F1: Az megvan, hogy Michael Andretti a 90-es évek elején aláírt a Ferrarihoz?

Az évek során az USAracing többször is szót ejtett a Ferrari és az IndyCar közötti, történelmi kapcsolódási pontokról.
Kivesézésre került többek között, hogy miként és legfőképpen, miért fúrták meg a Maranellóiak Mario Andretti Forma 1-es debütálását, emellett pedig Enzo Ferrari hírhedt F637-es projektjének hátterét is alaposan körbejártuk.
Michael Andretti keserű, összeesküvés-elméletekkel teli 1993-as Forma 1-es kiruccanásának története a McLarennel pedig már mindenki számára ismert, aki nyomon követi az autósportokat.
Arról viszont egészen mostanáig egyáltalán nem lehetett hallanai, hogy a ’91-ben CART-bajnoki címet szerzett, második generációs Andretti kis híján már egy évvel korábban a világbajnoki sorozatban kötött ki, méghozzá a Ferrari színeiben.
„1991 nyarát írtuk” – emlékezett vissza egy, a RACER-nek adott 2020-as interjújában Andretti.
„Elkhart Lake-en voltunk és éppen csak, hogy aláírtam a szerződésem a következő szezonra [a Newman/Haas Racinggel – a szerk.]. Ebben azonban szerepelt egy záradék, ami kimondta, hogy nem állnak az utamba, ha lehetőségem adódik a Forma 1-be szerződni. Még ugyanebben az évben én szignóztam is egy kontraktust. Ez olyasmi, amiről nem sok ember tud… Aláírtam a Ferrarihoz, hogy náluk vezessek 1992-ben.”
A Carl Haas és Paul Newman tulajdonában lévő gárda ekkoriban az egyik legnagyobb presztizsű tagja volt a CART IndyCar Series mezőnyének. A tény pedig, hogy Michael csapattársa nem más volt, mint élő legenda státuszban lévő édesapja, Mario Andretti, csak még inkább szponormágnessé tette az alakulatot.
A támogatók tolongása végül nagyban hozzájárult ahhoz, hogy amikor Michael előhozakodott a Ferrarival történt megállapodásával, Haas – záradék ide, vagy oda – gyökeresen változtatott korábbi álláspontján.
„Azt mondta, ‘Nem engedem, hogy meglépd’” – folytatta Andretti.
„Erre azt válaszoltam, ‘Dehát azt ígérted, meg fogod!’. Nagyon, nagyon dühös voltam rá.”
Az akkor 29 éves pilóta haragja azonban gyorsan enyhülni kezdett. Ebben nagy szerepet játszott annak a komikus csetlés-botlásnak egyik megnyilvánulása, ami annyira jellemző volt Haasra.
„Ugyanabban a hotelben szálltunk meg, együtt indultunk el a verseny reggelén és én még csak nem is szóltam hozzá. Az autóba beülve a kabátja ujját becsípte az ajtó, így az egész út során látni lehetett, ahogyan fújja a szél. Mérges akartam lenni rá, de egyszerűen nem sikerült eléggé.”

Michael nem igazolhatott át a Ferrariba, a CART PPG IndyCar Series bajnoki címét viszont leszállította Haaséknak.
Amint pedig 1992 végén lejárt a szerződése csapattal, azonnal meg is pattant a McLarenhez.
Utódjaként Haasék egy igazi nagyágyút igazoltak le a regnáló Forma 1-es világbajnok Nigel Mansell személyében, aki újoncként rögtön behúzta az IndyCar titulusát is.
>>>>>Hogyan fúrta meg Andretti F1-es debütálását a Ferrari?
>>>>>A Ferrari az IndyCar felé kacsingat – Avagy a nagy blöff?
>>>>>Az újonc, aki lefejezte Nigel Mansell Indy 500-ról szóló álmait
Andretti F1-karrierje viszont csak egy hatalmas fiaskóként vonult be a sportág történelemkönyébe.
A Ferrarival kapcsolatos „Mi lett volna, ha?” kérdés azonban máig foglalkoztatja.
„Azt hiszem, három évre szóló szerződést írtam alá. Tudták, időre lenne szükségem ahhoz, hogy felvegyem a ritmust. Úgy volt, hogy Prost lesz a csapattársam. Éreztem, nagyon sokat tanulhatok. Nagyszerű lehetőség volt. Egy Indy autóból kiszállva rögtön a Ferrarinak vezetni elképesztő lett volna. Szóval, nagyon kiábrándítóan alakult.”
1991 őszén Andretti még nem tudhatta, milyen pocsék szezon elé is néz a Scuderia.
A gárda az idényzáró Ausztrál Nagydíj előtt búcsút intett Prostnak, miután a francia kritizálta az autót. A háromszoros világbajnok helyét 1992-ben Ivan Capelli kapta meg, míg a másik gépben továbbra is Jean Alesi teljesített szolgálatot.
A várt eredmények azonban nem jöttek, az év utolsó két versenyén pedig Capellit ki is emelték a volán mögül, átadva azt Nicola Larininek.
A Ferrari végül egyetlen futamot sem nyert a szezon során, a legjobb helyezésük mindössze csak két harmadik pozíció volt Alesi révén.
„Klassz lett volna [náluk vezetni], még akkor is, ha az az év nem volt valami erős számukra” – mondta Andretti.
„Remélhetőleg ha Prost mellett versenyezhetek, plusz az akkoriban korlátlan számú tesztek révén sokkal felkészültebb lehettem volna. Emellett szerintem kevésbé lett volna sportpolitikai körítése is a jelenlétemnek, mint a McLarenhez történt csatlakozásom esetében. Érdekes lett volna, de sajnos soha nem történt meg.”

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough