Herta: Minden szerződést elolvasok, minden részletet ismerek

Herta nem tudja, hogy mikor ülhet ismét F1-es autóba
credit: Penske Entertainment/Joe Skibinski
Herta nem tudja, hogy mikor ülhet ismét F1-es autóba


A Palou-gate és a frissen kirobbant Piastri-botrány révén minden eddiginél őrültebb fokozatra kapcsolt a Formula 1, valamint az IndyCar átigazolási piaca egyaránt.

A káoszt több, közvetetten érintett versenyző is tisztes távolságból figyeli, köztük Felix Rosenqvisttel és Colton Hertával.

Előbbi svéd júniusban hosszabbított a McLarennel, de azt továbbra sem tudja, hogy jövőre is maradhat-e az IndyCarban, vagy visszaküldik a Formula E-be.

Az Andretti Autosportnak vezető Hertát már konkrétan a Formula 1-gyel hozták összefüggésbe. A 22 éves kaliforniai két héttel ezelőtt Portimaón már vezethette a McLaren tavalyi gépét, Zak Brown pedig annak lehetőségét is belebegtette, hogy még idén – gyaníthatóan az Amerikai Nagydíjon – lehetőséget ad neki pénteki szabadedzésen is.

„Tényleg nem tudom, hogy mi folyik jelenleg” – mondta Herta az IndyCar most hétvégi, nashville-i fordulójának apropóján tartott virtuális sajtótájékoztatón, amikor szóba kerültek a versenyzők és csapatok közötti szerződések.

„Annyit tudok, hogy háromféle opciós jog van: a pilótáé, a csapaté, valamint a közös. Fernando Alonso esetében a versenyzői jog érvényesült, tehát ő volt az, aki kézben tartotta a saját jövőjét. Ami engem illet, nekem is voltak már csapat-opciós kontraktusaim, valamint közös megegyezésen alapuló is, amelyben együtt döntöttünk arról, hogy mennyit fizetnek nekem és meddig. Minden ezektől a jogoktól függ. Én minden egyes szerződésemet elolvasom, pontosan ismerem valamennyi részletüket. Tudom, mikor szabad beszélnem, mikor nem stb.”

A szerződéssekkel kapcsolatos, visszás jogi szituációkról Rosenqvistnek is megvan a véleménye.

„Úgy tűnik, ha valami kérdőjeles történik, akkor az mindig kapcsolódik az opcióhoz. A csapatok szándékosan élnek ezzel, hogy így kontrollálják a versenyzőiket. Szerintem itt a pilótáknak kellene összefogni és azt mondani, hogy ‘nem írom alá ezt az opciót’, vagy ‘ezt inkább ne tegyük bele’, mivel csak problémát generál. A szerződésen ott van a neved, muszáj tisztában lenned azzal, hogy mit írsz alá. [A Piastri és Palou-féle esetekben] úgy fest, nem ez volt a helyzet. Az ilyen dolgok mindig komplikáltak. Ugyanakkor a mostani események határozottan érdekesek, mert elgondolkodtatnak, hogy mit lehetne másként csinálni.”

Herta esetében óhatatlanul előjött az F1-es jövőjének alakulása is.

Válasza viszont meglehetősen szűkszavú volt, ami a fentebb a kontraktusával kapcsolatban tett megjegyzése alapján nem is csoda.

„Sajnálom, de nem” – mondta, amikor az esetleges fejleményekről faggatták.

„Remélem minden egyes versenyző rendben van és ott vezethetnek majd, ahol szeretnének. Meglátjuk.”

A Williams kedden hivatalosan megerősítette, hogy Logan Sargeant biztosan pályára hajthat az októberi, austini futam pénteki napján.

Hertának viszont állítása szerint fogalma sincs arról, hogy ő megkapja-e ezt a lehetőséget a McLarentől.

„Még nem tudom” – szögezte le, majd gyorsan terelt is.

„Nagyon izgatott lettem, amikor olvastam [Sargeant FP1-es bejelentését], mivel határozottan megérdemli. A második williamses ülés körüli híreket látva ki tudja mi lesz… Most úgy tűnik, akár ott is lehet jövőre a rajtrácson. Régen együtt gokartoztunk és emlékszem, hogy már akkor gyors volt. Teljesítettünk néhány közös F4-es tesztet is. Nagyon elkapta a fonalat mostanában az F2-ben, van két győzelme, nagyon jól megy. A legjobbakat kívánom neki.”