IndyCar: Dráma, tie-break és a futam, amelyről senki sem tudta, hogy a bajnoki címről dönt

IndyCar: Dráma, tie-break és a futam, amelyről senki sem tudta, hogy a bajnoki címről dönt
Franchitti és Dixon 2007-ben, Chicagolanden (credit:IndyCar Media)

IndyCar: Dráma, tie-break és a futam, amelyről senki sem tudta, hogy a bajnoki címről dönt


Vasárnap rendezik a 2021-es IndyCar-szezon zárófutamát, méghozzá először – és lehet, utoljára – az utcai pályák Indy 500-ának is nevezett Grand Prix of Long Beach képében.

A címért még hárman vannak harcban – Alex Palou, Pato O’Ward és Josef Newgarden – az ő győzelmi esélyeikről pedig ebben a cikkben értekeztünk bővebben.

Most viszont következzék öt rendhagyó tény az amerikai open-wheel modern kori történelmének legérdekesebb, sorsdöntő fináléiról.





  1. A második ow-szakadás óta összesen négyszer fordult elő az IRL/IndyCar történetében, hogy a szezonzáró verseny végén pontegyenlőség állt be a bajnokság élén és végül a győzelmek száma döntött.

1996 (IRL): Buzz Calkins (második helyezett: Scott Sharp)
1999 (CART): Juan Pablo Montoya (m. h.: Dario Franchitti)
2006 (IRL): Sam Hornish Jr. (m.h.: Dan Wheldon)
2015 (IndyCar): Scott Dixon (m.h.: Juan Pablo Montoya)


  1. 2011-ben úgy zajlott le a szezonzáró, hogy a mezőny tagjai még csak nem is tudtak róla.

Az év legutolsó futamát a Las Vegas Motor Speedwayre írták ki, a 11. körben azonban borzalmas tömegbaleset történt, ami Dan Wheldon életét követelte.

A körözést már nem indították újra, az IZOD IndyCar World Championship presented by Honda névre keresztelt versenyt pedig statisztikai szempontból meg sem történt.

Ebből adódóan az idény hivatalos végeredményét a két héttel korábbi, Kentucky Speedwayen rendezett forduló utáni állás szerint hirdettek.

A bajnok így Dario Franchitti lett, aki karrierje során negyedszer – egyben utoljára – ért fel a széria trónjára.




  1. A dupla pontozásnak is köszönhetően a 2015-ös finálén nem kevesebb, mint hat versenyző maradt még meccsben a bajnokságban.

A végén pontegyenlőség állt be Dixon és Montoya között.

A sonomai szezonzárón az új-zélandi nyert, ezzel harmadik győzelmét megszerezve az évben. Ennek révén a cím is nála landolt, miután kolumbiai kollégája neve mellett csak két elsőség állt.


4. Eddig csak két pilóta mondhatja el magáról, hogy újoncként sikerült bajnokká válnia az amerikai open-wheelben: Nigel Mansell (1993) és Montoya (1999).


5. A Chicagoland Speedwayen lefutott verseny hajrájában már csak két autó volt körön belül, méghozzá pont a címért harcoló Dixoné és Franchittié.

Az Andretti Green Racinges skót gépe sebesség tekintetében kissé elmaradt ganassis ellenfele Dallara-Hondájától, ezért úgy döntött, üzemanyag-sporólásra játszik.

A stratégia a legutolsó pillanatban be is jött.

Az új-zélandi autójából alig egy kanyarral a leintés előtt kifogyott az üzemanyag.

Franchitti így nyert, bezsebelve ezzel első IndyCar-titulusát.





Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy