NASCAR: A playoffból is kitilthatják a trükköző csapatokat- Itt vannak az új szabályok!
Kőkemény szankciókkal kell szembenézniük azon gárdáknak, amelyek megpróbálják kijátszani a külső gyártóktól kapott elemekre és alkatrészekre vonatkozó előírásokat.
A Next Gen autók érkezésével a NASCAR Cup Series történetében először a különböző tartozékokért már csak egy-egy gyártó felel (pl.: a karosszériáért a Technique Inc., a váltóért az Xtrac, a fékekért a AP Racing, a kerekekért a BBS, motorvezérlő egységért a McLaren stb.).
Erre a költségek lefaragása miatt van szükség.
A csapatok azonban jellemzően szeretik feszegetni a szabálykönyv határait annak érdekében, hogy előnyhöz jussanak az ellenfelekkel szemben.
A NASCAR ezt kiküszöbölendő új, három szintű (L1-L3) büntetési rendszerrel egészítette ki szabálykönyvét.
Minden egyes gyanús esetet külön fognak elbírálni.
1-es szintű szabályszegésnek minősül például, ha a verseny utáni technikai ellenőrzés során az autó nem éri el a minimális súlyt, vagy épp ha a csapat úgy használ egy új elemet, hogy ahhoz előzőleg nem kérte a NASCAR jóváhagyását.
Ezekért enyhébb büntetések járnak, mint például a szezon során osztott pontok, valamint playoff-egységek levonása (előbbi min. 20 – max.75, utóbbi min. 1 – max. 10), csapattagok legfeljebb három versenyről való felfüggesztése és 25.0000-től 100.000 dollárig terjedő pénzbírság.
A 2-es szintűek közé olyan vétségek tartoznak, mint pl. a gyártóktól kapott elemeken végrehajtott kisebb módosítások, a tesztekre vonatkozó előírások enyhébb megsértése, vagy a versenygép onboard-rendszerén használt, előzetesen nem engedélyezett elektronika használata.
Itt már 75 és 120 pontot veszíthetnek, továbbá a levonható playoff-egység is 10-25 közti terjedelemre nő.
Csapattagokat 4-6 futamról is felfüggeszthetnek, pénzben kifejezve pedig 100.000-250.000 dollárig sarcolhatják meg őket.
A legkeményebb következményekkel a 3-as szinttel jelölt kihágások járnak.
Ez alá olyan trükközések tartoznak, mint például az elemek/alkatrészek megváltoztatása, átalakítása, vagy hamisítása (azaz ha a csapatok maguk másolnak és gyártanak le egyet), a motorokra vonatkozó előírások súlyos megsértése, az ECU és EFI-rendszerekkel kapcsolatos szabálysértések, az abroncsok és az üzemanyag kapcsán végzett módosítások, továbbá a tesztekkel kapcsolatos regulák jelentős megszegése.
Akit L3-as vétségen kapnak olyan büntetésre számíthat, mint pl. 120-180 pont, vagy 25-50 playoff-egységnyi levonás, csapattagok hatfutamos eltiltása, 250.000-500.000 dollár közti pénzbírság, valamint az autó egyfutamos felfüggesztése.
Legsúlyosabb esetben a szóban forgó versenygépet a komplett rájátszásból is kitilthatják.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough