Hajléktalanból lett rendőrnő az ARCA legújabb versenyzője

Hajléktalanból lett rendőrnő az ARCA legújabb versenyzője
credit: Rita Thomason/RacingCop.com



Ezen a hétvégén, a michigani Berlin Racewayen ejtheti meg debütálását az ARCA Menards Seriesben Rita Thomason.

A versenyzőnő a maga 38 évével idősnek számít az újoncok között, eddigi földi pályafutása során viszont már jóval többet élt meg, mint kortársai.

Thomason elvált szülők gyermekeként nőtt fel.

Mentális problémákkal küzdő édesanyjával félévente változtatni kényszerült a lakhelyét, miután az asszony képtelen volt sokáig egy városban megmaradni, így barátai sem voltak.

A benzingőz viszont már gyerekként megfertőzte.

Tizenegy éves volt, amikor az apja vásárolt egy használt, rozsdás 1983-as Subarut.

Ebben tapasztalta meg először Rita azt, hogy milyen is gyorsan menni.

Ez akkoriban kb. 120 km/h-t jelentett, mivel ennél nagyobb sebesség mellett a járgány nemes egyszerűséggel szétesett volna.



Őt viszont, aki addig csak iskolabusszal utazott, teljesen lenyűgözte az élmény.

“Sosem felejtem el azt a napot” – nyilatkozta a tobychristie.com-nak Rita, vagy becenevén a ‘Versenyző Zsaru’.

“Örökké velem marad.”

Élete azonban 14 évesen egy csapásra megváltozott.

Ekkor jött rá arra, hogy biszexuális, nem sokkal később pedig beleszeretett egy kolléganőjébe, akivel együtt végzett diákmunkát.

Mélyen vallásos anyja ezt képtelen volt elfogadni és elzavarta a családi háztól.

Thomason az apjára sem számíthatott, miután a férfi súlyos alkoholizmustól és játékfüggőségtől szenvedett.

A lány hajléktalanszállókon tengette mindennapjait, mígnem 17 éves megismerkedett egy férfivel, akihez végül feleségül is ment.



Boldogság helyett viszont egy bántalmazó kapcsolatban találta magát.

“19 évesen mentem hozzá és még semmit sem sejtettem. Kihasználta a naivitásomat. Bántalmazott fizikálisan és anyagi értelemben is. Megszabta, hogy kikkel barátkozhatok, mit csinálhatok. Még azt sem engedte, hogy jogosítványt szerezzek. Kezet ritkán emelt rám, inkább tárgyakkal dobált meg, vagy a falat ütötte közvetlen mellettem.”

Rita mindenképpen válni akart, a gond csak az volt, hogy nem tudott hová menni.

“Teljes csődben voltam. Nem volt iskolai végzettségem, nem értettem semmihez. Emlékszem, hogy sokan azt mondták hagyjam ott a férjemet, de ezt könnyű volt így kijelenteni. Ha megtettem volna, akkor szó szerint újra hajléktalanná válok.”

Szerencsére végül megtalálta a kiutat.

Sarkára állt és beiratkozott egy államilag finanszírozott szakiskolába, ahol segédápolónak tanult. Ezután tovább folytatta tanulmányait, mint mentőápoló és dolgozni kezdett.

“Végül már azzal fenyegetett, hogy meg fog ölni” – emlékezett vissza exférje reakciójára.

A válás végül lezajlott, Thomason pedig immár független nőként költözött Alabamába, ahol az első dolga az volt, hogy jogosítványt szerezzen.

Hamarosan új karriercélt talált magának és rendőrnek állt. Munkája során nagy segítségére van, hogy a múltja miatt teljes mértékben át tudja érezni, min mennek keresztül a családon belüli erőszak áldozatai.

A nagy álma viszont az autósport volt, amelybe 34 évesen kóstolt bele először.

Miatákkal kezdett versenyezni, amely típuson egyébként vezetni is megtanult.

Thomason több futamot nyert a Miata Seriesben, emellett kipróbálta magát hosszútávú megmérettetéseken is, köztük a méltán népszerű “buliversenyen”, a 24 Hours of Lemons-on is.

Ez az esemény lényegében az endurance-ok low-budget Halloweenjének számít.

A nevező autók felkészítésének összege nem haladhatja meg az 500 dollárt, a technikai ellenőrzés során pedig a bírák rizsporos parókát viselnek. A csapatok versenyt űznek abból, hogy ki tudja ötletesebben kidekorálni a járműveket, így az évek során látható volt négy keréken guruló cápa, akvárium, Viking-hajó, sőt, még a Star Trekből ismert Borg kollektíva is.



“A LeMons nagyon érdekes, jó kis belépő a sportágba” – folytatta Thomason, aki egyébként ma már boldog házasságban él új férjével.

“Nem drága, a versenyzők többsége tisztelettudó a pályán, mivel nem akarnak fejjel lefelé landolni. Annyira mókás az egész!”

2021-ben végül nagy elhatározásra szánta magát.

Annak érdekében, hogy tovább léphessen a stock-carok világába el kellett adni imádott Miatáját.

Mindeközben rendőrkollégái azon gondolkodtak, hogyan tudja finanszírozni a versenyeket.

“Össze voltak zavarodva, hogy miként engedhetem ezt meg magamnak az őrmesteri fizetésemből. Abból sehogyan, de négy különböző mellékállásom is van. Jelenleg ugyanis nincsenek igazi üzleti partnereim, csak pár segítségem, akik révén kedvezménnyel tudok overálhoz és hasonlókhoz jutni. Szponzorral sem rendelkezem, mindent saját zsebből fizetek. Heti kb. 80 órát dolgozom ezért. A plusz melók nélkül semmi esélyem nem lenne arra, hogy ezt csináljam. Az átlagos fizetésből élő, középosztálybeli emberek nem versenyeznek az ARCA-ban, ez tény.”

Kevés szabadidejét szinte teljes egészében iRacinggel tölti, hogy a lehető legjobban felkészüljön az ARCA Menards Seriesre, ahol jelen állás szerint öt futamot fog idén teljesíteni.

Légvárakat persze nem kerget.

“Realisztikusan nézve, 38 éves vagyok. Ennyi idősen már minden valószínűség szerint nem fogok eljutni a NASCAR Cupig. Ugyanankkor még mindig benne vagyok a sportban és talán egyszer a Truck Seriesben is lehetőséghez jutok.”

Thomason ugyanakkor büszke magára, hogy honnan jutott el idáig.

Rossz gyerekkora volt, biszexualitása miatt az anyja kitagadta, hajléktalan lett, majd egy bántalmazó kapcsolat áldozata.

Végül mégis sikerült önerőből talpra állnia és rendkívül értékes tagja lett a közösségnek, aki ráadásul a harmincas évei közepén az álmait is elkezdhette élni.

“El sem mertem képzelni ilyen életet, amikor 16 évesen nem volt tető a fejem felett. A mottóm az: ha valamit nagyon akarsz, akkor meg is tudod csinálni.”

Rita a Clubb Racing színeiben nevez, de a saját tulajdonában lévő Chevrolet SS volánja mögött.

Nagy elvárásai nincsenek önmagával szemben – és nem csak a tapasztalatlansága miatt.



Az ARCA hivatalos oldalának ugyanis elárulta, hogy sem versenyképes, új motorra, sem pedig extra abroncsokra nincs meg az anyagi fedezete.

Lényegében a komplett programja használt alkatrészeken, elemeken alapul.

“A célom, hogy teljesítsem az összes kört és kitérjek a gyorsabb pilóták útjából, de azért nem szeretnék mozgó sikán sem lenni.”





Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy