Miért titkolja a NASCAR Keselowski gigabüntetésének okát?

Miért titkolja a NASCAR Keselowski gigabüntetésének okát?
credit:NASCAR Media
Miért titkolja a NASCAR Keselowski gigabüntetésének okát?


Egy héttel ezelőtt a modern kori NASCAR talán legsúlyosabb szankciójával sújtották az RFK Racinget.

A hivatalos tájékoztatás szerint a 6-os számú, Brad Keselowski által vezetett Fordon komoly szabálytalanságokat találtak, aminek következtében egyaránt 100-100 bajnokságbeli pontot levontak az autó, valamint a pilóta neve mellől, a crew chiefet négyfutamos eltiltással és 100.000 dolláros pénzbírsággal sújtották, továbbá 10 playoff-egységnek is búcsút mondhattak.

Utóbbi listán így mínusz 10-en állnak, mivel eddig a csapat társtulajdonosaként is jegyzett Keselowskinek nem sikerült egytelen rájátszásban használható pontot sem szereznie.

A nagy kérdés pedig már csak az, hogy egészen pontosan mit tettek, ami miatt ekkora büntetéscunamit mértek rájuk.

Terjednek olyan spekulációk, amelyek szerint a versenygép kasztnijának hátsó részén hajtottak végre nem engedélyezett változtatásokat, de ez nincs megerősítve.

A NASCAR hallgat, ahogyan a fellebbezést már benyújtott RFK is.

Egy biztos, a szervezet az idei szezont megelőzően bejelentette, hogy rendkívül komolyan fogják venni az idei évtől már egyésegesen külső gyártóktól érkező elemeken/alkatrészen végrehajtott módosításokat.

Olyannyira, hogy még egy három lépcsőből álló büntetési rendszert is kidolgoztak.

Ekkor még sokan azt hitték, hogy a NASCAR csak ijesztget és úgysem fog kimagasló szankciókat mérnie senkire.

Erre most Keselowsiékkal rendesen rácáfoltak.

Azzal, hogy kvázi példát statuáltak velük, a többi csapat is minden eddiginél jobban elkezdte bújni a szabálykönyvet.

A Trackhouse Racing – amely vasárnap a COTA-n fennállása legelső győzelmét ünnepelhette Ross Chastain révén – társtulajdonosa, Justin Marks rögtön egy belső körlevélben értesítette az összes alkalmazottját, hogy tekintsék szentírásnak a regulákat.

A gárda ráadásul a Spire Motorsports-cal együtt egyenesen kirúgással fenyegette meg azon dolgozókat, akik mégis megkísérlik kijátszani az előírásokat.

Az viszont rendkívül zavarja őket, hogy a többiekhez hasonlóan fogalmuk sincs arról, mit vétett az RFK.

Pontosan tudni akarom, hogy mit csináltak” – nyilatkozta Marks az Associated Pressnek.

„Ha kapunk két elemet ugyanattól a beszállítótól és azok nem tökéletesen egyformák, akkor rögtön a NASCAR-hoz megyünk. Ez egy nagy büntetés és nem akarom, hogy mi is így járjunk.”

A hírügynökség múlt hétvégén, Austinban rá is kérdezett a szervezet elnökénél, Steve Phelpsnél arra, hogy miért tartják vissza a Keselowsikék vétségére vonatkozó információkat.

Erre a szakember annyit reagált, maga sem tudja, hogy a veresenyzésért felelős tisztviselők milyen okból nem hozták még nyilvánosságra.

A Next Gen autók idei érkezésével a Cup Series történetében először a különböző tartozékokért már csak egy-egy gyártó felel (pl.: a karosszériáért a Technique Inc., a váltóért az Xtrac, a fékekért a AP Racing, a kerekekért a BBS, motorvezérlő egységért a McLaren stb.).

Erre a költéségek lefaragása miatt van szükség többek között azért, hogy még közelebb hozzák egymáshoz a csapatokat

Egyes vélemények szerint a NASCAR azért tartja vissza az RFK-ra vonatkozó infókat, hogy így védjék a saját vizsgálati protokolljukat.

Ha a gárdák nem tudják, miként zajlanak a zárt kapuk mögötti ellenőrzések és legfőképpen mire hegyezik ki a figyelmüket, akkor logikus módon kijátszani sem tudják őket.

Az RFK nem először kerül reflektorfénybe szabálysértés terén.

Még a februári Daytona 500-at követően lefoglalták nem csak az ők, de a Team Penske kerekeit is, mivel változtatásokat eszközöltek a meghajtócsapok bemeneti furatain.

Az érintettek egybehangzóan azt állították, hogy a módosítás pusztán biztonsági jellegű és nincs hatással a teljesítményre, a kritikus hangok szerint azonban ez nem teljesen igaz, mondván általa könnyebbé, ezáltal gyorsabbá válhat a kerékcsere.

Végül azonban a NASCAR a vizsgált alakulatoknak adott igazat.

„A daytonai abroncsok biztonsági problémák voltak” – mondta a Team Penske-t szolgáló Joey Logano.

„A mostani? Fogalmunk sincs róla, de az biztos, hogy pokolian megrémít mindenkit.”

Pletykák szerint viszont a kerék-dolog valóban kimerítette a szabálysértés fogalmát, a szervezet viszont hajlandó volt adni egy második esélyt a csapatoknak.

Az RFK-nak örülnie kellett volna annak, hogy a NASCAR eltekintett egy potenciálisan nagy büntetés kiszabásától.

Ehelyett azonban vérszemet kaptak és most isszák a levét.

Azt viszont mindenképp sikerült elérniük, hogy ma már a szabálykönyvvel kel és fekszik mindenki a Cup Seriesben.