Mario Andretti: Nem szabad hagyni, hogy az oválok eltűnjenek az IndyCarból

A 2021-es IndyCar-szezonban már csak négy oválversenyre kerítenek sort három különböző pályán.
Ebből két futamot ezen a hétvégén bonyolítanak le a Texas Motor Speedwayen, majd ezt követi május végén az Indianapolis 500, végül pedig a World Wide Technology Raceway fogadja a mezőnyt augusztusban.
Az oválok számának csökkenése mögött főként financiális okok rejlenek.
hirdetés
Az IndyCar helyzetét az is nehezíti, hogy a NASCAR-ral ellentétben – amely saját leányvállalatán keresztül tulajdonolja és működteti a pályák jelentős részét – nekik az Indianapolis Motor Speedwayt leszámítva minden egyes létesítménnyel külön kell megállapodniuk.
A pályák helyzete ráadásul már önmagában véve sem egyszerű. Kevés a befektető, a szponzor, így a tulajdonosok egyre nehezebben tudják állni a puszta fenntartás költségeit, a versenyrendezési díjak kicsengetése pedig ebből adódóan lassan a lehetetlen kategóriát súrolja. Pontosan ezen problémák vezettek odáig például, hogy az Iowa Speedway idén már nem kapott helyet az IndyCar menetrendjében.
Ironikus módon a rajongók többsége minden létező platformon a kizárólag balra kanyarodó vonalvezetésekért kampányol, a helyszíni nézettség viszont mégis hosszú évek óta ezeken a legalacsonyabb (kivéve természetesen az Indy 500-at).
Manapság pedig már egyre többen adnak hangot annak, hogy az IndyCar oválfutamai felett eljárt az idő és csak az Indy 500-at kellene megtartani egyedül közülük
Pluszban ott vannak még azon, versenyzők által is osztott vélemények, miszerint ezen viadalok túlságosan is veszélyesek. A téma legutóbb Robert Wickens 2018-as, maradandó sérülésekkel járt poconói balesete után lángolt fel. Ez ugyanaz a pálya volt, ahol három évvel korábban elhunyt Justin Wilson – igaz, az ő tragédiája akár utcai vonalvezetésen is bekövetkezhetett volna -, 2019-ben pedig Felix Rosenqvist bukott hatalmasat, de szerencsére ő ép bőrrel megúszta.
A Pocono Raceway 2020-ban már nem is tért vissza a naptárba, aminek hallatán a pletykák szerint számos versenyző fellélegzett.
A globális motorsport élő legendája, Mario Andretti viszont mindig is az oválok pártján állt és a mai napig úgy véli, nem szabad szakítani velük.
“Nagyon fontos lenne, hogy az IndyCar megtartsa jelenlétét oválpályákon, mert ezekena sportunk alapjai” – nyilatkozta a Star-Telegramnak Andretti.
“Sajnos viszont lassan eltűnnek a szériából. Szerintem ezt nem lenne szabad hagyni, vissza kellene térni a gyökerekhez, mert az IndyCar-versenyzés ezekről szólt. Az oválok fontosak, muszáj ragaszkodni hozzájuk és védelmezni őket.”
Az IndyCar elnöke, Jay Frye a téma kapcsán úgy nyilatkozott a RACER-nek, hogy jelenleg is dolgoznak azon, miként tudnának további oválfutamokat beiktatni. Konkrétumokról azonban egyelőre nincs szó.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough