IndyCar: Így játszott kulcsszerepet Colton Herta győzelmében Marco Andretti

Javában zajlik a 106. Indy 500 edzéssorozata, Colton Herta múlt szombati teljesítménye azonban továbbra is beszédtéma.
Az Andretti Autosport ifjonca lehengerlő versenyzést produkált az eső miatt káoszba hajlott GMR Grand Prix-n, végül megszerezve hetedik IndyCar-diadalát.
Kevesen tudják viszont, hogy ebben az eredményben egy bizonyos Marco Andrettinek is komoly szerepe volt.
A 35 éves pilóta 2020 végén fejezte be teljes szezonos karrierjét a bajnokságban, azóta pedig már csak az Indianapolis 500-ra tér vissza.
Andretti abszolút nem jár ki a versenyekre sem, inkább pennsylvaniai otthonából követi az eseményeket, folyamatosan kapcsolatban állva csapatával.
Pontosan ez volt a helyzet múlt hétvégén is.
Marco a televízióban nézte a futamot, amikor eszébe jutott, hogy a vizes pálya ellenére Herta autójáról már le kellene levenni az esőgumikat, helyettük pedig megkockáztatni a lágy, piros abroncsokat.
Rögtön küldött is egy üzenetet a 22 éves versenyző stratégájának – egyben édesapjának- , Bryan Hertának, mondván ezzel a húzással en bloc meg is nyerhetik a futamot.
A szakember megfogadta a tanácsot és a tervezettnél két körrel hamarabb hívta ki a pitbe Coltont, ami végül kulcsfontosságú lett a győzelemben.
„Végig kapcsolatban voltam Bryannel” – mondta Andretti az AP-nek.
„Nagyon mókás volt!”
A kétszeres IndyCar-futamgyőztesről régóta tudni lehet, hogy remek stratéga.
Bár már félig visszavonultként tekint önmagára, azt nem tudja elképzelni, hogy a pitfalon legyen valaki más versenyének taktikáján dolgozva.
„Előfordul, hogy irigykedve figyelem a tévében a többieket és azt kívánom, bárcsak én is ott lehetnék.
Sokszor viszont pont ellenkezőleg. Különösen, amikor 40 fokban kell versenyezniük. Akkor totálisan kiegyezem a kanapémmal.”
Andretti jelenleg több vállalkozásban is érintett, amelyek egyáltalán nem kapcsolódnak az autósporthoz.
Ráadásul olyan pletykák is felröppentek, hogy abban az esetben, ha apjának, Michael Andrettinek sikerült tető alá hoznia F1-es csapatát, akkor ott magas tisztviselői pozíciót kaphat.
Ő azonban ezt kategorikusan tagadta.
Egy biztos, a legfontosabb számára most a küszöbön álló Indy 500.
Marco a tizenhetedik bevetésére készülhet a legendás viadalon, amivel túl fogja lépni Michael részvételeinek számát, aki egyébként a stratégája is lesz.
„Egyszerűen csak élvezem a vezetést. Idén már több rajt lesz mögöttem, mint apunak, ami őrület! Ha majd próbál valamit mondani nekem, akkor azzal vághatok vissza, hogy nem is tudja miről beszél!”
Andretti 3.0 2006-ban kis híján megnyerte élete első 500-át, az utolsó métereken azonban alulmaradt Sam Hornish Jr.-ral szemben.
Akkoriban tetőfokára hágott a ‘Marco-mánia‘ és mindenki benne látta a legendás család következő nagy versenyzőjét, aki megismételheti – vagy akár túl is szárnyalhatja – Mario Andretti sikereit.
A tündérmese azonban elmaradt.
Tizenöt év alatt mindössze két győzelmet aratott, ebből az utolsót 2011-ben. Az eredmények hiánya miatt egyre nehezebb volt szponzorokat találni, utolsó két szezonjában pedig már társtulajdonosként is be kellett szállnia az általa vezetett Dallara-Hondába.
A végső csapás 2020-ban érte.
Megszerezte ugyan az Indy 500 pole-ját, de ezen kívül semmi mást nem tudott felmutatni. Ez pedig odáig vezetett, hogy az autó elesett az IndyCar által garantált Leader’s Circle programban való helyétől, ezzel együtt a nagy összegű támogatástól.
Marcónak ekkor lett elege.
„Úgy éreztem, hogy nagyon sokat fektetek bele, de különböző okokból még sincs pozitív hozadéka.”
Május után sem fog unatkozni.
Idén nyáron is visszatér az SRX Seriesbe, emellett pedig szeretne néhány sportautó-versenyen is elindulni.
„Úgy alakítom az életemet, ahogyan szeretném. Még az SRX-be is visszatérek és jól szórakozom. Továbbra is a körforgásban tart, mert nem vagyok teljesen visszavonult. Jól érzem magam teljes szezon nélkül.”

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough