Hasznaltlaptop.eu - Használt, minőségi, felújított laptopok, PC-k kedvező áron

Amikor két autó is szó szerint kirepült a Daytona International Speedwayről (VIDEÓ)

Amikor két autó is szó szerint kirepült a Daytona International Speedwayről (VIDEÓ)

Vannak olyan balesetek, amelyeket látva csak egy dolog motoszkál a fejünkben: Hogyan lehetett ezt egyáltalán túlélni?

Amikor két autó is szó szerint kirepült a Daytona International Speedwayről (VIDEÓ)

 

A NASCAR történetének egyik legbrutálisabb balesete az 1961-es Daytona 500 kvalifikációs versenyén történt.

A 100 mérföldes futam során Lee Petty fia, Richard elvesztette uralmát az autója felett és a falnak vágódott. A későbbi Király sértetlenül megúszta a bukást, a pálya orvosi központját elhagyva azonban rémísztő hír fogadta.

Édesapja ugyanis időközben szintén balesetet szenvedett, miután összeütközött Johnny Beauchamp autójával. Az incidens következtében mindketten szerint kirepültek az oválról, letarolva a külső oldalt szegélyező kerítést is.

Hihetetlen módon a jelenetsor nem zárult tragédiával.

A horrorbalesetben ugyan mindkét versenyző életveszélyes sérüléseket szenvedett, de végül nem csak, hogy felépültek, de még a volán mögé is visszatértek.

A háromszoros Grand National (a mai Cup elődje) bajnok Lee-t belső sérülésekkel, valamint csonttörésekkel szállították kórházba, míg Beauchampnak a feje és a háta sínylette meg a bukást.

A történtek következtében később egy néző, bizonyos A.B. Kelley is orvosi ellátásra szorult. A férfi az elsők között ért oda Petty autójának roncsához és rögtön meg is próbálta kiszabadítani a pórul járt pilótát, közben számos szúrt és vágott sebet szerezve.

Lee bő négy hónapot töltött kórházban, legfőképpen a kilyukadt tüdeje miatt.

Bár az ő sérülései bizonyultak súlyosabbnak, Beauchamppal ellentétben később mégis visszatért a NASCAR csúcskategóriájába. Összesen hat további futamot teljesített, győzni viszont már nem tudott és 1964-ben bejelentette visszavonulását.

Beauchamp soha többé nem vezetett a Grand Nationalben, karrierje azonban az alacsonyabb kategóriákban folytatódott, méghozzá nem is sikertelenül. Több regionális futamot nyert, 1966-ban, az Illinois állambeli Peoriában pedig egyenesen helyi bajnok lett.

Beauchamp 1981. április 17-én, 58 évesen szívrohamban vesztette életét.

Lee Petty 2000 április 5-én, 86 évesen hunyt el, három nappal azt követően, hogy dédunokája, Adam Petty elrajtolt első – és sajnos utolsó – Cup futamán.

A 19 éves Adam 37 nappal később maga is az égi versenypályákra távozott, miután a NASCAR Busch Series (mai Xfinity) New Hampshire-i fordulójának egyik edzésén halálos kimenetelű balesetet szenvedett.

A NASCAR eddigi története során számos olyan baleset történt, amelyben több pilóta is komoly személyi sérülést szenvedett. Arra azonban csak egyszer – 1953. szeptember 19-én, a Raleigh Speedwayen – akadt példa, hogy egy bukás két versenyző életét is követelte volna.

Bármilyen hihetetlen azonban, pláne a hőskör alig létező biztonsági követelményeit nézve, hogy a NASCAR legmagasabb osztályában még egyetlen olyan incidens sem történt, ami a nézők között okozott volna tragédiát.

Még egy rövid gondolat erejéig térjünk vissza Pettyre és Beauchampra.

Ironikus módon a történelem legelső, 1959-ben rendezett Daytona 500-ának utózöngéje is ezen két pilótáról szólt.

A szoros befutó után először Beauchampot hozták ki győztesnek, ami ellen Petty-ék fellebbeztek, három nappal később pedig a NASCAR – pontisabban a szervezet alapítója/vezére/atyaúristene, Bill France Sr. – a fényképek alapján Lee-t állapította meg győztesnek.

Petty egy késői interjújában úgy nyilatkozott, hogy szerinte France – noha tudta, ez nem igaz – direkt hozta ki nyertesnek először Beauchampot azért, hogy a mondvacsinált botránnyal felhívja az amerikai sajtó, ezzel együtt pedig a közvélemény figyelmét a NASCAR-ra.

„Bill mindenre képes volt annak érdekében, hogy ráirányítsa a figyelmet a NASCAR-ra, senki és semmi nem volt számára szent.”