IndyCar: Életveszélyes kockázat – Vannak, akik a brutális iowai hőségben sem akarnak hűtőmellényt viselni

IndyCar: Életveszélyes kockázat – Vannak, akik a brutális iowai hőségben sem akarnak hűtőmellényt viselni
credit: Penske Entertainment/Chris Owens



Az utóbbi évek legforróbb, legkeményebb bevetése vár az IndyCar mezőnyére ezen a hétvégén az Iowa Speedwayen.

Nem csak a 7/8 mérföldes rövid ovál okozta kihívással kell megküzdeniük a nagy leszorítóerővel bíró, szervó nélküli autóval, de az óriási hőséggel is.

Ha mindez nem lenne elég, kevesebb, mint 24 óra leforgása alatt két teljes értékű futamot is végig kell versenyezniük.

A 2020-as idénnyel ellentétben – köszönhetően a televíziós partner NBC kérésének – már nem este, hanem délután leng a zöld zászló. Szombaton ekkor kb. 37-38 Celsius fokra lehet számítani, míg a hőérzet meghaladja a 40-et.

A pilótáknak pedig a szélvédő mögött ülve ennél jóval többet kell elviselniük.

A körülmények megosztják a mezőnyt.

Vannak olyanok – mint például Marcus Ericsson -, akiknek meg sem kottyan a hőség, mások viszont – lásd. Conor Daly, vagy Colton Herta – nagyon megszenvedik.



Az aeroscreen bevezetésének évében, 2020-ban Herta volt az, aki először kapta meg az Andretti Autosporttól az autóra csatlakoztatható hűtőmellényt, miután több futamon is a rosszullét határára került.

A megoldás bevált neki és még ugyanebben a szezonban, Mid-Ohión ő lett az első pilóta az IndyCarban, aki a mellényt viselve tudott futamot nyerni.

Iowa viszont teljesen más tészta.

“Brutális lesz, teljesen mindegy, hogy rajtad van-e a mellény, vagy nincs” – jelentette ki a RACER-nek Herta.

“Érdekes lesz azt is látni, hogy miként viselik el az autók a hőséget. A szombati és a vasárnapi futamok között 10-12 fokos különbség is lehet, ami nagy változás az egyensúly számára. Én nem hiszem, hogy már az edzésen viselni fogom a hűtőmellényt, mivel kb. egy órán át, tízkörös etapokat megtéve még tudom kezelni a hőséget. A futamon viszont teljesen biztos, hogy rajtam lesz.”

A mellény használatához szükséges rendszer révén az autók súlya kb. 3.5 kg-mal nő. Mivel az IndyCar nem tette kötelezővé, vannak olyan gárdák, amelyek fontolgatják, hogy enélkül fognak versenyezni, mert attól tartanak, hogy a plusz súly negatívan befolyásolja az autó viselkedését.

Az egyik közülük pontosan az az Ed Carpenter Racing, amelynek a híresen rossz hőségtűrő Daly vezet.

“Nyilvánvalóan nem akarjuk beáldozni a teljesítményt” – mondta az amerikai pilóta.



“Ugyanakkor borzalmas lesz a kocsiban, ezért kéznél lesz a mellény. Ha viszont kihajtunk a pályára és az egyensúly hirtelen romlik, akkor abban a pillanatban kitépjük a helyéről a cuccot.”

Jelen körülmények között ez komoly kockázatot rejteget magában, ami akár potenciálisan életveszélyes körülményekhez is vezethet.

“Hülyeség, hogy ennyire aggódnak egy pici időveszteség miatt körönként” – kommentálta Herta.

“Mi van akkor, ha az utolsó 50 körben már hulla vagy és emiatt lassulsz, mert nem bírod már csinálni? Úgy érzem, ez most jó alkalom arra, hogy köszönetet mondjunk az edzőknek, mert valahányszor beugrok az autóba, mindig felkészült vagyok mentálisan és fizikálisan is. Most viszont még ezzel együtt is [a hőség] komoly probléma lesz. Mindenki arról beszél, mennyire fizikális kihívás is Iowa. Ráadásul két futamunk lesz 35 fok felett 80% páratartalommal. Őrület! Ha ez lenne az év legelső versenye, akkor szerintem a srácok totálisan kilennének. Szerencsére már volt néhány meleg futamunk, nőtt az állóképességünk. Ettől viszont még mindig brutális lesz.”

Daly azért bizakodik.

“Realisztikusan nézve minden versenyző más. Néhányuk számára még az is oké, ha melegebb van, mint a Nap felszínén. Minden ember teste másként műkodik. Láthatod, hogy olyanok, mint péládul Will Power, vagy akár Josef Newgarden is viselik a hűtőmellényt, szuper fitt srácok használják, mivel meg fogunk főni és eleve nagy fizikai kihívás vezetni ezeket az autókat. Aztán vannak olyanok, mint Alexander Rossi és az elit sportolók fele, akik egyszerűen nem izzadnak. Ők másként működnek. Kíváncsi vagyok, hogy ki fogja felvenni és ki nem, aztán meglátjuk, hol kötnek ki.”







Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy