„Uraim, indítsák be a motorokat!” – Az autósport leghíresebb parancsának nyomában
Egy NASCAR, vagy IndyCar verseny elképzelhetetlennek tűnik a motorok beindítására felszólító parancs nélkül. Elgondolkodtunk viszont már azon, hogy mégis miért hangzik el a rajtok előtt a világhíres „Gentlemen, start your engines!” mondat?
Lassacskán sorozattá is nyilváníthatjuk az USAracingen megjelenő, a motorsportban evidensnek számító jelenségek/tradíciók kevésbé ismert háttérsztorijait boncolgató cikkeket. Az eddigi részekben igyekeztem már megfejteni, hogy oválpályákon miért az óramutatóval ellentétes irányban rendezik a versenyeket, emellett pedig annak is utánajártam, miért pont a „kockás” zászlóval jelzik a futamok végét.
Most egy újabb, magával értetődőnek számító hagyomány eredetének szegődök a nyomába, nevezetesen, hogy a magasan jegyzett amerikai szériákban miért utasítják minden egyes start előtt a mezőnyt az erőforrások beizzítására.
A futamok előtti ceremónia legikonikusabb pillanata, amikor a pálya teljes területén, maximális hangerővel elhangzik: „Uraim, indítsák be a motorokat!” – vagy ennek egyéb verziója, de erről kicsit később.
A parancsot az esetek többségében a Grand Marshal adja ki, amely megtiszteltető posztot az évtizedek során számos celebritás, politikus, korábbi sztárversenyző és csapattulajdonos, kitüntetett veterán katona, vagy éppen a saját területén maradandót alkotott civil töltötte már be.
A legemlékezetesebb pillanatot azonban a NASCAR Cup 1984. július 4-ei, tehát az amerikai függetlenség napjára eső daytonai versenye prezentálta, amelyen GM-ként maga Ronald Reagan utasította a mezőnyt egyenesen az Air Force One fedélzetéről.
Habként pedig azon a bizonyos tortán a Firecracker 400 névre hallgatott viadalon maga a Király, azaz Richard Petty húzta be pályafutása kereken kétszázadik győzelmét.
A nagy kérdés azonban továbbra is az, hogy honnan is ered ez a híres parancs.
Minden bizonnyal nem hat a meglepetés erejével, hogy megannyi innovációhoz hasonlóan a motorsport leghíresebb szavaiként emlegetett „Gentlemen, start your engines!” is az Indianapolis 500-on hangzott el először.
A második világháború következtében az Indianapolis Motor Speedway meglehetősen rossz állapotba került. A pálya eleve felújításra szorult, melyet az 1941-es tűz, amiben leégett a garázsok fele, csak tovább fokozott.
A világégés miatt a legtöbb verseny elmaradt, köztük 1942-’45 között az Indy 500 is.
Ezek a tényezők nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a negyvenes évek közepére az IMS inkább hasonlított egy lepusztult, elhanyagolt létesítményre, mintsem a világ egyik leghíresebb versenyének helyszínére.
A helyzetet tovább nehezítette, hogy nem csak a helyi politikai élet szereplői, de a lakosság nagy része is egyetértett abban, jobban járnának, ha a pályát úgy en bloc lebontanák, a helyére pedig új házakat és egyéb funkciójú épületeket építenének.
Ekkor lépett közbe a tősgyökeres indianai üzletember, Tony Hulman, aki 1945. november 14-én felvásárolta a létesítményt, majd pénzt és energiát nem sajnálva minden tőle telhetőt megtett azért, hogy a lehető leggyorsabban ismét versenyzésre alkalmas állapotba hozzák a pályát.
Erőfeszítéseit siker koronázta és 1946. május 30-án ismét megkapta a zöld jelzést az Indy 500 mezőnye, ezzel pedig megkezdődött az IMS másodvirágzása.
A ’46-os, szám szerint 30. Indianapolis 500 (akkori nevén 30th International 500-Mile Sweepstakes) rajtját megelőzően először hangzott el a ‘Back Home Again in Indiana’ című dal, amely mára a verseny egyik elmaradhatatlan tradíciójává vált.
Arról viszont, hogy mikor zengte be első alkalommal és kinek köszönhetően az IMS területét a motorok beindítására felszólító parancs, máig éles viták folynak.
Annyi bizonyos, hogy a jeles pillanatra valamikor 1948-1950 között került sor, a Back Home Again in Indianával ellentétben pedig nem egy előre tervezett programelem, hanem spontán akció volt.
1948-ban az IMS akkori elnöke, Wilbur Shaw jó barátját, a korábban cirkuszi porondmesterként dolgozó, ekkoriban viszont már a saját szervezésű autós kaszkadőr-showját irányító John ‘Irish’ Horant tette meg a pálya hangosbeszélőinek kizárólagos felelősévé.
Az Indy 500 rajtját mindaddig csak a létesítmény hivatalos startere, Seth Klein zöld zászlóval tett, kissé már teátrális mozdulatai jelezték. Horan és néhány, őt személyesen az ügyben felkeresett versenyző, valamint csapattag azonban egyetértett abban, hogy egy ennyire dramatikus, feszültségekkel teli pillanat többet érdemel ennél.
Egyes források alapján Klein volt az, aki 1948-ban egy hirtelen ötlettől vezérelve először szólította fel a mezőnyt az izzítására, mások szerint viszont az úttörő szerepében Horan tetszelgett 1950-ben.
Hogy a dolgot még tovább bonyolítsuk, mindezzel szemben Wilbur Shaw az önéletrajzában már nem kevesebbet állított, mint, hogy valójában ő parancsolt először, méghozzá már 1946-ban.
A rendelkezésre álló információk alapján azonban a háromszoros Indy 500 győztesből a pálya elnökévé avanzsált úriember némiképp túlzásokba eshetett a téma kapcsán.
Bár ez még nem jelenti azt, hogy valóban ekkor hangzott el legelőször, de annyi bizonyos, hogy a parancs legkorábbi, hivatalos dokumentációja 1950-re vezethető vissza.
A korszakalkotó szavakat a verseny évkönyve szerint Horan mondta be a hangosbemondón, az azonban szintén nem tisztázott, hogy a „Gentlemen, start your engines”, vagy a „Gentlemen, start your motors!” verziót használta-e.
A mondat – az ‘engines’ szóval – egyébként a futam 1953-as, hivatalos programfüzetében jelent meg először nyomtatásban, amely évben már bizonyítottan Shaw volt az, aki a rajt előtt világgá is kiabálhatta.
Shaw 1954. októberében egy repülőgép balesetben életét vesztette, a következő évben pedig már Tony Hulman tetszelgett a parancsnoki szerepben és innentől fogva nem is adta át másnak egészen az 1977-ben bekövetkezett haláláig. A feladatot ekkor özvegye, Mary Fendrich Hulman, majd később lánya, Mari Hulman George és unokája, Tony George vette át.
A pálya és az IndyCar 2020-as felvásárlása óta pedig Roger Penske-re hárul ez a megtisztelő poszt.
A Hulman-család az Indy 500 mellett a NASCAR Cup szintén az IMS-en rendezendő Brickyard 400-a előtt is megtartotta magának a parancsnoki szerepet egészen 2018-ig, amikor a verseny főszponzorának, a Big Machine Vodkának vezérigazgatója, Scott Borchetta ragadta magához a mikrofont.
Ezt megelőzően mindössze kétszer történt meg az IMS-en, hogy nem egy Hulman utasítására bőgtek fel az erőforrások – 1998-ban, a NASCAR fennállásának ötvenedik évfordulóján a szervezet alapítójának, Bill France-nak a fiára, az elnöki tisztséget akkoriban betöltött Bill France Jr.-ra hárult ez a szerep.
Az Indianapolis 500-at tekintve pedig 1955-től egészen 2020-ig csak egyszer vette ki a részét a parancs kiadásában egy nem a Hulman-George családhoz tartozó személy.
A ‘Back Home Again in Indianát” 1972 óta kisebb nagyobb megszakításokkal minden évben előadott Jim Nabors hanyatló egészségügyi állapota miatt utoljára 2014-ben vállalta el a fellépést, ami után Mari Hulman-George-dzsal közösen a híres szavakat is bemondhatta.
A hagyomány az évtizedek során az IndyCar és a NASCAR Indianapolison kívüli futamaira is kiterjedt, amelyeken – mint fentebb már szóba került – már a mindenkori Grand Marshal szólít fel a motorok beindítására.
A parancs idővel több változáson is átment, köszönhetően a női versenyzők megjelenésének.
Az első hölgy, aki kvalifikálta magát az Indianapolis 500-ra Janet Guthrie volt 1977-ben.
A nagy kérdés pedig rögtön az lett, mi legyen így a paranccsal, ami ugye az „uraknak” szól.
Hulmanék nem akarták megtörni a hagyományokat, ezért arra jutottak, hogy tulajdonképpen az autókat nem is a pilóták indítják be, hanem a versenygép mögött álló csapattag, aki Janet esetében is férfi volt, így a mondat továbbra is helytálló, nem szükséges semmilyen változtatás.
A csapat joggal háborodott fel a döntésen, hiszen versenyzőjük azelőtt soha nem látott, példátlan tettet hajtott végre azzal, hogy kivívta az részvétel jogát, így cselhez folyamodtak.
Az erőforrás indításáért eredetileg felelős George Bignotti helyére annak feleségét, Kayt állították, ezért az IMS által adott magyarázat ismét értelmét vesztette. A szervezőknek végképp nem maradt más választása, mint módosítani a parancson, amely végül így hangzott el:
„A valaha volt első hölgy társaságában, aki kvalifikálni tudta magát Indianapolisban, uraim, indítsák be a motorokat!”.
Ahogyan a későbbiekben egyre inkább megszokottá vált a nők jelenléte a pályákon, úgy születtek meg IndyCar- és NASCAR-szerte a parancs különböző verziói, mint a „Hölgye(i)m és uraim, indítsák be a motorokat!”, a „Versenyzők, indítsák be a motorokat!”, vagy épp a mezőny hölgytagjait keresztnevükkel kiemelők, lásd. pl. „Uraim és Simona, indítsák be a motorokat!”.
Az Indy 500-ra korlátozódva azonban az elfogadottá a „hölgyem és uraim…” kezdetű variáció vált, amit már Guthrie 1978-as és 1979-es részvételekor is alkalmaztak.
A második nő, aki kvalifikálni tudta magát a viadalra Lyn. St. James lett 1992-ben. Az akkor 45 éves debütáns – aki később a futam legjobb újonca is lett – külön kérvényezte, hogy a parancsot írják át „versenyzők” kezdetűre, de ezt az illetékesek csípőből elutasították.
Az évek során elhangzottak akár sértőnek is minősíthető variációk is az észak-amerikai pályákon.
Jó példa erre a 2013-as Daytona 500, amely abból a szempontból történelminek számított, hogy ez volt Danica Patrick első NASCAR Cup futama fullszezonos pilótaként, ezzel pedig ő lett a legelső nő a bajnokság fennállása során, aki teljes munkaidős tagjává vált a mezőnynek.
A Grand Marshalnak felkért James Franco pedig csavart egyet a dolgon és Ms. Patrick rajongótáborának nagy felháborodására így adta ki a parancsot: „Versenyzők és Danica, indítsák be a motorokat!”.
Az amerikai színész nyilván nem akart bántó lenni, a futamot felvezető ceremónia idején például így nyilatkozott:
„Danica valami igazán különleges dolgot visz véghez, mélyen tisztelem őt, úgyhogy változtatnom kell majd valamit a parancson.”
Ami azt illeti, változtatott, csak épp a végeredmény nem úgy sült el, ahogyan azt szerette volna.
A szavakkal való játék mellett mára abból is egyfajta verseny alakult ki a Grand Marshalok között, hogy ki tudja a lehető legegyedibben előadni ezt a nyúlfarknyi mondatot. Láttunk már példát szórakoztató megoldásokra, lásd. Wyclef Jeané, de akadtak igencsak kínos próbálkozások is, mint amit Adam Sandler, Kevin James és Shaquille O’Neal produkált.
Nem hiába mondják el mindenkinek az IndyCarban és a NASCAR-ban egyaránt, hogy maradjanak hűek a rájuk kiosztott szerephez, ne próbálják a maguk képére formálni, mert abból – akárcsak a nemzeti himnusz előadásai esetén – katasztrofális dolgok kerekedhetnek ki.
Az Indianapolis 500 azonban az Indianapolis 500, ahol nincs helye módosításoknak, hölgyek esetén oda lehet biggyeszteni a „ladies-t”, de az eredeti parancsnak ezt követően minden körülmények között változatlanul kell elhangoznia.
Nem csoda hát, hogy a 2017-es Indianapolis 500-on Tony George sokak szemében igazi szentségtörést követett el, miután – lévén Pippa Mann személyében ekkor is volt női versenyző a 33 fős mezőnyben – a hagyományokat követő „lady and gentlemen” helyett egyszerűen „driverst” mondott. Márpedig ez ott, a szent hely szent futamán a törzsrajongók számára elfogadhatatlannak bizonyult.
A változtatás negatív visszhangja ellenére a pálya egykori elnöke 2018-ban sem tért vissza a tradicionális verzióhoz és újfent a versenyzőket szólította fel motorjaik beindítására.
Az eredeti „Gentlemen, start your engines” 1995-től az IMS-t tulajdonlott Hulman & Co. – majd a hatalomátvétel után, 2020-tól a Penske Entertainment – bejegyzett védjegyének számít, aminek értelmében kereskedelmi tevékenységet vele csak ők folytathatnak.
Ennek ellenére más bajnokságok is büntetlenül használhatják ezt a verziót, de csakis abban az esetben, ha nem lehet összekapcsolni bevételt generáló tevékenységgel. Ebből adódóan a mondatot a NASCAR nem teheti rá merchandise termékekre, ahogyan saját reklámjai során sem hangozhat el az IMS rábólintásának hiányában.
Védjegyoltalom alatt van még többek között még a „Carb Day”, az „Indianapolis 500”, az „Indy 500”, az „IndyCar”, a „Brickyard 400”, a „Gasoline Alley”, a „Greatest Spectacle in Racing”, és a „Racing Capital of the World” kifejezések is.
Ezekkel, valamint a hozzájuk kapcsolódó logókkal tehát Penske-ék engedélye nélkül senki nem hozhat forgalomba még egy árva bögrét sem, ellenkező esetben komoly pereskedésre számíthat.
A „Drivers start your engines!” azonban nyugodt szívvel, következmény nélkül felhasználható, mivel azt sem Hulmanék, sem pedig az utánuk érkezett Kapitány sem védette le. Még.
képek: NASCAR, IndyCar, IMS, Vice
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough