Larson: Baromság, hogy szélvédővel kell versenyeznünk Bristolon
Zsinórban második éve kerül megrendezésre a NASCAR Cup Series dirt-futama a Bristol Motor Speedwayen.
A 0.533 mérföldes, ideiglenesen átalakított vonalvezetés tavaly került be a naptárba, aminek révén ötven év után először versenyzhetett a mezőny ilyen pályatípuson.
Bár ma is hallani olyan hangokat – pl. Kyle Buschét és Richard Pettyét -, amelyek szerint a dirt jelentős visszalépés a királykategória számára, a forduló összességében mégis pozitív fogadtatásra lelt.
A széria regnáló bajnoka, Kyle Larson azonban egy dolgot igencsak nehezményez: a szélvédő jelenlétét.
A Hendrick Motorsports sztárja a legnagyobb dirt-tapasztalattal bír a Cup jelen mezőnyét tekintve, lévén betegre nyerte már magát sprint carokkal, midgetekkel és late modelekkel egyaránt, így ha valakinek érdemes hallgatni a szavára, az ő.
„Ha nem veszik ki a szélvédőt, akkor mégis miért versenyzünk dirtön?’„- tette fel a kérdést Larson a SiriusXM NASCAR Radio vendégeként.
„A szélvédő jelenléte miatt nem lehet eléggé nedvessé tenni a pályát. Ha jobban felvizeznék, akkor rövid idő alatt annyira beterítené a szélvédőt, úgy ráragadna, hogy végül semmit sem látnánk. Ezért a felület száraz marad, csúszós és poros, aminek következtében nem is lehet normálisan menni rajta. Valószínűleg egysoros verseny lesz az alsó íven, akárcsak tavaly. Ez így baromság. Nem vagyunk képesek igazi dirt-futamot produkálni, ami miatt úgy érzem, csak pocsékoljuk az időt és nem adjuk meg azt az élményt a nézőknek és a résztvevőknek, amit érdemelnének.”
Larson ugyanakkor reménykedik abban, hogy valamivel jobb versenyt fognak nyújtani idén, köszönhetően a tavaly szerzett tapasztalatoknak.
Egy óriási kérdőjel viszont megint csak lesz: hogyan fog muzsikálni ezen a borításon a vadonatúj Next Gen?
A kaliforniai pilóta felhívta a figyelmet arra, hogy az idén debütált autó vázának elülső kialakítása hasonló ahhoz a late modelhez, amivel nemrég ő maga is elrajtolt a Bristol Nationalsen.
Ezen autók szélvédő helyett rácsos szerkezetet használnak, amit Larson szerint simán meg lehetne oldani a Cup-gépek esetében is.
„Nincs olyan elem, vagy nagyobb törmelék, ami átjuthatna rajta. Rendkívül nagy a teherbírása, egyszerűen nem is értem, miért nem tudnak ilyen rudakat hegeszteni, vagy odarögzíteni. Határozottan gondolom, hogy meg lehetne oldani a szélvédő helyettesítését.”
Néhány nappal ezelőtt a NASCAR lebonyolított egy tesztet Bristolon Stewart Friesennel a volán mögött, aminek folyamán kísérletet tettek a szélvédő eltávolítására is.
„Voltak potenciális előnyei, de mindent összevetve a szélvédő biztonsági szempntból kritikus, magasan fejlett részét képezi az autónak” – szögezte le a szervezet versenyzésért felelős alelnöke, Scott Miller.
„Ellenálló az idegen tárgyak behatolásával szemben. Amíg nem tudjuk átfogóan, minden részletre kiterjedően megvizsgálni az eltávolításának lehetőségét, addig ragaszkodni fogunk hozzá.”
Larson ezt nem is vitatja, ugyanakkor felhívta a figyelmet Friesen tesztjének körülményeire is.
„Én sem éreztem volna biztonságban magam, mert csak egy vékony, amolyan csirkeháló volt az autón, ami tényleg semmit sem fog fel. Fogalmam sincs, mennyit dolgozhattak ezen, de szerintem nem szántak rá sok időt. Máskülönben nem egy csirkehálót raktak volna fel, inkább afféle utolsó pillanatbeli döntésnek tűnik.Tartom viszont, hogy szélvédővel nem lehet igazi dirt-versenyt futni. Elég béna így.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough