Andretti az F1-be készül, csapata működése viszont egy Netflix-meghallgatásra hajaz

Michael Andretti továbbra is rendületlenül küzd azért, hogy megmutassa, képes egy versenyképes gárdát vinni a Formula 1-be.
A múlt vasárnap történek azonban mindenről tanúbizonyságot tettek, csak professzionalitásról, működőképességről és legfőképpen csapategységről nem.
„Ez már egész évben érlelődött” – nyilatkozta a futamot megnyert Team Penske-s Scott McLaughlin az Andrettiéknél uralkodó, egyre katasztrofálisabb helyzet kapcsán.
A csapatokon belüli feszültség egyáltalán nem ritka, arra viszont már régen volt példa, hogy egy belső konfliktus ekkora nyilvánosságot kapjon.
A Mid-Ohió-i futam során Romain Grosjean és Alexander Rossi keményen csatáztak, majd ennek hevében utóbbi pilóta szó szerint letessékelte a pályáról kollégáját. Az eset után mindketten folytatni tudták, a francia viszont körhátrányba került.
A csapattársak közti csetepaténak itt még nem volt végük. Rossi az újonc Devlin DeFrancescóval is ütközött, Grosjean pedig Colton Hertának ment neki.
Ezen incidensekért mindkettejükre büntetést rótt ki az IndyCar versenyirányítása.
Menet közben a rádión is forrtak az indulatok.
Grosjean kijelentette, hogy be fog húzni egyet Rossinak, majd a csapatutasításnak is ellenszegült, amikor azt kérték tőle, hogy segítse a vele ellentétben még körön belül lévő csapattársát.
DeFrancescóval pedig egyenesen a gárda műveleti igazgatója, Rob Edwards közölte, hogy:
„Engedd el Grosjeant, körhátrányban van piros abroncsokon… És egy fasz.”
A leintés után a francia Hertától ugyan bocsánatot kért, Rossit viszont többször is „abszolút idiótának” nevezte.
Andretti eközben tajtékzott.
Többek szeme láttára ordítozott Rossi apjával, egyben menedzserével, Pieterrel, amely jelenetet az Indy Star egyik riportere videóra is vette. Ezt látva azonban az AA pr-osa rögtön közbelépett és felszólította, hogy a szeme láttára törölje a felvételt.
Felsőbb utasításra a pilóták csak nyúlfarknyi interjúkat adhattak, majd Andretti rögtön zárt ajtók mögötti krízismítingre kötelezte őket.
„Nem volt boldog hangvételű” – válaszolta Andretti az Indy Starnak arra a kérdésre, hogy milyen beszédet intézett a pilótáihoz.
„Nem kizárólag erről a napról van szó, pusztán most hágott tetőfokára az egész. Az erős személyiségek nem jönnek ki egymással és ezt sajnos a kiviszik a pályára is, ami nagy probléma.”
A csapaton belüli viszályok már a teljesítményre is rányomják a bélyegüket.
A legmagasabban zárt versenyzőjük Herta lett a 15. hellyel, noha a top 5-ben is zárhatott volna.
A 22 éves kaliforniai napját végül stratégiai malőrrel tették tönkre, miután a sárga zászló belengetése után nem hívták ki időben a pitbe.
Az általa vezetett 26-os Dallara-Honda gárdája számos kódszót használt a rádiós kommunikáció során, ami szintén közrejátszott abban, hogy több utasítás is félrement a táv folyamán.
Herta – mint már említésre került – 15. lett, míg DeFrancesco a 17., Rossi a 19., Grosjean pedig 21. – körhátrányban.
„A Mid-Ohión elért eredményünk nem az lett, amit terveztünk” – idézte az Associated Press Andrettit.
„A vasárnap történtek kiábrándítóak és elfogadhatatlanok, mi nem így működünk sem a pályán, sem pedig azon kívül. A versenyzés egy szenvedélyekkel teli sport. Négy rendkívül versenyképes pilótánk van, ugyanakkor egyetlen csapat vagyunk, amire mindannyiuknak emlékezni kell. Elvárjuk, hogy együtt dolgozzanak az Andretti Autosport javulása érdekében. Így fogjuk folytatni.”
A kérdés az, mennyire sikerül a jövő heti, torontói fordulóig elsimítani az ellentéteket.
Azokat az ellentéteket, amelyek már hónapok óta forronganak és mára elérték a robbánspontot.
A paddockban nyílt titoknak számít, hogy Rossi és Grosjean gyűlöli egymást. Előbbinek ráadásul a csapaton belül nincs is sok vesztenivalója, hiszen a következő szezontól már az Arrow McLaren SP-t szolgálja.
A gárdához idén átigazolt Grosjeannak viszont nagyon is kellene bizonyítania.
Tavaly, még a Dale Coyne Racing újoncaként biztató rajtot vett, így mindenki arra számított, hogy Andrettiéknél már győzelmekért fog harcolni.
Ehelyett eddig több összetört autót tud felmutatni, legjobb helyezése pedig egyetlen második hely, míg összetettben mindössze a tizennegyedikként jegyzik.
Csapaton belül is csak harmadik a nyolcadikként rangsorolt Rossi, valamint a tizedik pozícióban álló Herta mögött.
A kritikákat pedig nem kizárólag házon belül kapja.
Graham Rahal még májusban, az alabamai verseny után fakadt ki rá egy vele szemben megejtett manővere miatt.
„St. Pete-en mindenkinek nekiment, akinek csak tudott. Itt [Barberen] ütközött Rossival, Hertával, velem….” – nyilatkozta az RLL Racing-es akkor az NBC-nek.
„Egy ponton tisztázni kell ezt a helyzetet.”
Állítása szerint pedig nem ő az egyetlen, akinek elege van már kollégájából.
“Nem fogom megnevezni őket, de ahogyan az egyik versenyző mondta nekem: ‘Nem taníthatsz új trükköket egy öreg kutyának’. Teljesen igaz, Grosjean az egész európai karrierje során erről volt híres. Ezt mi is nagyon gyorsan megtanultuk itt.”
Andrettiék kötelékében 2023-ban is marad Grosjean, DeFrancesco, Herta, valamint érkezik Rossi helyére Kyle Kirkwood.
A helyzet Herta számára sem könnyű, akit tavaly óta az F1-es projekt arcaként vonultattak fel.
Az Alfa Romeo felvásárlására tett kísérlet során őt akarták Valtteri Bottas csapattársának tenni, a szükséges szuperlicenc-pontok megszerzéséhez pedig még a Ferrari segítségét is kérték.
Az üzlet végül meghiúsult, Herta pedig idén májusban aláírt a McLarenhez, mint a tavalyi F1-es autóval zajló tesztek egyik pilótája.
Zak Brown azonban később bevette ebbe a programba az IndyCarban már neki vezető Pato O’Wardot is.
Kettejük F1-es jövője pedig nagyban függ majd az itt nyújtott produkciójuktól.
O’Ward ráadásul eleve előnnyel indul, hiszen 2021 decemberében, Abu Dhabiban már körözhetett a fiatal pilóták tesztjén, ahol rendkívül jól teljesített.
Mario Andretti korábban úgy fogalmazott, üdvözli Herta McLaren-kontraktusát, mivel minden adandó F1-es lehetőséget meg kell ragadni.
Kérdés viszont, hogy ez mennyire szólt csak a külvilágnak, hiszen ezzel a kaliforniai félig-meddig dobbantott a dédelgetett projektjükből, másik elérhető, tapasztaltabb és kellőképpen tehetséges amerikai pilóta pedig jelenleg nincs a radaron.
Márpedig az Andretti Global fő csapásvonala az, hogy amerikai gárdaként amerikai versenyzővel fognak érkezni, akiből az F1 új csillaga lehet.
Naivitás azt hinni, hogy ez az „aprócska” fordulat nem befolyásolja valamilyen szinten Herta pozícióját jelenlegi helyén.
A jövő év pedig külön érdekes lehet a feltörekvő és szintén amerikai Kirkwood fedélzetre lépésével, akiről Michael máris úgy nyilatkozott, hogy ő a „jövő nagy amerikai sztárja”.
Momentán tehát az égvilágon senki sincs könnyű helyzetben az Andrettinél, a legnagyobb teher azonban magán a nagyfőnökön van.
A Drive to Survive-ba illő drámát kétségkívül generálják az IndyCarban, ezzel párhuzamosan viszont nyilvános „szétesésükkel” enyhén szólva sem azt mutatják az FIA-nak és az F1-nek, hogy maximálisan alkalmasak a világbajnoki sorozat rajtrácsára.
Ha nem hozzák záros határidőn belül helyre a csapaton belüli problémáikat, akkor annak nem csak az IC-ben isszák meg a levét, de ezzel párhuzamosan végleg beverhetik az utolsó szöget a Formula-1-es álmaik koporsójába is.
KAPCSOLÓDÓ:
>>>>>Andretti szerint a “sznob” F1 csak az ő csapatával lehet igazán népszerű az USA-ban

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough