„Elég gyors vagyok az F1-hez” – Herta elégedetten zárta első tesztjét

“Elég gyors vagyok az F1-hez” – Herta elégedetten zárta első tesztjét
credit: McLaren
“Elég gyors vagyok az F1-hez” – Herta elégedetten zárta első tesztjét


Túlesett élete első Formula 1-es tesztjén Colton Herta.

A kaliforniai versenyző hétfőn és kedden Portimaón vihette pályára a McLaren 2021-es, MCL35M jelzésű autóját.

Nagyon mókás volt” – nyilatkozta a körözés után tartott sajtóeseményen Herta, aki idén márciusban szerződött le a csapat tavalyi géppel lebonyolítandó programjára.

„Nagyszerű két nap volt arra, hogy hozzászokjak az autóhoz, ami nyilvánvalóan eléggé különbözik attól, amit eddig vezettem. Kissé más vezetési stílust igényel, de a mérnökök nagyon segítőkészek voltak, hogy gyorsan felvehessem a tempót. Nem egyszerű bepattanni egy versenygépbe úgy, hogy nem mehetsz olyan gyorsan, amennyire csak lehetséges, vagy képes vagy. Emiatt az volt a cél, hogy amint komfortosan érzem magam, rögtön rákapcsoljak és lássuk, mit is tudok. Gyönyörűen kezelhető az autó. Délután már végre tudtam hajtani néhány változtatást is, aminek révén csak még inkább passzolt hozzám. Különleges, remek lehetőség volt számomra.



Herta összesen 162 kört tett meg, amelyek során különböző abroncskeverékeket és beállításokat próbálhatott ki.

„A legelső dolog ami meglepett az volt, amikor kikapcsoltam a sebességlimitert a boxutcában. A nyomaték hihetetlen, még alacsony fordulatszám mellett is” – mondta, amikor az IndyCar-autójával szembeni különbségekről faggatták.

„A legjelentősebb dolog számomra az egyenesbéli sebesség, a kigyorsítás és a fékezés volt. A kanyartempó nagyobb, mint egy Indy-autó esetében, de ennél is jobban feltűnt a gyorsulás és az, hogy milyen könnyű elérni ennyi leszorítóerővel. Nyilvánvalóan Indy-autót vezetni más érzés a szervó hiánya miatt. [Az MCL35M-ben] rögtön otthonosan éreztem magam. A legnehezebb egy jó kör összerakása. Persze beletelt egy kis időbe, de a második napra már magabiztos lettem kevés és sok üzemanyaggal is. Sok mindenen átrágtunk magunkat az egyensúly változtatásától kezdve az aerodinamikáig. Ráadásul bent az autóban ott volt az a rengeteg eszköz, nagyon klassz volt, hogy még az egyensúlyon végrehajtott módosításokat is láttam. Sokkal több dolgot lehet csinálni benne ülve, mint amire az IndyCarban lehetőség van. Elképesztő! Ha problémád adódik a kanyarban, akkor egy ujjmozdulattal állíthatsz rajta. Komfortos volt a kocsiban, éreztem a határokat, de egyelőre nem voltam eléggé konzisztens. Még szükség van ehhez pár napra, de szerintem közel voltam hozzá.”

Arra a kérdésre, hogy a két nap után versenyképesnek gondolná-e magát az F1 mezőnyében, így felelt:


„Erre nem válaszolhatsz nemmel, mert akkor nem is vagy profi pilóta. Igen, úgy vélem, hogy eléggé gyors vagyok. Akár egyetértenek ezzel, akár nem, szerintem az idő majd eldönti. Remélhetőleg kapok még esélyt az autóban. Már egy ideje az F1 a célom.”

Hivatalos köridők nem láttak napvilágot, Herta szerint pedig ezeket nem is lenne értelme összevetni a tavalyi Portugál Nagydíjon Lando Norris és Daniel Ricciardo által futottakkal.

„Ez egy olyan pálya, amit nehéz megérteni a szél és sok egyéb más tényező miatt. Ma egy kicsit hidegebb is volt, mint a versenyhétvégén. Én örülök az általam futott időknek, ugyanakkor más abroncsokon is voltam, mint ők. Ha visszaemlékeznek az akkori nyilatkozatokra, több srác is arról beszélt, mennyire szeles itt az idő és ez milyen sokat képes változtatni az autón kanyarról kanyarra. Szóval, ami a köridőket illeti nehéz megmondani… Szerintem a mérnökök az adatokból meg tudják állapítani, hogy gyors vagy-e, vagy sem.”

A McLaren hivatalos álláspontja szerint a teszt fő célja az, hogy eldöntsék, ki fogja megkapni azt a két szabadedzést, amit a szabályok értelmében újonc pilótáknak kell adni. Erre többek között az a Pato O’Ward is pályázik, aki nem csak a wokingiak IndyCar-pilótája, de tavaly decemberben, Abu Dhabin már az MCL35M-et is vezethette, a csapat pedig nem győzte méltatni a teljesítményét.

Herta mellett szólhat viszont a származása. Márpedig egy amerikai versenyző nagyon kellene a mezőnybe, lévén jövőre három futamot is rendeznek az országban.

Ebből adódón evidens volt a felvetés, miszerint Hertának lehet-e esélye arra, hogy hamarosan bemutatkozhat az F1-ben.

A McLaren-főnök Andreas Seidl azonban diplomatikusan hárította a spekulációkat, ezzel együtt pedig arra sem adott választ, hogy a 22 éves versenyző mikor ülhet újra az autó volánja mögé.

„Lépésről lépésre haladunk. A csapatunkat lenyűgözte Colton profi hozzáállása és ahogyan megbirkózott a kihívásokkal. Nagyszerű látni azt is, hogy mennyire felkészült fizikailag, így képes volt teljes erőbedobással végigcsinálni a két napot. Mindez lehetővé tette számára, hogy fokozatosan, magabiztosan növelje a tempót, valamint megtalálja az egyensúlyt a kockázatvállalás és az autó pályán tartása között. Elégedett vagyok a teszttel. A folytatást tekintve viszont nincs időterv és egyelőre nyilvános következtetéseket sem vonunk le. A csapat részletesen ki fogja elemezni az adatokat, hogy meghatározhassuk, Colton mit nyújtott az autónkban. Ezt követően már tágabb képet kapunk. Mindez része a kiértékelési procedúrának, ezzel együtt annak, hogy megtudjuk, mi lehet a következő lépés.”