NASCAR: Itt a nagy összefogás, saját testületet alapítottak a Cup versenyzői!

NASCAR: Itt a nagy összefogás, saját testületet alapítottak a Cup versenyzői!
credit:NASCAR
NASCAR: Itt a nagy összefogás, saját testületet alapítottak a Cup versenyzői!


Hónapok óta a levegőben lógott, de sokan csak legyintettek arra, hogy a NASCAR Cup versenyzői tető alá hozzák a saját szakszervezetüket.

Mára viszont hivatalossá vált, hogy a királykategória pilótái valóban összefognak a saját és a sport érdekeinek pozitív előremozdítása érdekében.

A már visszavonult Jeff Burton vezette kezdeményezés a korábbi pletykákkal ellentétben nem szakszervezeti szinten fog működni, sokkal inkább javaslatokat kívánnak tenni a NASCAR számára a sportág pozitív előremozdítása terén.

Erre utal a neve is, mint „Versenyzők Tanácsadó Testülete” (angol mozaikszóval DAC), amelynek igazgatótanácsát Denny Hamlin, Kurt Busch, Austin Dillon, Joey Logano, Daniel Suarez, Corey LaJoie és Kyle Petty alkotja.

Burton elmondása szerint máris nyílt megbeszéléseket folytatnak a pályák üzemeltetőivel, az iparágban jelenlévő részvényesekkel és kulcsemberekkel, valamint magával a NASCAR-ral is.

„A versenyzőknek mindig megvolt a hangjuk, a kérdés viszont az, hogy ezt a hangot miként használták fel a sport pozitív befolyásolására” – idézi Burtont a DAC sajtóközleménye.

„Megváltoztak az idők. Már nem úgy irányítják ezt a sportot, mint a 90-es évek végén. Más világot élünk, emiatt pedig a pilótáknak is meg kell változniuk. Semmiképen sem fogunk tűzfalat képezni egy versenyző és a NASCAR, egy versenyző és a csapattulajdonos, vagy éppen a versenyző és a pálya üzemeltetője között. Nem akarjuk leállítani a kommunikációs láncot, ami közvetlenül az adott pilóta és a NASCAR képviselője között van, de mondhatnám a pályák tisztviselőit, vagy épp a gyártóét. Mi úgy hisszük, hogy a sportunk egyik legnagyobb erőssége, hogy képesek vagyunk ezeket a tárgyalásokat szemtől szemben megejteni, aminek során pontosan azzal az emberrel beszélhetsz, aki a leginkább érintett a témában. Nincs ok arra, hogy ezt megszüntessük. A Tanács szerepe, hogy annyi információt gyűjtsön, amennyit csak lehetséges és kommunikációs csatornát képezzen a versenyzőkkel.”

Burton elmondta, hogy 2021 júliusban kereste meg őt több pilóta is, miután hivatalossá tették az Atlanta Motor Speedway átépítését.

A projekt kapcsán pedig teljesen előtértbe került a NASCAR és a versenyzők közti ellentét,

Hosszú ideje suttognak arról, hogy a szervezet lényegében levegőnek nézi a döntések meghozatalakor a volán mögött ülő pilótákat, de mindeddig sikerült ezen nézeteltéréseket a szőnyeg alá söpörni.

A legélesebb hangot akkor Hamlin ütötte meg nem kevesebbet állítva, minthogy a szervezet konkrétan semmibe nézi a volán mögött ülőket.

Nem csak az AMS átalakítása kapcsán felejtették el megkérdezni őket, de még az új Next Gen autó fejlesztése során sem kérték ki a véleményüket.

“Össze kell fogni, mert a biztonságunk a tét” – nyilatkozta tavaly nyáron saját Zoom-konferenciáján a Joe Gibbs Racing pilótája, egyben a 23XI Racing társtulajdonosa.

A versenyzők megérdemlik, hogy helyük legyen annál a bizonyos asztalnál. Jelenleg téves kommunikáció zajlik, már ha egyáltalán ezt kommunikációnak lehet nevezni. Régen, amikor még volt szakszervezetünk valamivel jobban éreztük magunkat. Most viszont már nincs semmilyen normális szerveződés. Ha panaszt teszünk valamiért, akkor [a NASCAR vezetősége] annyit reagál: ‘Ó, mérgesek vagyok, akkor mi tartani fogunk egy mítinget’. Ennyi, innentől hat hónapig csendben vagyunk és semmi sem történik, maximum hoznak pár őrült döntést, amiből teljesen kihagytak bennünket. Ha megkérdezzük, miért nem vontak be minket is, a válasz ismét az: ‘Oké, tartani fogunk egy újabb mítinget’. Valahogyan szerveződnünk kell, akárcsak más sportokban, mert jelenleg mindenki csak a másikra mutogat.”

Hamlin néhány évvel ezelőtt már megpróbált tető alá hozni egy versenyzői tanácsot, de a NASCAR közbelépett és teljesen átvette az irányítást, a projekt pedig el is halt.

“Létfontosságú, hogy a pilóták összefogjanak. Ezen múlik a jövő. Az egészségünk, életünk a tét, megérdemeljük, hogy hallathassuk a hangunkat legyen szó a biztonságról, versenyzésről, bármiről. Jogunk van hozzá. A versenyzők képezik a sport legnagyobb részét, ők azok, akik miatt az emberek minden héten leülnek a futamok elé. Ha csak stock-carokat akarnának nézni, akkor a regionális futamokra kapcsolnának, de nem ezt teszik. Ők Kyle Larsont, Kyle Busch-t és a többieket akarják látni. Nekik viszont abszolút nincs hangjuk.”

Burton szerint nem az atlantai helyzet vezetett végül a DAC megalakulásához, de annak kétségkívül egyik szikráját képezte. A legjelentősebb indokként az utóbbi években a NASCAR-ban tapasztalt komoly változásokat hozta fel, amiket látva minden eddiginél nagyobb szükség van a pilóták kommunikációs csatornáinak megerősítésére.

A kitűzött célok között kiemelt helyet foglalnak el a biztonság növelésére vonatkozó törekvések, a pályán zajló küzdelmek minőségének további javítása, valamint a rajongói élmény fokozása.

A DAC a tizennégy Cup-csapatot magában foglaló Race Team Alliance támogatását élvezi.

A korábbi próbálkozással ellentétben pedig most már maga a NASCAR is áldását adta a projektre.

„Mint versenyző és csapattulajdonos, már teljesen más perspektívából látom a dolgokat és ezáltal még inkább fontosnak tartom az összefogást a szervezeten belül” – hangsúlyozta a mostani bejelentés kapcsán Hamlin.

„Az új tanács egy egységes, kollektív hangot biztosít a versenyzők részéről annak érdekében, hogy megbirkózhassunk az előttünk álló kihívásokkal és segítsen elérni a közös céljainkat.”