A NASCAR már az európai stadionfutamok lehetőségét sem zárja ki
Nem csak egyslágeres hullócsillagként képzeli a NASCAR a teljesen megújított Clasht.
Az idei évben már az LA Coliseumben kialakított, negyedmérföldes oválon rendezett, formátumát tekintve is teljesen átalakult, pontozáson kívüli verseny ugyanis egy grandiózus terv részét képezi a szervezet számára.
Ha az elképesztően nagy promóciós kampánnyal megtámogatott esemény sikerrel zárul, akkor további változások számára is megnyithatja a kapukat.
Terítéken vannak további stadionfutamok – akár a bajnokság részeként -, sőt, még nemzetközi fordulók is.
A NASCAR legmagasabb kategóriája, vagyis a Cup Series utoljára 1998-ban hagyta el az Államok területét, amikor is bemutatófutamot rendeztek a Japánban lévő Motegiben.
A nemzeti másod- és harmadosztály, tehát az Xfinity és a Trucks viszont a kétezres években is ellátogatott USA-n kívüli helyszínekre. Előbbi bajnokság 2005-2008 között a mexikói Autodromo Hermanos Rodriguezen rendezett versenyt, a 2007-2012 közötti naptárakban pedig a montréali Circuit Gilles Villeneuve kapott helyet.
A Camping World Truck Series mezőnye 2013-ban az ontariói Bowmanville-ben lévő Canadian Tire Motorsport Parkban lépett pályára.
A nemzetközi színtérre visszatérés azonban sosem került teljes mértékben elvetésre, a nagy megújulás közepén lévő NASCAR pedig most konkrétan a jövőre vonatkozó ötleteit tartalmazó lista első oldalára is tette.
„Ha megnézzük mindazt, ami máris történt, a jegyeladások számát és a Clashre irányuló médiaérdeklődést, akkor ezen a ponton már nem szúrhatjuk el” – nyilatkozta szombati sajtótájékoztatóján a Stewart-Haas Racing veteránja, Kevin Harvick.
Szavaival pedig a NASCAR alelnöke, egyben az alapító Bill France dédunokája, Ben Kennedy is egyetértett.
A szakember olyannyira reményteli a folytatást illetően, hogy reális lehetőségnek tartja a sportstadionokban rendezendő versenyek számának kiterjesztését, méghozzá globálisan.
Ezekhez segítséget nyújthatnak a már meglévő, nemzetközi bajnokságaik (mint pl. a kanadai Pinty’s Series, vagy az európai helyszíneket magában foglaló Whelen Euro Series), amelyeket felhasználhatnak az új piacok Cuppal történő meghódítására is.
„Van egy rakás futballstadion” – szögezte le Kennedy.
„Évek óta beszélünk már arról, hogy ezekben ideiglenes pályát kellene kialakítani, de még nem volt esélyünk arra, hogy ezt nemzetközi szinten is meglépjük.”
Az alelnök szerint a világvárosokban lévő stadionok által sokkal könnyebben tudnának potenciálisan nagy sikerű, profitorientált versenyeket rendezni, mintha csak egy hagyományos épített pályára látogatnának.
A NASCAR egy ideje az utcai vonalvezetésekkel is szemez, ezek megvalósítása azonban komoly erőfeszítéseket igényel, elég csak az ehhez szükséges engedélyek beszerzésére, az építkezési költségekre, valamint az ilyenkor rendre felmerülő politikai ellentétekre gondolni.
A stadionoknál azonban ez a tényező már eleve ki van lőve.
Ha pedig az adott létesítmény rábólint az átmeneti pálya létrehozására, ennek pénzügyi oldala pedig a szervezet számára is megfelelő – a vezető tisztviselő Steve O’Donnell szerint ez az összeg nem haladhatja meg számottevően az 1 millió dollárt, amennyibe a Coliseum átépítése is került számukra -, akkor az máris vonzó opcióvá válhat.
A NASCAR élénken érdeklődik Denver, valamint New York City iránt, utóbbi esetében pedig a hírek szerint már előzetes tárgyalások is zajlanak.
Külföldet tekintve első körben Mexióváros, Tokió és London merült fel lehetőségként.
A mostani Clash ezen törekvések kvázi főpróbáját képezi, amelyre a NASCAR elmondása szerint 70%-ban olyan emberek váltottak jegyet, akik korábban még egyetlen futamon sem voltak jelen.
„Nemrég még az is fantáziának tűnt, hogy a Coliseumban építenek ki egy pályát” – reagált a kétkedőknek Harvick.
„Az ilyen különleges, megszokottól eltérő eseményekre van szükség ahhoz, hogy a szezon elején magunkra vonjuk a figyelmet. Ilyen világban élünk. Néha nehéz merésznek lenni és új dolgokba belevágni, ugyanakkor ha sikerrel jársz, akkor nagyon sokat nyerhetsz vele.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough