IndyCar: Ismét életet mentett az aeroscreen

IndyCar: Ismét életet mentett az aeroscreen
credit:Ryan Hunter-Reay/Twitter

Egyetlen körig sem tartott az IndyCar szezonnyitó, alabamai futama Ryan Hunter-Reay számára.

Az Andretti Autosport veteránja egyike volt a Josef Newgarden által elindított tömegbaleset kárvallottjainak, az autója pedig olyan komolyan megsérült, hogy nem is tudta folytatni a versenyt.

Hunter-Reay azonban biztos benne, hogy az aeroscreen nélkül már lehet, nem lenne az élők sorában.

Mindezt néhány on-board fotóval támasztotta alá, amelyeken jól látszik, amint Newgarden autójának jobb első kereke érinti a szélvédőt.



hirdetés




“Ezt a versenyhétvégét jobb elfelejteni” – írta Twitterén RHR.

“Szenvedtünk az egyenesbeli sebességgel az edzéseken és a kvalifikáción is. Aztán az első körben történt tömegbalesetben a futam már azelőtt véget ért számunkra, hogy igazán elkezdődött volna. Extrém módon hálás vagyok az IndyCar aeroscreenjének. Valószínűleg az életem mentette meg.”

Később a 2012-es bajnok – és a 2014-es Indy 500 győztese – így nyilatkozott a RACER-nek:

“Tudom, hogy már tavaly is milyen jól működött az aeroscreen, amikor néhány versenyző nagy balesetekbe keveredett. A futam után odamentem Jayhez [Frye, az IndyCar elnöke], megmutattam neki a videót, majd hátba veregettem és annyit mondtam: köszönöm. Az aeroscreen minden valószínűség szerint az életem mentette meg. Ha csak a halo lett volna szélvédő nélkül, akkor a nagyobb törmelékdarabokat az is elterelte volna. Ki tudja viszont, hogy mi ment át volna rajta a Josef gépéről záporozó dolgok közül. Nyilván szerencsétlen volt, ahogy a futamunk véget ért rögtön az első körben, ugyanakkor az aeroscreeennek hála nagyon mázlistának érzem magam, hogy itt lehetek és beszélhetek róla.”

Az IndyCar tavaly bevezetett biztonsági megoldása nem először vizsgázott jelesre.

A cockpit védelmét szolgálni hivatott aeroscreen a 2020-as iowai duplafordulón, valamint az Indianapolis 500-on egyaránt versenyzőket óvott meg a potenciálisan súlyos sérüléstől, vagy még rosszabbtól.



hirdetés


A rövid oválon rendezett első futamon, sárga zászlós körülmények között Colton Herta futott rá Rinus VeeKay autójára, aminek következtében az amerikai autóstul levegőbe emelkedett, jó pár métert repült, majd a SAFER-falon keresztül visszacsapódott az aszfaltra.

A balesetet mindketten karcolás nélkül megúszták.

Az aeroscreen nélkül viszont a történet sokkal csúnyább véget ért volna.

A felvételek alapján ugyanis jól látszott, hogy ha nincs VeeKay autóján az eszköz, akkor Herta gépének orra pontosan beleállhatott volna a holland cockpitjébe, potenciálisan tragédiát okozva.

Még ugyanezen a versenyen a Chip Ganassi Racingnek vezető Marcus Ericsson is köszönetet mondhatott a halóval keresztezett szélvédőnek, ami tökéletesen eltérített egy feléje repülő törmelékdarabot.

Hasonló meleg pillanatokat élt át Will Power is.

A Team Penske pilótájának a pitből kijövet lazult meg a kereke, aminek következtében falazott, a leeső bal első abroncs pedig vészesen közel szállt el a cockpitje mellett. Az ausztrál később úgy nyilatkozott, hogy nem lehet elég hálás az aeroscreenért.

A 104. Indianapolis 500-on további két versenyző szintén imába foglalhatta a Red Bull Advanced Technologies és az IndyCar által közösen kifejlesztett eszközt.

James Davison incidense az Indy 500-on, jól látszik, hogy aeroscreen eltereli a törmeléket

Rögtön a futam elején James Davison autóján egy kisebb robbanásba torkollott a féknél történt meghibásodás.

Az ausztrál csak az aeroscreennek köszönhette, hogy nem találta telibe a feléje repeszekként száguldó törmelékfelhő.

A leintés előtt öt körrel Spencer Pigot vágta a külső falnak az RLL Racing 45-ös Dallara-Hondáját, majd onnan egyenesen visszacsapódott a pitlane bejáratánál lévő gumibálákba.

A fiatal amerikait az incidens után kórházba is kellett szállítani, mert az autója roncsaiból kiszállva egy rövid időre elvesztette az eszméletét.


Szerencsére kiderült, hogy Pigot nem szenvedett komolyabb sérüléseket.

A versenygépének baleset utáni fotóját elnézve azonban borítékolható, hogy aeroscreen nélkül sokkal rosszabb vége lett volna.

A képen ugyanis jól kivehető, hogy a törött felfüggesztés egy nagyobb darabja konkrétan belefúródott volna a pilótafülkébe, ha nincs ott a szélvédő.

Mindezek fényében most már nyugodtan kijelenthetjük, hogy az IndyCar a lehető legjobb döntést hozta meg, amikor kötelezővé tette az aeroscreent.

Bizonyos szögekből valóban nem nyújt esztétikai élményt vele az autó, de nagyon kevés ár ez az emberéletekért cserébe.



hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy