Amikor Helio Castroneves először megmászta a kerítést
Sokan máig tévesen azt hiszik, hogy a védjegyének számító, győzelmek utáni kerítésmászást Helio Castroneves csak az első Indy 500-as sikere után ejtette meg.
Valójában azonban már rögtön a legelső, megnyert CART futamát követően, 2000-ben, Detroitban felcsimpaszkodott a pályát a közönségtől elválasztó rácsra.
„Az embereknek meg kell tanulniuk önmaguknak lenni” – nyilatkozta a brazil az ESPN-nek 2001-ben. „
Nincs szükséged arra, hogy bárkit is másolj. Ha sírni akarsz, akkor sírj, ha kerítést szeretnél mászni, akkor tedd azt. Légy önmagad és mutasd ki az érzelmeid. Emlékszem, amikor kisfiú voltam és egyszer bevágtam a durcát, akkor anyukám nekem szegezte a kérdést, hogy mégis mi a gond. Erre én azt válaszoltam, hogy a fiúk mégsem sírhatnak, mire ő azt mondta, ‘Mindenki szokott sírni, nincs abban semmi pláne, nem kell elrejtened az érzéseid.”
Ezek a szavak akkor, Detroitban is a fülében csengtek.
„Borzasztóan akartam nyerni. Juan [Pablo Montoya] haladt vezető pozícióban, én pedig közvetlenül mögötte voltam. Nyomtam a gázt, ahogyan csak tudtam és mindent bevetettem, ami tőlem telt. Juan aztán a verseny vége felé kiállt a pitbe, én pedig átvettem a vezetést. Az utolsó öt kör volt a leghosszabb az életemben, úgy éreztem, mintha soha nem akarna véget érni. Láttam, hogy Max Papis egyre jobban közelít rám, mire én azt gondoltam, hogy ‘Nem, Max, ez az én versenyem.’ Amikor végre áthaladtam a kockás zászlón, nem is hittem el. Már a levezető körön kikapcsoltam a biztonsági övemet, egyszerre ordibáltam és sírtam. Azon járt az eszem, hogy kiszállok az autóból és elkezdek ugrálni, ahogyan a fociban szoktak a gólok után. Futni akartam, tehát miután kipattantam a kocsiból egyenesen a célvonalhoz rohantam, fogalmam sincs miért. Láttam, hogy a közönség őrjöng, erre odaszaladtam és elkezdtem mászni fel a kerítésen. Őrült dolognak tűnt, de végül nagyon is jól sült el.”
A rendhagyó ünneplésről készült fotók villámgyorsan bejárták a sajtót, a rajongók és a média egyaránt imádta.
„Bobby Rahal, aki akkor a CART vezérigazgatója volt, megkérdezte tőlem, hogy miért csináltam, mire én azt feleltem, hogy sajnálom, nem volt szándékos, egyszerűen magától jött az egész. Erre Bobby nevetve így szólt: ‘Ne sajnálkozz, ez volt a legjobb dolog, ami valaha láttam’. Egy évvel később aztán mégis meg akartak büntetni.”
Castroneves 2001-ben megnyerte az utcai versenyek Indy 500-aként számon tartott Grand Prix of Long Beach-et, a szervezet elnöke, Joseph Heitzler pedig azonnal 5000 dolláros büntetést rótt ki rá. Látva azonban, hogy a nézők mennyire imádták a brazil kis akcióját, gyorsan meggondolta magát.
„Elindultam a futam után a CART tisztviselőihez a szankció miatt, de mire odaértem Heitzler már vigyorogva fogadott és azt mondta, ‘Tudod mit, inkább azért foglak megbüntetni, ha legközelebb nem mászol fel a kerítésre’. Aztán szertartásosan eltépte az előzőleg meghozott határozatot tartalmazó dokumentumot.”
A Pókember becenevet az ESPN RPM2Nite című műsorának házigazdája ragasztotta rá.
„A detroiti verseny után rendeztek egy médianapot Chicagóban, ahol az ESPN-es John Kernan először hivatkozott rám úgy, mint a Pókember. Nagyon klassznak találtam. Később egy közönségtalálkozón odajött hozzám egy kissrác pókemberes pólóban, a rajongók pedig egyre gyakrabban kezdtek el így becézni, még a lelátókról is ezen a néven biztattak. Teljesen rám ragadt.”
2000-ben a Chip Ganassi Racing lett a legelső csapat, amely az 1996-os szakadás után elsőként tette tiszteletét az Indianapolis Motor Speedway-en és rögtön meg is nyerték az Indy 500-at a nagy rivális IRL otthonában. Egy évvel később a CGR-hez már a Team Green és a Team Penske is csatlakozott, végül megsemmisítő csapást mérve Tony George mezőnyére, miután az első hat helyet ők szerezték meg, a legjobb IRL-es pedig csak a hetedikként jegyzett Eliseo Salazar lett az AJ Foyt Enterprises színeiben.
Castroneves ekkor kortyolhatott bele először a világ legismertebb tejesüvegébe, amivel mindössze a nyolcadik olyan versenyző lett – beleszámítva a legelső, 1911-es felvonást is -, aki rögtön első Indy 500-as rajtját győzelemmel koronázta meg. Azóta csak egyetlen pilótának sikerült újoncként megismételnie ezt a sikert, méghozzá Alexander Rossinak 2016-ban.
A Team Penske ráadásul kettős győzelemnek örülhetett, hiszen Castroneves mögött másodikként Gil de Ferran ért célba.
Helio természetesen itt sem akarta elmulasztani a kerítésen való ünneplését, az IMS egyik tisztviselője azonban ezt meg akarta akadályozni.
„Odafutott hozzám és azt mondta, ha nem megyek egyenesen a Victory Lane-re, akkor diszkvalifikálni fognak. Engem nem igazán érdekelt, mivel ezt a rendkívüli pillanatot meg akartam osztani a csapatommal is, így intettem a srácoknak, hogy jöjjenek velem. Azonnal vették az adást és elkezdtek utánam kapaszkodni felfelé. Mindaddig csak egyedül csináltam, akkor viszont már ők is jöttek velem. Fantasztikus volt.”
A NASCAR LENYÚLJA AZ ÖTLETET
Még ugyanezen a napon, a NASCAR Cup tradicionálisan az Indy 500 után rendezett Coca-Cola 600-ának végén a versenyt megnyerő Jeff Burton szerelőcsapata szintén felmászott a Charlotte Motor Speedway kerítésén, arcpironkodás nélkül lemásolva Castronevesék néhány órával korábban bemutatott ünneplését.
„Elképesztő volt, amikor meghallottam” – mondta ennek kapcsán Helio. „Csak annyit reagáltam, hogy ‘wow’. Olyan volt, mint amikor Alex Zanardi elkezdte a fánkozást és most már mindenki ezt csinálja a győztes versenyek után.”
Castroneves eddig összesen négy alkalommal látogatta meg az Indianapolis Motor Speedway kerítését, 2001-ben, 2002-ben, 2009-ben, majd 2021-ben.
2002-ben azonban némiképp árnyalta a képet, hogy az azévi Indy 500 a történelem talán legbotrányosabb befutóját hozta, aminek révén közel három hónapba telt, hogy hivatalos győztest hirdessenek. A célvonalon elsőként áthaladt Paul Tracy helyett végül a másodikként beért Heliót hirdették ki győztesnek, mondván a kanadai a sorsdöntő előzését már sárga zászló alatt hajtotta végre. A Team Green kötötte az ebet a karóhoz, hogy Tracy még zöld jelzés alatt vette át a vezetést, amit a Team Penske természetesen megvétózott. Az IRL végül utóbbiak mellett tette le a voksát, a győztesnek pedig a brazilt kiáltották ki.
Az első NASCAR-versenyző, aki megmászta az IMS kerítését Tony Stewart volt a 2005-ös Brickyard 400 megnyerése után. Az egyszeres IRL bajnok és ekkor már két Cup titulusnál járt amerikai brazil kollégájával ellentétben ráadásul meg sem állt annak legtetejéig.
“Helio azt mondta, hogy én őt másoltam, ami így is volt” – ismerte el Smoke.
„Ő volt az első, aki felmászott a kerítésre, ez tagadhatatlan. Én csak tovább fokoztam, mert vele ellentétben feljutottam a tetejéig. Castroneves több kerítést is megmászott, de még soha nem jutott fel egyiknek sem a csúcsára. Olyan ez, mint nekivágni a Mount Everestnek. Egy olyan kövér srácnak pedig, mint amilyen én vagyok, ez akkora kihívás is volt.”
Stewart elmondása szerint a dolog egyáltalán nem volt előre tervezett.
„Spontán jött. Amikor megláttam a kockás zászlót, eszembe jutott, hogy megcsinálom. Meg sem álltam a tetejéig. A rajongók reakciója olyan volt, amilyet korábban még soha nem láttam, pedig elhihetik nekem, hogy tapasztaltam már ezt-azt. Nem számított, hogy melyik csapat uniformisát viseltem, mindenki el volt ragadtatva szurkolói hovatartozástól függetlenül, nagyon-nagyra értékelték.”
Castroneves és Stewart kerítésre mászása közti különbséget sokan úgy definiálják, hogy amíg a brazil tényleg az életre kelt Pókember könnyedségével lépdel felfelé, addig a megtermett amerikai mozdulatai inkább Flintstone Frédit idézték meg.
A négyszeres Brickyard 400 győztes és szintén négyszeres Cup bajnok Jeff Gordon elismerte, hogy amikor látta Stewartot araszolni felfelé, egy kicsit megijedt.
„Attól féltem, hogy le fog esni, ezért örültem, hogy nem vette le a sisakját. Klassz volt látni. Ez olyasvalami volt, ami tényleg az övé és senki nem másolhatja le róla. Oké, az alapötletet egy picit talán elleste Helio Castronevestől, de a NASCAR-on belül ez vita nélkül az övé.”
NASCAR rajongók ezrei azóta is abban a hitben élnek, hogy ez az ünneplési forma a stock-car csúcsszervezetének sajátossága, de ez Castronevest nem zavarja.
„Nem igazán foglalkozok ezzel. A NASCAR azt is elhiszi magáról, hogy ők az egyetlen versenyzési forma a világon. Ha azt akarják gondolni, hogy ez Stewarté, akkor lelkük rajta. Mindenki tisztában van viszont azzal, hogy ki csinálta ezt a világon először, úgyhogy nekem nincs szükségem arra, hogy folyton azt mondogassam, én kezdtem el.”