Indy 500: A díj, amit senki sem akar megkapni
Minden egyes versenynek megvannak a maga ünnepelt győztesei és még nagyobb vesztesei.
Az Indianapolis 500 azonban ebben a tekintetben is egy külön kategóriát képvisel, lévén nincs még egy olyan, professzionálisan jegyzett futam, ahol ez utóbbi kategóriát is külön honorálnák.
A legendás verseny félhivatalos citrom-díját 1969 óta az Amerikai Autósport-újságírók és Műsorközlők Szervezete (AARWBA) ítéli oda annak a résztvevőnek, aki a Május Hónapot dicsőség helyett inkább jókora pofonokkal zárja.
A Jigger Award – amelyet olyan nevek kaptak már meg, mint például Emerson Fittipaldi, vagy Roger Penske – megszületéséhez természetesen egy elképesztően peches versenyző szükségeltetett.
Leon ‘Jigger’ Sirois 1935. április 16-án, az észak-indianai Shelby városában látta meg a napvilágot és már egészen fiatalon magával ragadta a benzingőz.
Nem is történhetett volna másként, lévén édesapja a negyvenes-ötvenes évek egyik legismertebb és legelismertebb szerelőjének számított a versenypályák forgatagában.
Az 1951-es Indianapolis 500 győztese, Lee Wallard több alkalommal is kihangsúlyozta, hogy ez a siker nem jöhetett volna létre az autóján dolgozó Earl Sirois nélkül, ahogyan a verseny 1957-es és 1958-as legjobbjai, Sam Hanks és Jimmy Bryan is – akik járművein szintén ő munkálkodott – valóságos ódákat zengtek a szakember képességeiről.
Ifjabbik Sirois huszonegy esztendős korában, 1956-ban teljesítette első profi futamát a szülővárosához közeli Iliana Raceway-en. Ekkoriban kezdte el használni a Jigger becenevet is, amelyet a nővére ragasztott rá az Indy 500-at utazó szerelőként kétszer is megnyert Jigger Johnson után.
Leon – akinek keresztnevét pedig a kétszeres indianapolisi győztes Leon Duray inspirálta – pályafutása meredeken ívelt felfelé, amit jól példáz, hogy a hatvanas évek elején már a közép-nyugat egyik legjobb dirt pályás versenyzőjeként tartották számon több, mint harminc győzelmének köszönhetően.
Nem csoda hát, hogy a fiatal pilóta úgy érezte, már jócskán kinőtte a regionális pályákat. Innentől kezdve nemzeti szinten jegyzett futamokra kezdett nevezni, a siker pedig továbbra is töretlennek bizonyult.
Olyan helyszíneken tudott nyerni, mint például Milwaukee és Daytona Beach, a Houston Astrodome-on pedig csak hajszállal kapott ki egy bizonyos AJ Foyttól.
Jigger Sirois az IMS-en, 1969-ben
A dirt versenyek küzdelmeit árgus szemekkel fürkésző United States Auto Club (USAC) Indianapolis 500-ban is érdekelt csapatvezetői természetesen gyorsan kiszúrták maguknak.
Jigger 1968 őszén alá is írta szerződését a következő évi viadalra, aminek értelmében a fresnói üzletember, Myron Caves 14-es számú, Quaker State által szponzorált Gerhardt-Offy-jának volánja mögött ejthette meg debütálását a Brickyardon.
Elérkezett 1969 májusa, vele együtt pedig a problémák. Jigger autója nem érkezett meg időben Indianapolis-ba, aminek következtében a verseny újoncai számára kötelezően előírt Rookie Orientation Programot (ROP) is csak késve tudta teljesíteni, elveszítve ezáltal több értékes napot is a gyakorlásra a számára merőben új karosszériával.
Az edzések során Jigger minden tőle telhetőt beleadott, de a rendkívül önkritikus versenyző sejtette, hogy ez a teljesítmény nem lesz elegendő ahhoz, hogy bejusson a tradicionálisan 33 fős mezőnybe.
A március 17-ei Pole Day-en – miközben a pálya felett egyre vészjóslóbban gyülekeztek az esőfelhők – Jigger az elsőként léphetett az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes ováljára, hogy megejtse négykörös kvalifikációs kísérletét.
Az első két körét 162 mph körüli tempóval teljesítette, a harmadikban azonban egy kisebb hiba miatt a sebessége már alig haladta meg a 160 mph-t. Ekkor Caves úgy vélte, ilyen alacsony átlaggal nincs az az Isten, hogy Jigger a 33-ba jusson, ezért azonnal – még amikor a versenyző a negyedik körét sem fejezte be – közölte a USAC tisztviselőivel, hogy ezt a próbálkozást visszavonják.
A szabályok szerint pedig ez azt jelentette, hogy a kísérletet teljes egészében törölték, mintha csak meg sem történt volna.
A második pilóta, aki pályára gördült Arnie Knepper volt, akinek azonban a bemelegítő körén megérkezett az égi áldás, ennek következtében pedig azonnali hatállyal le is parancsolták az oválról.
Az esőzés tartós maradt, így az IMS a teljes aznapi programot törölni kényszerült.
Ez hatalmas csapásnak bizonyult Jigger számára.
Az Indy 500 akkori szabályzata ugyanis kimondta, hogy az a versenyző lesz a futam rajtelsője, aki – függetlenül attól, hogy hányan tettek kvalifikációs kísérletet – a Pole Day leggyorsabb átlagát produkálja.
Ebből adódóan tehát ha Jigger próbálkozását a csapat tulajdonosa nem szakítja meg a negyedik körén, akkor még csigatempó mellett is ő indulhatott volna az élről.
A Pole Day-t egy nappal elhalasztották, de az időjárás ekkor sem volt kegyes a mezőnyhöz, így nem maradt más választás, mint a kvalifikáció teljes első hétvégéjének – az Indy 500 történetében először – törlése.
Az új időpontot egy héttel későbbre, március 24-ére tűzték ki, az immár optimális körülmények között pedig AJ Foyt kaparintotta meg az első rajthelyet 170 mph feletti átlaga révén.
Jigger azonban csak álmodozhatott arról, hogy ennek a tempónak egyáltalán a közelébe kerülhet, a kegyelemdöfést pedig a második, visszavont kísérlete után mérte rá a sors a turbófeltöltő meghibásodásának képében.
Ha hét nappal korábban Caves nem avatkozik közbe, akkor Jigger garantált pole-os lehetett volna, így azonban már csak nézőként követhette tovább az Indy 500 eseményeit.
Az elképesztő balszerencse villámgyorsan a legnagyobb beszédtémává vált a Speedway-en, aminek láttán a pálya tisztviselői az AARWBA-val karöltve úgy döntöttek, a leintés utáni ünnepségsorozat részeként külön “díjazzák” a verseny azon szereplőit, akiknek Fortuna a leglátványosabb módon fordított hátat.
Az első Jigger Awardot természetesen maga Jigger Sirois kapta meg, de ez a fiaskó nem vette el a kedvét a további próbálkozásoktól.
1970-1975 között, tehát zsinórban még hat éven át veselkedett neki az Indy 500-nak, de végül sajnos egyetlen alkalommal sem tudta beverekedni magát a mezőnybe.
Az 1969-es eseményekből okulva az illetékesek változtattak a verseny kvalifikációs szabályzatán és innentől már csak úgy lehetett hivatalosan kihirdetni a rajtelsőt, ha valamennyi nevező megtett legalább egy, érvényes négykörös kísérletet.
Jigger Sirois pedig visszavonhatatlanul beírta magát az Indianapolis 500 nagykönyvébe, még ha nem is úgy, ahogyan azt szerette volna.
A Jigger Award nem éppen büszke tulajdonosainak listája*
- A díjat utoljára 2019-ben osztották ki
ÉV |
DÍJAZOTT |
INDOKLÁS |
1969 |
Jigger Sirois |
Visszavonták azt a kvalifikációs kísérletet, amely később biztos pole-t ért volna. Jigger ezután már a 33 fős mezőnybe sem jutott be. |
1970 |
Tony Adamowicz |
Kvalifikációs kísérletének első három köre alapján bebiztosíthatta volna helyét a mezőnyben, a negyedik során azonban felvillant a sárga jelzés a pálya mellett, aminek láttán Adamowicz levette a lábát a gázról. Később kiderült, hogy a fényjelzés véletlenül aktiválódott. A versenyző tett további kísérleteket még a kvalifikációra, de már meg sem tudta közelíteni a megfelelő átlagtempót ahhoz, hogy kivívja a rajtolás jogát. |
1971 |
John Mahler |
Mahler kvalifikálta magát a mezőnybe, de a versenyen való indulás jogát szponzorációs okok miatt át kellett adnia a gépet tulajdonló Dick Simonnak. |
1972 |
Art Pollard |
Sikerrel kvalifikálta az autóját a versenyre, de rögtön a másnapi edzésen balesetet szenvedett és törött lábbal már nem tudta vállalni az indulást. |
1973 |
Johnny Parsons, Jr. |
Az egyik edzésen összetörte a munkaeszközét és a kvalifikáción már részt sem tudott részt venni . |
1974 |
Al Loquasto |
Zsinórban ötödik éve vérzett el a kvalifikáción. |
1975 |
AARWBA |
Az AARWBA önmagának adta a díjat, miután a Jigger-trófeát konkrétan elvesztették az IMS-en. Végül persze meglett, méghozzá az egyik ajtó mögött a pálya múzeumában. |
1976 |
Salt Walther |
Az előző négy Indy 500-ából háromszor az utolsóként végzett, ebben az évben jó esélye volt a kimagasló eredményre, de műszaki problémák miatt csak a 9. lett. |
1977 |
Vern Schuppan |
Sorsdöntő, legutolsó kísérlete során az első körben 190.436 mph-s, a másodikban 191.612 mph-s, a harmadikban pedig 189.633 mph-s tempót hozott, amivel nagy sansza volt a mezőnybe jutásra. Illetve lett volna, hiszen a negyedik körében kifogyott az autójából az üzemanyag. |
Vern Schuppan
1978 |
Larry Cannon és Roger Rager megosztva |
Cannon: 1. kísérlet: az olajtank berobbant, 2. kísérlet: első körében 190.476 mph-s átlaggal haladt, a másodikban azonban nekiment a falnak. Rager: 1. kísérlet: meg kellett szakítania törmelék miatti sárga jelzés miatt, 2. kísérlet: már a bemelegítő körön falnak ment. |
1979 |
United States Auto Club |
Az első open-wheel szakadás éve, a CART megszületése, egyben az Indy 500-at is felügyelő USAC lejtmenetének kezdete. |
1980 |
Janet Guthrie |
Kvalifikációs kísérletének negyedik körében a csapat visszahívta a pitbe, mondván a tempója nem elegendő a bejutáshoz. Később kiderült, hogy simán jó lett volna az átlaga a 33-as mezőnyhöz, de ekkor már késő bánat volt. |
1981 |
Bob Frey |
Első kísérlete előtt közvetlenül eleredt az eső. A másodiknál megadta magát a motor. A harmadikat már be tudta fejezni, de nagyon lassúnak bizonyult. Negyedik próbálkozása előtt pedig háromszor is lefulladt a pitlane-en. |
1982 |
Geoff Brabham |
Büntetésből az utolsóként, minimális bemelegítésre szánt idővel kezdhette csak meg a kvalifikációs kísérletét, miután a csapat egy szabálymódosítást nem vett figyelembe. |
1983 |
Johnny Rutherford |
A háromszoros győztes kétszer is balesetet szenvedett az edzések során, sérülései miatt pedig végül ki kellett hagynia a futamot. Ahogy az AARWBA hivatalos indoklása szól: “[Rutherford] a kórházban kötött ki, az autója a roncstelepen, miközben a pole-ban egy újonc [Teo Fabi] lett.” |
1984 |
Bill Alsup |
A programban történt csúszás miatt nem tudott egy utolsó kísérletet tenni, miután pont az ő próbálkozása előtti pillanatban lengett a kvalifikáció kockás zászlaja. |
1985 |
Chet Fillip |
A kvalifikáció harmadik napján Tony Bettenhausen ütötte ki a 33-ból, újabb kísérletet pedig már nem tehetett, mivel pont aznap törte össze a tartalékautóját. |
1986 |
Mike Nish |
Kísérlete első körében 211 mph-s tempót futott, majd falnak csapta a gépét. Alkatrész hiányában pedig már nem tudták újra pályaképes állapotba hozni azt. |
1987 |
Phil Krueger |
Az utolsó edzésnapon falnak ment, aminek következtében eltört az autójának felfüggesztése. A kvalifikációra sikerült helyrehozni a hibát, hogy aztán a Bump Day-en (az első, kifejezetten gyors köre után) ismét falnak küldje azt. Kétszer is. |
1988 |
Pancho Carter |
A kvali harmadik napján kétszer egymás után megtörte a gépét, később pedig a tartalékot is falnak csapta a 2-es kanyarban. Mondani sem kell, az 1985-ös rajtelső nem jutott be a mezőnybe. |
1989 |
Johnny Rutherford |
Nem tudta kvalifikálni magát pályafutása 25. Indy 500-ára. |
1990 |
Salt Walther |
Kilenc év hiátus után tért vissza az Indy 500-ra. A kvalifikációt úgy tűnt sikerrel vette, mígnem a Bump Day legutolsó percében ki nem rudalta a mezőnyből Rocky Moran. |
1991 |
Roger Penske |
Rick Mears megszerezte a pole-t, míg Emerson Fittipaldinak simán meglehetett volna a második rajtpozíció, ha Roger Penske nem vonja vissza a brazil kísérletét. Team Penske 1-2 helyett tehát meg kellett elégedniük az 1-15-tel (ahová Fittipaldi végül kvalifikálta magát). |
1992 |
Mike Groff |
A Walker Racing úgy döntött, hogy a Groff által sikeresen a 33-ba juttatott Lolát a versenyen a csapat elsőszámú pilótája, a saját jogán elvérzett Scott Goodyear vezeti majd. |
1993 |
Robby Gordon |
A Pole Day reggelén az AJ Foyt Racingnek vezető Gordon összetörte az autóját, ami végül odáig vezetett, hogy Foyt bejelentette azonnali hatályú visszavonulását. A legendás pilóta ugyanis ekkor döbbent rá, hogy nem tudja teljes figyelemmel ellátni a versenyzői, valamint csapatvezetői feladatait is. Ennek következtében az újonc Gordon – aki végül a 25. rajthelyet szerezte meg – hirtelenjében a média érdeklődésének elsőszámú célpontjává vált. |
1994 |
Mark Smith |
A Smith-átok újfent lecsapott, miután Markot a Bump Day leintése előtt mindössze hat perccel szorította ki a mezőnyből Didier Theys. |
1995 |
Emerson Fittipaldi | A Team Penske talán legsötétebb Indy 500-a, miután a versenyre egyetlen autójuk sem tudta kvalifikálni magát. Fittipaldi esélyeit ráadásul ismét maga Roger Penske szúrta el, miután a kvali harmadik napján visszavonatta a brazil addigi legjobb kísérletét, ami alapján – mint később világossá vált – simán befért volna a 33-ba. |
1996 |
Két 500 mérföldes verseny egyetlen napon |
A második open-wheel szakadás utáni első Indianapolis 500, az újonnan alakult IRL autóival feltöltve vs. a riválissá vált CART, amely széria direkt ugyanarra a napra időzítette a saját ellen-Indy 500-át, a michigani US500-at. |
1997 |
Az IRL 25/8-as szabálya |
A 25/8-as szabály (az IRL mezőnyének garantáltak 25 rajthelyet az Indy 500 33-ából) visszafelé sült el. A következő évben törölték is. |
1998 |
Scott Harrington |
A Bump Day-en motorhiba miatt összetörte az autóját. |
1999 |
Mike Borkowski |
Az újonc kétszer is falnak vágta a gépét, a kvalifikáción pedig már el sem tudott indulni. Nem volt mivel. |
2000 |
Roberto Guerrero |
AJ Foyt először leszerződtette, majd a mezőnybe jutásra esélyes körét visszavonta, végül pedig jól ki is rúgta. |
2001 |
Raul Boesel |
221.879 mph-s, négykörös átlaggal bejuttatta a Tradeway-Hubbard Racing gépét a mezőnybe, de a versenyen már a kvalifikáción elbukott Felipe Giaffone ült be a volán mögé. |
2002 |
Billy Roe |
A Bump Day-en először kihullott a mezőnyből, majd megadatott számára még egy utolsó lehetőség. Ez sem jött össze. |
2003 |
Jeff Ward |
A Chip Ganassi Racing színeiben előző évben megnyerte az IRL texasi futamát. Bár a csapat nem hosszabbította meg a szerződését a következő szezonra, de ígéretet kapott arra, hogy a ‘03-as 500-on autót biztosítanak számára. Ward meg is jelent májusban az IMS-en, de végül mégsem jutott lehetőséghez. |
2004 |
A.J. Foyt és Tony Stewart |
A Bump Day délutánján megjelent az IMS-en Tony Stewart, akit maga AJ Foyt hívott el, egyben pedig felkérte, hogy a tartalékgéppel tegyen meg néhány kört. Smoke, aki ezzel párhuzamosan a NASCAR Cup charlotte-i hétvégéjét is teljesítette, gyorsan átment a kötelező orvosi teszteken és hamarosan már versenyzői overálban grasszált Foyték pitjében. A média teljesen megőrült a szupersztár esetleges, utolsó pillanatbeli Indy 500 kvalifikációs kísérletének láttán, mígnem azonban nem sokkal fél hat után Stewart váratlanul elhagyta a pályát. Mint kiderült, a Cupban őt alkalmaző Joe Gibbs Racing, főszponzora, a Home Depot, valamint a Chevrolet egyaránt kijelentette, nem egyeznek bele abba, hogy Tony vezesse Foyt Toyota motoros gépét. |
2005 |
Arie Luyendyk Jr. |
A kétszeres Indy 500 győztes Luyendyk fia későn kvalifikált, de néhány órán át mégis a mezőny tagjának mondhatta magát. Jött azonban Felipe Giaffone, a holland-amerikai pedig csomagolhatott. |
2006 |
Marty Roth |
Az edzések során négyszer is megpördült, ezzel együtt szorosan összebarátkozott a fallal. Ennyi volt Roth 2006-os Indy 500-a. |
2007 |
P.J. Jones |
Mindent megtett annak érdekében, hogy az autójából kisajtolja a maximumot, de végül feladta. |
2008 |
Mario Dominguez |
Az utolsó kísérletét néhány másodperccel a Bump Day vége előtt kezdte meg, de a második körén falnak csapta a gépet.Ez volt a harmadik balesete a Május Hónap során, és mehetett is haza. |
2009 |
Bruno Junqueira |
A Bump Day délutánján kvalifikálta magát a mezőnybe, késő éjjel pedig a Conquest Racing bejelentette, hogy az autót a versenyen másik pilótájuk, Alex Tagliani veszi át, aki korábban nem tudta beverekedni magát a mezőnybe. |
2010 |
Jay Howard |
Húsz perccel a Bump Day vége előtt Takuma Sato 33-at érő tempót hozott, aminek következtében Howard kiesett a mezőnyből. Próbálkozott még, de már nem tudott megfelelő sebességet elérni. |
2011 |
JR Hildebrand |
Vezető pozícióban, az utolsó kör utolsó kanyarjában falnak csapta az autóját. |
2012 |
Jean Alesi |
Az élete első Indy 500-ára készülő veterán pilóta az autójában lévő, harmatgyenge Lotus motor miatt a legalacsonyabb kvalifikációs tempót érte el 1988 óta. A versenyen – a másik lotusos Simona de Silvestróval együtt – csak azért indulhatott el, hogy meglegyen a 33 fős létszám. A futam 9. körében Alesit végül kiintették veszélyes mértékű lassúsága miatt (később ugyanez a sors várt Simonára is). Slusszpoén, hogy Alesi a Lotus nagykövete is volt ekkortájt. |
2013 |
Michel Jourdain Jr. |
Az RLL Racing a teljes hónap során küszködött azért, hogy a mexikói autója versenyképes tempót érjen el. A Bump Day-en aztán egy kört sem tettek már meg, ezzel pedig Jourdain Jr. a 34 nevezőből álló mezőny egyetlen kiesője lett. |
2014 |
Sage Karam |
Debütált az Indy 500-on, de az időpontütközés miatt kihagyta a bizonyítványosztóját, ezzel együtt az amerikai gimnazisták életének legfontosabb éjszakáját, vagyis a végzős bált is. |
2015 | nincs adat | |
2016 |
Marco Andretti |
Az edzések alatt szinte végig remekül teljesített, a versenyen viszont beleszürkült a mezőnybe és csak a 13.-ként zárt, miután az utolsó kiállása során felcserélték autóján az első kerekeket. |
2017 | nincs adat | |
2018 | James Hinchcliffe | Teljes mértékben elszámolták magukat a kvalifikáción. A Schmidt Peterson Motorsports (mai nevén Arrow McLaren SP) későn küldte pályára, majd javítani sem tudott, mert más autók beelőzték a vonalnál. Végül a kanadai nem is jutott be a mezőnybe. |
2019 | McLaren Racing | A McLaren Racing önállóan megkísérelt Indy 500-a a legelvetemültebb filmparódiákat idézte: Hiányzó kormány, hibás szenzor, rosszul átváltott mértékegységek és még a tartalékautó színe sem volt tökéletes papaya. Végül pedig Fernando Alonso nem is tudta kvalifikálni magát a mezőnybe a bűnrossz 66-os Dallara-Chevyvel. Teljes sztori: Első Indy-tesztje előtt a McLarennek még kormánykereke sem volt |
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough