Elfeledett IndyCar-akták: A széria Las Vegas-i tündöklése és bukása

Elfeledett IndyCar-akták: A széria Las Vegas-i tündöklése és bukása
credit:SpeedCafé



A Forma-1 2023-ban újabb amerikai versenyt iktat be a naptárába, méghozzá Las Vegas utcáinak képében.

Nem ez lesz az első alkalom viszont, hogy a bűn városának ikonikus területét, a Las Vegas Stripet is érintve száguldanak majd versenyautók.

A Champ Car World Series 2007-es szezonjának nyitófutamát pontosan itt bonyolították le, méghozzá egy 2.4 mérföld hosszú, 14 kanyarból álló, ideiglenes vonalvezetésen.

Az amerikai open-wheel fennállása során nyolcadik alkalommal látogatott el Vegasba, de ekkor először – és máig utoljára – rajtolhatott el a mezőny utcai pályán.

Az április 8-án, pontosan húsvét vasárnapján kiírt futamot minden szempontból nagy várakozás kísérte.

Nem csak a helyszín volt vadonatúj, de ekkor hajtott pályára először versenykörülmények között a széria legfrissebb autója, a Panoz DP01, valamint megejtette debütálását az F1-ből átnyergelt Minardi Team USA is Robert Doornbosszal és Dan Clarke-kal a volán mögött.

A Vegas Grand Prix-t egyhetes fesztivál vezette fel beleértve koncerteket, pókertornát és egy jótékonysági gálát is, amelyen Jay Leno és Jon Bon Jovi is színpadra lépett.

A húsvétra való tekintettel a pálya területén külön istentiszteleteket tartottak, a gyerkeket pedig tojásvadászattal nyűgözték le.



Nem maradtak el az Elvis-imitátorok, a szerelmeseknek pedig felállították a “Grand Prix Hivatalos Kápoljánát”, amelyben igazi vegasi-stílusban ott helyben összeköthették életüket.

Az esemény komoly sikert aratott nem csak a körítést tekintve, de a pályán zajló küzdelmek terén is.

Külön érdekességnek számított, hogy ebben az idényben a versenytávot már nem körökben, hanem időtartamban számolták.

Ennek megfelelően a vegasi fordulót 1 óra 45 percesre írták ki.

A Panoz DP01 tökéletes bemutatkozást könyvelt el, a pole-ból rajtolt Will Power pedig nem csak a legtovább haladt vezető pozícióban, de övé lett a leggyorsabb kör is, a leintés után ráadásul megünnepelhette nem csak a saját, de egyben a Team Australia legelső győzelmét is a szériában.

A Minardi szintén remek debütálást tudhatott maga mögött, lévén az újonc Doornbos a dobogó második fokáról locsolhatta a pezsgőt.

Harmadikként a Forsythe Racinget szolgáló Paul Tracy zárt, aki pontosan ekkor teljesítette 250. bevetését az amerikai open-wheel csúcsán.

Ez a nap továbbá Graham Rahal CCWS-debütálását is jelentette.



Az akkor 18 éves pilóta rögtön az első körben kiesett baleset miatt, a Rahal-családnak azonban így is volt oka ünnepelni.

A betétfutamként funkcionált, klasszikus versenygépekkel lezajlott Historic Grand Prix-t ugyanis Bobby Rahal a tizenkilencedik helyről rajtolva nyerte meg egy 1974-es Brabham BT-44-gyel.

A siker ellenére Vegas utcái nem kerültek be a CCWS 2008-as naptártervezetébe, miután a széria megszakította kapcsolatát a promóterként jegyzett DDB Venturesszel.

“A Las Vegas-i, utcai verseny promóterei ugyanazok voltak, akik kihátráltak a decemberre tervezett, phoenixi fordulónk mögül, meghiúsítva annak létrejöttét” – volt olvasható a 2007 novemberében kiadott sajtóközleményben.

“Röviden összefoglalva, nem szeretnénk velük folytatni a közös munkát. Vizsgáltunk más opciókat a jövő évi visszatérésre, de a kevés rendelkezésre álló idő nem tette lehetővé, hogy ez sikerüljön. Nyilvánvalóan csalódottak vagyunk, ugyanakkor minden partnerünk, beleértve a városi tanács tagjait, teljes mértékben megértik, hogy milyen kihívásokkal szembesültünk. Mindannyian azon a véleményen vannak, hogy bármit megtesznek a jövőbeli visszatérésünk érdekében.”

Ironikus módon a DDB Ventures nem sokkal később befejezte a versenyek promóciójára vonatkozó tevékenységét.

Ennek végül nem lett jelentősége, lévén a CCWS 2008 februárjában hivatalosan egyesült az Indy Racing League-gel (pontosabban az IRL bekepebelezte a Champ Cart), így a bajnokság lényegében megszűnt létezni.

A nevadai nagyváros azonban továbbra is az IndyCar radarján maradt.

A széria vezetését 2010-ben átvette a profi rodeózás világából érkezett Randy Bernard.

Az üzletembernek nagyratörő tervei voltak.

Első körben 2011-ben a Las Vegas Motor Speedway ovájára vitte a bajnokavató szezonzárót, elképzelése szerint pedig a következő idényben már egy nem hétköznapi duplafordulót rendezett volna a városban.

Bernardnak rendkívül komoly kapcsolatokkal rendelkezett Nevadában, így abszolút nem volt légből kapott dolog a kétfutamos hétvége lehetősége.

A formátum viszont már annál inkább rendhagyónak tűnt.

A két viadalt ugyanis egy nap különbséggel két teljesen eltérő pályatípuson szerették volna lefutni.



Pénteken a 2007-es felvonáshoz hasonlóan Las Vegas utcáin versenyeztek volna, majd vasárnap már a másfél mérföldes oválon.

“Vegas tette fel a sportvilág országos térképére a hivatásos rodeózást, ennek a városnak elképesztő hatalma van” – nyilatkozta 2010-ben Bernard.

“A lényeg a marketingen van, ha megfelelő körítést rittyentünk mögé, akkor az IndyCarra is hatalmas hatással lehet. Ezért ennyire fontos számunkra.”

Első körben, a 2011-es idény kapcsán az LVMS volt porondon, amely ezt megelőzően utoljára 2005-ben szerepelt a CCWS naptárában.

A versenyzők azonban nyíltan ellenezték a visszatérést, mivel az autók számára túlságosan is veszélyesnek ítélték meg a pályát.

A széria viszont hajtatatlan volt és 2011. október 16-án, hatalmas promócióval övezve elrajtolt az IZOD IndyCar World Championship.

A várva várt sikert azonban beárnyékolta a 11. körben történt horrorbaleset, amelyben életét vesztette az egyszeres bajnok és kétszeres Indy 500 győztes Dan Wheldon, aki egyébként a verseny hivatalos arca is volt.

A tragédia után a futamot már nem indították újra, így az előző, Kentucky Speedwayen rendezett forduló végén aktuális összetett alapján hirdettek bajnokot Dario Franchitti személyében.

Vegas 2012-ben már semmilyen formában nem kapott helyet a menetrendben, Bernard pedig többek között a csapattulajdonosokkal való összeférhetetlenség miatt október végén távozott az IndyCar éléről.



KAPCSOLÓDÓ:

>>>>>Las Vegas – Az IndyCar történetének egyik legszörnyűbb tragédiája

>>>>>Halálos kihívás – Akik majdnem ott voltak az IndyCar fekete vasárnapján







Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy