IndyCar: Életveszélyessé válhat az aeroscreen utcai pályán

IndyCar: Életveszélyessé válhat az aeroscreen utcai pályán


Tavalyi bevezetése óta az aeroscreen számos versenyzőt megóvott már súlyos sérülésektől, vagy akár még rosszabbtól.

Az eszköz teszi a dolgát, a cockpitben ülők azonban gyakran szó szerint a poklot élik át miatta, mivel továbbra sincs megoldás a megfelelő szellőzésre.

Ez legjobban utcai pályákon érezteti hatását, ahol a falak már eleve egyfajta hőcsapdaként viselkednek.

Az aeroscreen miatt lényegében zéró légáramlat éri a versenyzőket, a hőmérséklet menet közben egyre magasabbra nő az autóban, ha pedig ez nem lenne elég egy idő után oxigénhiány is felléphet.



hirdetés



hirdetés


Teljesen egyénfüggő, hogy mindezt ki, mennyire képes toleráni. Van, aki viszonylag jól megbirkózik vele, másokat azonban annyira megvisel, hogy a rosszullét határára kerülnek már verseny közben.

Utóbbiak közé tartozik Sébastien Bourdais is.

“Biztonság szempontjából egyetlen IndyCar-specifikus probléma van, ami az aeroscreenhez vezetett: a superspeedwayek” – nyilatkozta a Motorsport Weeknek az AJ Foyt Racing pilótája.

“Erre találtak egy nagyszerű megoldást, ami kiválóan működik. Vannak azonban következményei, amikor a körülmények kritikus szintet ütnek meg.”

Az IndyCar ezen a hétvégén a detroiti Belle Isle Park ideigelenes utcai pályáján rendez nem is egy, hanem kapásból két futamot egymást követő napokon.

A hőmérséklet várhatóan végig 30 Celsius fok felett marad a betonfalakkal körbevett katlanban.

“Ezen tényezők együttvéve igazán nyomorulttá tudják tenni az ember életét” – folytatta a francia.

“Néhány srác jobban reagál a hőségre és a kiszáradásra, mint a többiek. Én nem tartozom közéjük, borzalmasan megvisel a meleg. A legnagyobb gond a páratartalom, nincs szellőzés, olyan, mintha egy műanyag zacskóban lennénk.”



hirdetés


Bourdais nem titkolja, hogy már voltak olyan versenyek, amelyeken a hőség hatással volt a teljestményére is.

A két legutóbbi, St. Pete-i futam utolsó 10-15 köre már csak a túlélésről szólt. Tavaly inkább elengedtem Scott Dixont, mivel attól féltem, hogy ködös fejjel valamit rosszul ítélek meg és kiütöm a bajnoki összetett élén állót. Van egy pont, amikor már nem tudsz összpontosítani, így szóba sem jöhet, hogy agresszíven vezess.”

Detroitban az IndyCar kötelezővé tett minden csapat számára egy extra elem használtat az aeroscreen tetejére helyezve. Ennek funkciója a levegő cockpit felé áramoltatása lenne, Bourdais szerint azonban nem segít.

“Semmit sem csinál, csak a sisakomat rezegteti. A testemig el sem ér a levegő.”

A szezon elején a meleggel szintén hadilábon álló Colton Herta keltette fel a figyelmet azzal, hogy egy speciális, extrém hideg levegőt keringető mellényt viselt az overálja alatt.

Az Andretti Autosport által kifejlesztett “berendezést” már több más csapat is átvette. A kisebb alakulatoknak azonban nincs keretük arra, hogy kiépítsék a mellényhez szükséges rendszert az autóban.

“Az AJ Foyt Racing nem rendelkezik olyan R&D-csapattal, ami az overál hűtésével foglalkozik. Ha az IndyCar kiállna és azt mondaná, hogy biztonsági okokból mindenkinek használnia kell, akkor mi is boldogan átvennénk a rendszert, ami bizonyítottan működik. Jelenleg viszont nincsenek meg a forrásaink arra, hogy ezt meglépjük. A lehetőségeinkhez mérten próbálunk rájönni a lehető legjobb megoldásra, beállításokra és arra, hogy a csapat előrébb lépjen. Úgy érzem, nagyon sok, a versenyzőket érintő döntést olyanok hoznak meg, akik nem ülnek az autóban. Nem zajlanak párbeszédek.”



hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy