Sebring 12: Üzemanyaghiány, lovasrendőrök, tragédiák, szupersztárok és Charles Manson
Ha arra a kérdésre, hogy melyik amerikai versenypályához kötődik a legtöbb városi legenda, a válaszod Daytona, Talladega, vagy az Indianapolis Motor Speedway, akkor el kell, hogy keserítselek.
A Sebring International Raceway-hez képest ugyanis az imént felsoroltak fasorban sincsenek.
A floridai Sebring városa közelében elterülő Sebring International Raceway az Egyesült Államok egyik legrégebb óta üzemelő versenypályája.
Ennek megfelelően az 1950-ben, a korábbi Hendricks Army Airfield bázis területén megnyílt létesítmény gazdag történelemre tekinthet vissza, különösképpen híres 12 órás versenye révén, de az sem elhanyagolható tény, hogy itt rendezték meg a Forma-1 1959-es Amerikai Nagydíját is.
A manapság az IMSA WeatherTech SportsCar Championship naptárába tartozó, világviszonylatban népszerű 12 órás viadal mellett a SIR kedvező klímájának köszönhetően többek között az IndyCar téli tesztjeinek is közkedvelt helyszínéül szolgál.
Mint azonban szinte valamennyi patinás pálya, a sebringi sem ússza meg a legendagyártók garmadáját, akik előszeretettel terjesztenek érdekesebbnél-érdekesebb, itt megtörtént (vagy nem történt) történeteket.
Alább megpróbálunk rendet tenni a városi legendák dzsungelében és a legismertebb sztorikat egyenként számba véve oszlassuk el a ködöt atekintetben, hogy melyik az, ami tényeken alapul és melyik az, amelyik színtiszta fikció.
Legenda: Egyszer, a SIR híres-hírhedt kampingjében, a Green Parkban adott életet egy néző gyermekének, miközben a pályán javában zajlott a 12 órás verseny.
Ítélet: HAMIS
Nincs rá bizonyíték, hogy ez valóban megtörtént. A létesítmény honlapja ugyanakkor külön emlékeztet arra, hogy születésről van szó, nem pedig fogantatásról, utóbbi esetre ugyanis a gyakran woodstocki körülményeket megidéző kempingben minden bizonnyal számtalan példa akadt már (és még mennyi fog is…). Mindazonáltal nem kizárt, hogy valóban felsírt már néhány újszülött itt, amikor a SIR területe még katonai bázisként funkcionált.
Legenda: Több autó is engedély nélkül kezdte meg az 1955-ös sebringi 12 órást, miután stikában ráhajtottak a pályára a rajt pillanatában.
Ítélet: IGAZ
Hat versenyző nem tudta feldolgozni a tényt, hogy sikertelenül jártak a kvalifikáció során, és miután úgy érezték, hogy őket igenis megilleti az indulás joga, a rajtnál fogták magukat és csatlakoztak a mezőnyhöz. A versenyük azonban nem tartott tovább egy-két körnél, amikor is annak rendje és módja szerint leparancsolták őket a pályáról.
Legenda: Annak ellenére, hogy az olajválság miatt 1974-ben nem rendezték meg a sebringi 12 órást, mégis szép számmal tették tiszteletüket elkötelezett rajongók a pályán.
Ítélet: IGAZ
Valós számadatokról nem áll rendelkezésre pontos információ, de a SIR-en megjelent szurkolók száma nagyjából 2000-5000 fő közé volt tehető. Na ez a feltétel nélküli rajongás, kérem szépen!
Az olajpiacon uralkodó krízis ellenére a szevezők ‘74-ben kísérletet tettek a verseny megrendezésére és az üzemanyaghiányt ellensúlyozandó 12 óra helyett 1200 kilométerben határozták meg a távot.
Ítélet: IGAZ
Méghozzá olyannyira, hogy a viadalt még át is nevezték “Sebring-Camel 1200 km-re”, de, mint tudjuk, végül így sem jutottak el a zöld zászlóig.
Legenda: Florida kormányzóját egyszer körbevitték a pályán – miközben a 12 órás javában zajlott.
Ítélet: IGAZ
A legelső sebringi versenyen, vagyis az 1950-es, hatórás Sam Collier Memorialon maga a verseny promótere, Alec Ulmann fuvarozta végig az akkor 5.31 kilométer hosszú, 12 kanyarból álló vonalvezetésen Fuller Warren kormányzót.
Legenda: Az 1966-os 12 órást az amerikai motorsport egyik legsötétebb eseményeként tartják számon. A verseny során összesen öt ember vesztette életét, egészen pontosan négy néző, valamint a 18-as számú Ford GT-t vezető Bob McLean. Utóbbi autót a SIR-en földelték el.
Ítélet: IGAZ
McLean a hírhedt sebringi hajtűkanyarban szenvedett halálos balesetet, amelynek során a Ford GT is szinte teljesen megsemmisült. Az autó megmaradt darabjait a tragédia helyszínéhez közel temették el. Sebringen amúgy egy másik szerencsétlenül járt járművet, nevezetesen egy Alfa Romeót is nyugovóra helyeztek, a pálya azonban nem hajlandó elmondanni, hogy pontosan hová is.
Legenda: Charlie Brown, Snoopy kutya és a többi Peanuts karakter megálmodója, Charles Schulz festette az 1964-es sebringi 12 órás hivatalos poszterét.
Ítélet: HAMIS
Csak kiejtésbeli hasonlóság áll fenn, a két művész nem ugyanaz a személy. A verseny poszterének készítője Charles SHULTZ volt.
Legenda: Gene Hackman, Lorenzo Lamas, Paul Newman, James Brolin, David Carradine, Steve McQueen és James Garner egyaránt versenyeztek a sebringi 12 óráson.
Ítélet: IGAZ (kivéve Garnert)
A felsoroltak mindegyike elindult legalább egyszer a viadalon, leszámítva Garnert, aki a ‘60-as években nem pilótaként, hanem autótulajdonosként vette ki a részét a kalandból.
Legenda: Egyszer azért kellett a 12 órást piros zászlóval megszakítani, mert egy aligátor keveredett a pályára.
Ítélet: HAMIS
Az igaz, hogy felbukkant már néhány aligátor a pályán, de erre még egyszer sem került sor verseny közben.
Legenda: Az 1957-es Sebring 12h közben Stirling Moss egy jéghideg Coca-Cola kedvéért lassított le a hajtűkanyarban.
Ítélet: IGAZ
A híres fotóriporter, Bernard Cahier volt az, aki a pálya legveszélyesebb részén átadta Mossnak a becses nedűt, amelynek üres üvegét egy körrel később a verseny 1954-es első helyezettje (majd a szóban forgó ‘57-es forduló kategóriagyőztese) egyszerűen kihajította az autóból a pálya mellé.
Legenda: A sebringi 12 óráson egyszer azért kellett rendkívüli sárga zászlós periódust beiktatni, mert fennállt a veszélye, hogy a pálya területén – beleértve a pitlane-t – teljesen elfogy az összes üzemanyag.
Ítélet: IGAZ
A rekordszámú mezőnnyel operáló 1983-as fordulón egyszerűen elszámolták magukat a szervezők üzemanyag terén, így nem volt más választás, mint a verseny kellős közepén egy tartálykocsit rendelni a pályára.
Legenda: Egy szadista sorozatgyilkos is versenyzett a sebringi 12 óráson.
Ítélet: IGAZ
Az 1983-as versenyen Christoper Wilder egy Porsche 911-gyel kategóriája tizedik helyén zárt. Az ausztrál később a “szépségkirálynő gyilkosként” híresült el, miután 1984 elején, egy hathetes periódus során legalább tizenkét nőt elrabot és minimum nyolcat brutális kegyetlenséggel megölt Egyesült Államok-szerte. Wilder ámokfutása 1984. április 13-án ért véget, amikor a kanadai határnál a rendőrök agyonlőtték.
Bővebben: Sorozatgyilkos a versenypályán -A Christopher Wilder-sztori
Legenda: Steve Jobs versenyezett a sebringi 12 óráson.
Ítélet: HAMIS
Az Apple társalapítója részt vett az 1980-as fordulón, de csak nézőként.
Legenda: Az első két sebringi 12 óráson (1952 és 1953) felfegyverzett lovasrendőröket alkalmaztak abból a célból, hogy a pálya területére tévedő, ezáltal biztonsági kockázatot jelentő vadállatokat kilőjék.
Ítélet: IGAZ
A vaddisznókra és szarvasokra a szervezők komoly fenyegetésként tekintettek.
Legenda: Dale Earnhardt titkos teszten vett részt egy gyári Corvette-tel Sebringen nem sokkal a 2001-es Daytona 500-on történt halálos balesete előtt.
Ítélet: IGAZ
Earnhardt és fia, Dale Earnhardt Jr. 2000 decemberében valóban tesztelt a Corvette csapatával a SIR-en.
Legenda: A Led Zeppelin várva-várt koncertjét Sebringen az utolsó pillanatban lemondták.
Ítélet: HAMIS
1975-ben a Led Zeppelin, a BTO, valamint a J. Geils Band tényleg törölte fellépését, erre azonban nem a SIR-en, hanem a Palm Beach International Raceway-en került sor.
Igaz viszont, hogy a sebringi 12 órás sem úszta meg ebben az évben a kényszerű programmódosítást, miután a kemping nagy durranásának szánt Joe Cocker két héttel a kiírt időpont előtt fújta le a koncertjét.
Legenda: 1967-ben át akarták költöztetni a sebringi 12 órást West Palm Beach-re.
Ítélet: IGAZ
Anno a verseny promótere, Alec Ulmann hivatalosan is bejelentette a helyszínváltást, ebből azonban nem lett semmi többek között a területet sújtó heves esőzések miatti áradásoknak, aminek következtében a West Palm Beach-en épült új pálya szinte teljes egészében használhatalanná vált.
Nem ez volt az egyetlen kísérlet arra, hogy másik létesítménybe tegyék át a versenyt; tíz évvel korábban, 1957-ben Ulmann már tett egy próbát Fort Lauderdale-lel, de végül ez is megmaradt elméleti síkon.
Legenda: Miközben 1999-ben az új pitlane kiépítésén dolgoztak, a munkások éles, a második világháborúból visszamaradt lőszereket találtak.
Ítélet: HAMIS
Nem ástak elő semmi szokatlant, még Jimmy Hoffa holttestét sem (pedig néhányan ezt is pletykálták).
Legenda: Roger Penske Chevrolet-Loláját ellopták az 1969-es 12 órás után.
Ítélet: IGAZ
A verseny végeztével az autót a csapat vontatón szállította el a pályáról, menet közben pedig megálltak Ormond Beach közelében. Itt történt meg az a csúfság, hogy valaki egyszerűen elkötötte a gépet, amelynek később már csak a darabjait találtak meg.
Legenda: Robert Redford egyik filmjének a Sebring Raceway is forgatási helyszíne volt.
Ítélet: IGAZ
Az 1975-ös “A nagy Waldo Pepper” című mozinak egyes jeleneteit a Sebring International Raceway-en forgatták.
Legenda: A SIR történetének első győztes autója valójában egy közúti jármű volt.
Ítélet: IGAZ
A tampai Victor Sharpe által vezetett Crosley Hot Shot nyerte az 1950-es Sam Collier 6-hour Memorial névre hallgatott viadalt.
Legenda: Egyszer egy néző három hónappal korábban elutazott a pályára csak azért, hogy biztosan jegyhez jusson a 12 órásra.
Ítélet: IGAZ
Az önmagát gigarajongóként aposztrofált Palm Bay-i Patrick Taylor már 2003. december 26-án megérkezett Sebringre, mivel attól tartott, hogy ha késlekedik, elszalasztja a jó helyeket imádott versenyére. A 2004-es 12 órást március 20-án rendezték.
Legenda: Charles Manson hírhedt szektája, a ‘Család’ legbrutálisabb tettét 1969. augusztus 9-én, Roman Polanski Los Angeles-i villájában hajtotta végre. A mészárlásnak öt ember esett áldozatául, köztük a filmrendező várandós felesége, a színésznő Sharon Tate, valamint a hollywoodi sztárfodrász Jay Sebring is, aki művésznevét a 12 órás verseny után vette fel.
Ítélet: IGAZ
Az eredetileg Thomas Kummer nevet viselt férfi a viadal iránti rajongását kifejezendő kezdte magát ‘Sebringként’ hívatni.
Legenda: Walter Cronkite egyszer versenyzett a sebringi 12 óráson.
Ítélet: IGAZ
Az “Amerika leghitelesebb embereként” is emlegetett egykori sztárújságíró 1959-ben, egy Lancia volánja mögött vágott neki a futamnak. Cronkite kedvét a versenyzéstől még az sem vette el, hogy három nappal a rajt előtt, az első edzés során közvetlen közelről nézhette végig, amint Edwin Lawrence halálos balesetet szenved Maseratijával a hajtűkanyarban.
Lawrence családtagjai egyébként a tragédia óta valamennyi sebringi 12 órásra ellátogatnak és külön megemlékezést tartanak Edwin tiszteletére.
Ha mindez nem lenne elég, ebben a cikkben olvashatsz a Sebring 12 valaha volt legbizarrabb felvonásáról is:
>>>>> Kattant rajongók, eltévedt pilóták és egy guminő a volán mögött
forrás: Sebring International Raceway
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough