Durva: Egyenesen a gyártótól kapják az illegális alkatrészeket a NASCAR-csapatok

A NASCAR Truck Series daytonai szezonnyitójának végén Zane Smith másodikként látta meg a kockás zászlót, öröme azonban csak néhány órán át tartott.
A versenyt követő technikai ellenőrzésen ugyanis illegálisnak minősítették a Front Row Motorsports általa vezetett, 38-as Fordján talált kerékanyákat. Ennek következtében a csapatot azonnal kizárták.
Néhány nappal később az FRM a Nemzeti Motorsport Fellebbviteli Testülethez fordult, amely azonban elutasította a kérelmüket.
A döntés után Smith megosztott egy képet a szabálytalannak ítélt elemről, valamint a NASCAR által elfogadottról.
Ezen jól látszott, hogy a büntetést kiváltó kerékanya jelentősen meg van reszelve, szemben a legális verzióval.
A TobyChristie.com értesülései szerint a jelenség egyáltalán nem egyedi. Sőt, a Truck Series mellett a nemzeti másodosztályt képező Xfinity Seriest is érinti.
Számos csapat szembesült azzal az elmúlt hetekben, hogy hibás kerékanyákat kapnak a gyártó Kluhsman Racing Componentstől (KRC).
„A probléma az, hogy csak egyetlen beszállító van” – nyilatkozta az Xfinity-csapattulajdonos Sam Hunt.
„Valami oknál fogva viszont idén már nem igazán tudod, hogy mit is kapsz kézhez. Az elmúlt években egyszerűen csak kinyitottuk a dobozt és használtuk ami benne volt anélkül, hogy kétszer is meggondoltuk volna. Most viszont egyenként végig kell nézni mindegyik kerékanyát, hogy biztosak legyünk abban, tényleg legálisak. Las Vegasban beszéltem erről a NASCAR-ral, mivel vettünk egy vadonatúj doboznyi kerékanyát és benne az összes módosított volt.”
Még idegesítőbbé teszi a dolgot, hogy a csapatoknak fogalmuk sincs arról, mi vár rájuk a dobozokban. Van, amelyikben csak szabálytalan anyák vannak, van amelyikben mindegyik megfelelő és van, ami vegyesen tartalmazza őket.
A nagy kérdés az, hogy miért ad el a KRC szabálytalan termékeket?
Hunt gyanúja szerint ennek köze lehet ahhoz, hogy a NASCAR Cup csapatai éveken át külön kértek módosított kerékanyákat annak érdekében, hogy időt spóroljanak a pitkiállások során.
„Mi soha nem rendeltünk megváltoztatott anyákat. Ugyanakkor tudom, hogy a múltban a cupos srácok viszont igen. Arról fogalmam sincs, hogy [a KRC] folytatja-e ezek gyártását, vagy csak a maradék készletről van szó.”
A legmagasabban jegyzett szériában idén bevezetett Next Gen autókkal 18 inches kerekek érkeztek, amelyeken már csak egy anyát használnak a korábbi öt helyett.
A Brandonbilt Motorsports technikai igazgatója, Collin Fern szerint is a Cupra vezethető vissza a jelenség.
„Nagyon úgy tűnik nekem, hogy onnan fúj a szél. Nem a NASCAR hibája, hogy meghozták ezt a szabályt, hanem a gyártóé, amely nem állt elő megoldással. Értem én, hogy már nincs öt anya a Cupban, ami veszteség számukra és ott maradt nekik a rengeteg felesleges, lereszelt cucc. Ugyanakkor elfogadhatatlan, hogy egyszerűen csak bedobálják őket a dobozba, amiket aztán nem tudunk felhasználni.”
Fern elárulta, hogy a vegasi futam előtt külön kiválogatták a kérdéses anyákat, egyet viszont nem vettek észre. A csapat egyik szerelője viszont a pályán még időben kiszúrta, így nem került az autóra.
„Nagyszerű pitcsapatunk van, tényleg fenomenálisak. Azt viszont nem engedhetjük meg magunkat, hogy kizárjanak, vagy más módon büntessenek, mivel tízből kilenc alkalommal pontok alapján kell harcolunk a rájátszásba jutásért. Hatalmas szívás, hogy 600 dollárt fizetünk egy dobozért, aminek lehet, hogy csak a 10%-ával tudunk kezdeni valamit…. vagy még annyival sem.”
Az MBM Motorsports tulajdonosa, Carl Long még a KRC-nél is jobban be van rágva a NASCAR-ra.
„A NASCAR még csak méréseket sem végez arra vonatkozóan, hogy melyik anyák a jók. Ránézésre döntenek. Volt pár, amire azt mondták, határeset és mégis kidobatták velünk. Nem mértek rajtuk semmit. Tényleg vannak viszont olyanok, amelyek nyilvánvalóan szabálytalanok. Egy vállalat, vagy valaki direkt így gyártotta le őket.”
A csapatok egyetértettek abban, hogy Smith kizárása jogos volt, mivel a NASCAR reguláinak értelmében – a körülményektől függetlenül – igenis illegálisak voltak az alkatrészek. Azon viszont meglepődtek, hogy a fellebbezésüket is elutasították.
A Kluhsman Racing Components mindeddig nem kívánta kommentálni a helyzetet.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough