Rossi : Az IndyCar jogosan aggódik az F1 miatt, de nem ez a legfontosabb
Néhány nappal ezelőtt vált hivatalossá, hogy a Formula 1 2023-ban már Las Vegasban is versenyt fog rendezni.
Ez azt jelenti, hogy a világbajnoki sorozat – ha a COTA jövőre marad a naptárban – már három futammal fogja képviseltetni magát az USA-ban, lévén alig öt hét múlva debütál a Miami Nagydíj, aminek eleve biztons helye van a következő szezon menetrendjében is.
Az F1 hatalmas lendületet vett a tengerentúlton, amiben vitathatatlanul nagy szerepet játszik a Drive to Survive népszerűsége is.
A versenyek tévés nézettsége brutális mértékben nő.
A bahreini szezonnyitóval már lenyomták az IndyCart és rohamosan zárkóznak fel az amerikai piacvezető NASCAR-ra is.
Nem meglepő, hogy egyre nagyobb szeletet akarnak kihasítani a jelentős, számukra viszont eddig kiaknázatlan piacnak számító országból.
Az F1 közössége izgalommal figyeli az eseményeket, a NASCAR és az IndyCar viszont egyelőre megpróbál polkorrekten fogalmazni, valahányszor nekik szegezik a kérdést az európai gyökerű széria amerikai térhódítása kapcsán.
A Penske Entertainment mindössze egy nyúlfarknyi közleménnyel reagált:
„Az autósport, mint iparág folyamatosan növekszik. Mindenki tapasztalja ennek az emelkedő hullámnak az előnyeit, magában foglalva a növekvő rajongói érdeklődést és szponzorációt.”
Akadnak viszont bőbeszédűbb szereplői is az IndyCarnak.
Ilyen az F1-et is megjárt Alexander Rossi.
„Mindez nagyszerű a Formula 1 számára” – nyilatkozta az Autoweeknek a 2016-os Indy 500 győztese.
„Még az Európában töltött időszakomból jól ismerem Bernie Ecclestone-t, aki nagyon nagy támogatója volt az F1 amerikai törekvéseinek. Mindig is az volt az álma, hogy több verseny legyen az Államokban. Amikor aztán átvette az irányítást a Liberty Media ez elkezdett valósággá válni.
Az USA nyilvánvalóan egy hatalmas ország, elbír három futamot is. A főbb gyártók, mint pl a Ferrari, a McLaren stb. az USA-n keresztül bonyolítják le az eladásaik zömét. Az ő szempontjukból szintén van értelme. Szóval igen, remek dolog ez nekik. Az egyetlen, ami hiányzik egy amerikai pilóta, ami remélhetőleg nem a távoli jövő zenéje.”
A 30 éves kaliforniai ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy az F1 képében egy újabb konkurenciával szembesül az IndyCar.
„Az F1 versenytársa az IndyCarnak, amire nagyon oda kell figyelni, sőt egy bizonyos fokig aggódni is miatta. Növekszik a népszerűsége nálunk és most már nem csak a NASCAR-ral kell versengenünk, hanem velük is.”
Rossi nem hiszi, hogy egyfajta háborúskodás indulhat meg a két bajnokság között, ugyanakkor a nézettség növelése terén egy újabb nehezítő tényező lehet a Formula 1 jelenléte.
„Annyira azért nem találom elkeserítőnek a helyzetet. Az IndyCar nagyon különleges, mivel ez az egyetlen széria a világon, amely ennyire változatos pályatípusokon versenyez. Ugyanakkor a jelen helyzet felhívja a figyelmet annak fontosságára, hogy továbbra is keressük a módot arra, miként fejlődhet tovább az általunk nyújtott produkció és még jobban megkülönböztethessük magunkat a többi bajnokságtól. A Formula 1-ben rengeteg pénz van. Ebből a szempontból nem feltétlenül tisztességes dolog összehasonlítani az IndyCarral. Vannak bizonyos dolgok, amiket mi soha nem leszünk képesek elérni, mivel a költségvetést olyan szinten kell tartani, ami a gyártói háttérrel nem rendelkező csapatoknak is megfelelő. Ez az IndyCar valósága. Nem muszáj versengeni az F1-gyel és megpróbálni olyan nagynak, szexinek, vagy bárminek lenni, mint ők. A legfontosabb, hogy folytassuk a fejlődést a pályán nyújtott teljesítmény és az autóink terén. Szerintem az IndyCarnak van is erre terve.”
A széria az elmúlt években komoly lendületet vett. A tévés és helyszíni nézettség egyaránt emelkedő tendenciát mutat, pozitív eredményt hozott az aeroscreen bevezetése, a mezőny pedig az utóbbi bő húsz év legminőségibb összetételével büszkélkedhet csapatok és pilóták terén egyaránt.
A következő nagy lépés a hibrid erőforrások bevezetése, amitől az IndyCar új motorpartnerek érkezését reméli.
Az eredeti tervekkel ellentétben viszont az éles debütálásukat el kellett halasztani egy évvel, köszönhetően a globális szállítmányozási problémáknak, amelyek a hibrid-rendszer komponenseire vannak a legnagyobb negatív hatással.
Ennek ellenére az új 2.4 literes, ikerturbós V6-osok már túlestek a legelső, pályán zajlott tesztjükön, az eredményekkel pedig mindenki maximálisan meg volt elégedve.
„Sokminden zajlik jelenleg” – folytatta Rossi.
„A legfontosabb viszont, hogy felgyorsítsunk bizonyos dolgokat annak érdekében, hogy a piaci oldalon ne veszítsünk az F1-gyel szemben, valamint folyamatosan építsük saját magunkat is. Az utóbbi öt-hat évben az IndyCar felszálló ágban van, erre kell építenünk. Mi soha nem leszünk Amerika Formula 1-e. Nem is erről szól az IndyCar. Én még mindig azon a véleményen vagyok, hogy a mi pályán nyújtott produkciónk a jobb. Azt is elismerem viszont, hogy az F1 nagy lépést tett előre az új autókkal.
Rossi úgy véli, az IndyCarnak az USA-ban kell megerősítenie magát és egyelőre el kell tekinteni a már annyiszor felmerült, nemzetközi fordulók tervezetétől.
„Nem hiszem, hogy a külföldi versenyeknek a prioritási lista élén kellene lenniük. A leglényegesebb, hogy még több ovált hozzunk a naptárba és persze – ahogyan már mondtam – folyamatosan javítani az általunk nyújtott terméken. Szerintem olyan pozitív dolgok vannak a birtokunkban, amit az F1, vagy a NASCAR soha nem lesz képes nyújtani. Nem csak a sokszínű versenyzésről beszélek, hanem a hozzáférésról is, amit a rajongóknak biztosítunk. Ilyen közeli kapcsolat a szurkolókkal más sporteseményeken nem tapasztalható. Erre pedig az IndyCar nagyon büszke. Az amerikaiak kapcsolatba akarnak kerülni a versenyzőkkel. Ha megnézik az F1-et, ott a nézők jelentős része például a Ferrarit támogatja, nem pedig Charles Leclercet. Az IndyCarban pont ellenkező a helyzet, kevesen szurkolnak kifejezetten az Andretti Autosportnak. Főként Marcónak [Andretti] drukkolnak, esetleg nekem, vagy a Ganassi tekintetében Scott Dixonnak. Ez a személyes szintű kapcsolat szintén az IndyCar sajátja és nagyban segít nekünk abban, hogy előbbre mozduljunk.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough