NASCAR: A versenyzők szerint nagyon fájnak az ütközések az új autóban

Már az idei szezon kezdete előtt számos vészjósló vélemény látott napvilágot arról, hogy az új Next Gen autók merevsége miatt komolyabb következményei lehetnek a baleseteknek, mint elődje, a Gen 6 esetében.
A versenygép jóval kevesebb gyűrődési zónával rendelkezik, ami miatt nem nyeli el kellő hatékonysággal az ütközések engergiáját, így ennek hatásait a volán mögött ülő pilóták sokkal inkább megérzik.
A szezon eddigi részében számos komoly bukás történt, szerencsére viszont egyetlen incidens sem vont maga után súlyosabb sérüléseket.
Ez azonban nem nyugtatja meg a versenyzőket, akik egyöntetűen állítják, hogy a csattanások alkalmával minden eddiginél jelentősebb fájdalmakat kell elviselniük.
Joey Logano elmondása szerint a charlotte-i Coca-Cola 600-on történt baleseténél erősebbet még soha nem érzékelt karrierje során, Bubba Wallace pedig tavaszi, atlantai bukása után egyenesen úgy fogalmazott, hogy: „Nem tudom, mennyi ilyet bírok még elviselni„.
A NASCAR biztonsági fejlesztésekért felelős igazgatója, John Patalak ezzel kapcsolatban az NBC-nek elmondta, hogy az adatok alapján semmi különbséget nem tapasztalnak az előző autóhoz viszonyítva.
„Ebből adódóan a pilóták azt kérdezik: ‘Akkor miért érzem azt, amit?. Miért ennyire fájdalmas? Az adatok nincsenek összhangban azzal, amit a testem jelez.’ Beszélgettünk már erről velük és én magam is megmondtam nekik, hogy nem kérdőjelezem meg azt, amit éreznek. Jelen pillanatban nincs teljes körű mérnöki magyarázat arra, hogy az általuk tapasztaltak miért nem illeszkednek az adatainkhoz.”
A pilóták szerint az ok a már fentebb is említett merevségben rejlik.
„Keményebbek az ütközések, mint valaha” – mondta Logano.
„Nagyon, nagyon fájdalmas, mert elképesztően merev az autó.”
Austin Dillon elárulta, idén már több időbe telik számára azt, hogy újra 100%-os legyen akár egy kisebb ütközés után is.
Ugyanezt tapasztalja Christopher Bell is.
„A texasi versenyen, valamint a poconói teszten történt baleseteim egyaránt nem tűntek nagynak kívülről nézve. Én viszont már sokkal, de sokkal, de sokkal erősebbnek éreztem, mint korábban bármikor egy NASCAR-autóban. Napokon át heves fejfájással küzdöttem, ami teljesen más jellegű volt, mint amit eddig átlétem.”
Patalak felhívta ugyanakkor a figyelmet arra a jelenségre, hogy a Next Gennel jelentősebbek a balesetek során bekövetkező sebességváltozások.
„Ha egy autó 150 mph-val halad abban a pillanatban, amikor a falnak csapódik, majd közvetlenül utána 100 mph-ra lassul, akkor a változás mértéke 50 mph. Olykor előfordul, hogy nagy erejű ütközés esetén alacsony ez a szám, kisebbnél viszont pont magas. Mindig is lesznek súlyos balesetek, ez része a versenyzésnek. Az adataink viszont azt mutatják, hogy a sebességváltozás terén komolyabb bukásaink vannak, mint az utóbbi években. Nehéz mérnöki szempontból választ adni arra, hogy miért van ez így.”

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough