A baleset, ami meghiúsította Kimi Räikkönen NASCAR Cup-debütálását

A tesztbaleset, ami pontot tett Kimi Räikkönen NASCAR Cup-debütálására
credit:NASCAR


A tesztbaleset, ami pontot tett Kimi Räikkönen NASCAR Cup-debütálására

Kimi Räikkönen 2009 végén szabadságolta magát a Forma-1-ben, miután a Ferrari érvényes szerződése ellenére úgy döntött, nem tart igényt tovább a szolgálataira

A finn szupersztár viszont az elkövetkezendő két évben sem tétlenkedett és lelkesen vetette bele magát a rallyzás örömeibe.

Saját bevallása szerint azonban 2011 elején már egyre jobban kezdte hiányolni a pályaversenyzést, így fogta magát és átruccant egy számára addig teljesen ismeretlen terepre, a NASCAR-ba.

Räikkönen április 2-án megállapoott a Kyle Busch Motorsports-cal, aminek értelmében másfél hónappal később megejthette debütálását a nemzeti harmadosztályt képező Truck Seriesben.

A Charlotte Motor Speedwayen rendezett North Carolina Education Lottery 200 – amely élete első oválos bevetésének is bizonyult – kvalifikációján a 37 fős mezőny 31. rajthelyét szerezte meg, magát a versenyt pedig a 15.-ként zárta.

Nyolc nappal később, május 28-án már a másodosztályú Nationwide Seriesben (ma: Xfinity Series) hajtott pályára a Joe Nemechek tulajdonában lévő NEMCO Motorsports, valamint a KBM által közösen nevezett, 87-es számú Toyotájával.

Räikkönen a 22. pozícióból startolva végül a 27.-ként, négy kör hátrányban végzett. A futam meglehetősen eseménydúsan zajlott számára, miután több, be nem tervezett kiállást is be kellett iktatnia többek között törmelék okozta sérülés miatt, továbbá büntetést is kiróttak rá a pitben megszabott sebességhatár túllépése okán.

A legnagyobb figyelmet azonban nem a pályán mutatott teljesítménye, hanem a csapatrádión keresztül elejtett panaszáradata miatt kapta, amelyek ma már a “Kimi-aranyköpések’ listájának örökzöldjét képezik.

Ekkoriban Räikkönen komolyan fontolgatta, hogy a NASCAR legmagasabb kategóriáját képező Cupban is tesz egy próbát.

A tervek szerint a bemutatkozást a Sonoma Racewayen ejtette volna meg, amely pálya a bajnokság akkori naptárában lévő két road egyike volt.

Räikkönen és Gordon (credit:NASCAR)


A felkészülés jegyében Kimi négy nappal a Nationwide-futam előtt már tesztelhette is a Robby Gordon Motorsports 7-es számú Dodge-át a Virginia International Racewayen.

A lehetőséget Todd Hirschfeld hozta össze,aki a finn amerikai programjáért felelt.

A menedzser tudomására jutott, hogy a Robby Gordon Motorsports privát tesztre készül, a csapattulajdonos/versenyző azonban nem tud részt venni az első napon, mivel váratlanul Mexikóba kell utaznia egy szponzorációs tárgyalás miatt.

Felhívta hát telefonon Gordont, aki rögtön rábólintott Kimi beugrására.

“Épp elindultam Mexikóvárosba” – írta a teszt reggelén Robby a Twitteren.

“Nagy megbeszélés vár rám a Speed Energyvel. Holnap már a ViR-en fogok tesztelni, ma viszont a Jégember ül az autóba. Ezek lesznek Räikkönen első körei egy Cup-géppel és az RGM road-pályára felkészített Dodge-ával fogja megtenni.”

A nap azonban nem a várt eredménnyel zárult.

Kimi a 20. gyors körén letért a pályáról, aminek az autó elülső része látta kárát.

A sérülés miatt Gordon másnapi tesztjét is törölni kellett.

A gép felkészítő csapatának vezetője, Patrick Donahue finoman szólva sem volt elragadtatva Räikkönen hozzáállása láttán.

“Borzalmas nap volt. Egyszerűen kiszállt az autóból és máris Monacóba akart repülni. Nem érdekelte, hogy lezúzta az autót és ezzel lenullázta a csapatunk programját. Csalódtam benne a viselkedése miatt.”


Ha ez nem lett volna elég, Kiminek még Kyle Busch-sal is akadt egy kis balhéja.

A későbbi kétszeres Cup-bajnok állítása szerint három-öt Truck-versenyben állapodtak meg Räikkönennel, a pénzt azonban nem kapták meg.

Hirschfeld ekkor leszögezte, hogy a KBM-mel csak beszéltek a közös futamok esetleges számáról, tényleges szerződés viszont egyedül Charlotte-ra köttetett.

“A dolgok megváltoztak, amikor bejött a képbe a Nationwide. Kimi nem tudja, hogy mit akar ezek után csinálni, az amerikai projektre napról-napra tekint. A kötelezettségünket teljesítettük, nincs tartozásunk, mindent kifizettünk.”

Ezt maga Räikkönen is megerősítette.

“Rendeztük az anyagiakat. Ki tudja, hogy akarunk-e még több versenyen indulni.”

Pár nappal később Busch is hangnemet változtatott és az Associated Pressnek adott interjújában közölte, nincsenek financiális jellegű problémái Kimiékkel, továbbá bármikor nyitott arra, hogy folytassák a közös munkát.

Erre azonban már nem került sor, ahogyan a Cup-debütálásra sem.

Räikkönen a tesztbalesete ellenére még fontolgatta egy ideig a majdani nevezést, amit Gordon sem zárt ki teljesen.

“A terv nyilván az volt, hogy tesztelünk Kimivel, aztán meglátjuk. Sajnos azonban a nap rosszul alakult, de ez nem jelenti azt, hogy nem is akarunk többé belevágni. Az viszont teljesen biztos, hogy Sonomán én fogok versenyezni, így neki egy második autót kellene indítani. A teszten használt Dodge ráadásul javításra szorul. Úgy tudom, Kiminek megvan a kellő szponzorációs háttere a sonomai futamhoz, de konkrétumról nincs szó.”


hirdetés


A versenyszerződés végül nem materializálódott az RGM-mel.

Ezzel párhuzamosan felröppentek olyan pletykák, miszerint Buschék támogatásával Räikkönen mégis ott lehet a kaliforniai borvidéken. A KBM nem volt jelen a Cupban, de technikai, vagy erőforrásbeli segítséggel beszállhattak volna egy másik gárdába Kimi érdekében.

Ezen híreszteléseket azonban Busch cáfolta.

“Ami Sonomát illeti, egyáltalán nem zajlott tárgyalás” – mondta Rowdy a Sports Illustratednek a charlotte-i Nationwide-futam előtt.

“Ahogyan én tudom, ez a hétvége lesz Kimi számára az utolsó a NASCAR-ban.”

Ez így is történt.

Räikkönen neve később viszont felmerült egy másik széria kapcsán.

A finn eljátszadozott a gondolattal, hogy részt vesz az IndyCar 2011-es, Las Vegas-i szezonzárójára kiírt GoDaddy Challengen. Ennek értelmében ötmillió dollár ütötte volna annak a pilótának a markát, aki külsősként meg tudja nyerni a versenyt.

Kimi több csapattal is tárgyalt, de végül egyik esetben sem született megállapodás. A hírek szerint mindenképpen egy olyan gárdát és autót szeretett volna, amellyel reális esélye lehet a győzelemre, miután azonban sem a Chip Ganassi Racingnél, sem pedig a Team Penske-nél nem nyíltak ki előtte a kapuk, úgy döntött, távol marad a versenytől.



>>>>>Halálos kihívás – Akik majdnem ott voltak az IndyCar fekete vasárnapján



Utólag viszont, a futam tragikus végkimenetelét látva egészen biztos, hogy nem bánta meg.

Ami pedig a NASCAR-t illeti, ha szóba került a rövidke kiruccanás, akkor Räikkönen mindig pozitívan nyilvánult meg róla.

Sőt, pár éve még azt is kilátásba helyezte, hogy ha végleg befejezi F1-es karrierjét, akkor akár még vissza is térhet az amerikai pályákra.

Most pedig már hivatalossá is vált, hogy a Jégember 2022-ben már nem lesz tagja a világbajnoki sorozat mezőnyének.

Nem tudni, hogy mit hoz a jövő, de egy biztos: őt ismerve semmit sem lehet kizárni.



Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy