sem örülnének.
Különösképpen nem azon F1-csapatok, amelyek utánpótlás-programmal bírnak és komoly pénzeket ölnek abba, hogy tehetségeik pontokat gyűjtsenek az F3-ban és az F2-ben.
„Ha Herta megkapja a licencet, akkor mi akár be is fejezhetjük az F3-ba és az F2-be való befektetést” – idézett egy fiatal versenyzőkhöz közel álló, paddockbéli forrást az Autosport.
A szuperlicenc-rendszert az elmúlt időszakban eleve számos kritika érte, mondván igazságtalan az elosztása.
Az IndyCar a második legtöbb egységet „fizeti” az F2 mögött, ami reálisnak tekinthető, lévén mégis utóbbi az F1 előtti utolsó, hivatalos lépcsőfök.
Ugyanakkor az összetett negyedik helyétől számítva már az F3 is több pontot ad, mint az amerikai open-wheel csúcsa.
UPDATE:
>>>>>A Herta-kiskapu egy sokkal grandiózusabb projekt része lehet?
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough