Egy 16 éves srác révén a Dogecoin már évekkel ezelőtt NASCAR-történelmet írt

NASCAR/IndyCar: Ha a rajongókból lesznek a szponzorok
NASCAR/IndyCar: Ha a rajongókból lesznek a szponzorok


Az egyik legköltségesebb sportágnak kétségkívül az autóversenyzés számít, ennek köszönhetően pedig a szponzorációs háttér nagy általánosságban véve fontosabb, mint maga a veleszületett képességek.

Ha nincs mögötted megfelelő anyagi háttér – és nem vagy elképesztően szerencsés sem -, akkor lehetsz akármilyen tehetséges is, a legközelebb csak akkor kerülhetsz az elit bajnokságok autóihoz, ha jegyet veszel egy futamra.

Akadnak azonban olyan pilóták, sőt csapatvezetők is, akik nem nyugodtak bele a pénztelenség miatti kilátástalan helyzetükbe és megoldásért a sportág legfontosabb embereihez fordultak: a rajongókhoz.

Az autóversenyzés világában számos, többé-kevésbé sikeres példa akadt már a közösségi finanszírozás jelenségére.

Csak a legutóbbiak közül szemezgetve: az IndieGoGón szerzett támogatást a 2012-es NASCAR Nationwide Series (Xfinity) programjához Morgan Shepherd, ahogyan ugyanebben az évben Angela Cope-Ruch is ezen az oldalon gyűjtötte össze a kellő összeget a széria charlotte-i versenyén való indulásához.


hirdetés


A NASCAR nemzeti harmadosztályában szereplő FDNY Racing még ugyanebben az évben a GoFundMe segítségével szeretett volna húszezer dollárt összeszedni, amiből az egyik korábbi versenyen rommá tört autójuk javításához szükséges alkatrészeket fedezték volna. A szurkolóktól csak 2.365 dollár jött össze, közbelépett azonban a csapat pilótájának, Ryan Ellisnek főiskolai testvérisége, akik szintén gyűjtést szerveztek és végül sikerült is megszerezni a hiányzó összeget. Mindennek köszönhetően a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás után az egykori Jim Rosenblum Racing poraiból újraformálódott, soraiban több New York-i tűzoltót is tudó gárda visszatérhetett a versenypályára.

Természetesen nem minden próbálkozást koronázott siker.

Szintén 2014-ben Alex Bowman a Bitcoin reddites és facebookos közösségét megcélozva akart pénzt szerezni az atlantai NASCAR Cup futamhoz, de végül nem jött össze.

Néhány hónappal később a veterán Norm Benning csapatáért fogott össze az egyik NASCAR mémekre szakosodott Facebook oldal, de a célként kitűzött tízezer helyett csak 304 dollárt tudtak gyűjteni.

A Sarah Fisher Hartman Racing szintén 2014-ben – úgy tűnik, ez a crowdfunding éve volt – létesített partnerséget a két szurkoló által útjára indtott ‘People’s Race Car’ projekttel, aminek értelmében az egyik autójukat kizárólag a rajongók által szponzorálva akarták nevezni az Indianapolis 500-on. A terv szerint mindenkinek a neve felkerült volna a gépre, aki legalább száz dollárral hozzájárul a versenyeztetéséhez, de végül a szükséges egymillió dollárnak a töredéke sem gyűlt össze, így a „nép versenyautója” csak álom maradt.

peoples.JPG

2015-ben a francia Michel Disdier is a rajongóihoz fordult annak érdekében, hogy segítsenek neki elég pénzt szerezni a NASCAR Truck Series daytonai viadalához, de a kellő összegnek alig a tíz százalékát tudta csak begyűjteni.

Mindezt megelőzően, 2010-ben azonban egy olyan csapat rázta fel a NASCAR világát, amely nem kevesebbet tűzött ki maga elé, mint, hogy a saját szurkolóikat veszik be üzlettársnak.

Az America’s Racing Team (ART) névre keresztelt gárda ötlete az üzletember Daniel Webbertől származott, aki többek között a 3D-s televíziós közvetítések terén korszakalkotó szolgáltaltást nyújtó SuperVision Media agytrösztjeként ismert, de komoly szerepet vállalt a dél-afrikai foci vb és a Forma-1 tengerentúli médiacsomagjának létrejöttében is.

A férfi édesapja, John Webber szintén nem ismeretlen az autósport világában, lévén a világ vezető marketingvállalatának, az IMG-nek sportmenedzsereként olyan nevek szerepeltek az ügyféllistáján, mint Sir Jackie Stewart, vagy éppen Ayrton Senna. Daniel édesanyja, a jogász Diane Webber ugyancsak ebben a közegben mozgott és évtizedes pályafutása alatt számos világhírű F1 és IndyCar pilótát, valamint csapattulajdonost tudhatott a kliensei között.


hirdetés


Webber az ART-projektjéhez sikeresen megnyerte maga mellé Michael Wrightot, aki menedzserként korábban többek között Jeff Gordon útjait is egyengette, a versenyzésért felelős igazgatónak pedig Elton Sawyert nevezték ki, aki korábban a Team Red Bullnál látta el ugyanezt a posztot.

A csapat arra az egyedülálló koncepcióra épült, hogy a rajongók náluk nem csak egyszerű külső szemlélők, hanem egyenesen üzleti partnerek. Persze ehhez a szurkolóknak a zsebükbe kellett nyúlniuk és belépni az ART „tagsági programjába”, amelynek ára gyerekek számára évi 44.95 dollár, tinédzsereknek 49.95 dollár, felnőttek számára pedig 299.95 dollár volt. Választható volt az úgynevezett családi csomag is, amelynek ellenértéke 499.95 dollárra rúgott (házas/élettársak esetén, gyerekek nélkül 449.95-be).

A gárda a „csapat partnereinek” támogatásukért cserébe nem csak kedvezményes belépőjegyeket és egyedi merchandise termékeket ígért, de azt is garantálta, hogy beleszólásuk lehet az ART döntéseibe, mint például az autó festése, vagy akár a versenyző kiválasztása.

Aki pedig az évi 2000 dolláros 76 Pit Club Partnership csomagot választja, annak további exkluzív élményeket és lehetőségeket bizosítanak a pályán, valamint azon kívül rendezett eseményeken.

art.JPG

Az ART 2010 őszén, Daytonán rántotta le a leplet a 76-os számú Chevrolet-ről, amelynek első éles bevetését a NASCAR Cup következő szezonjának nyitóversenyére, vagyis a Daytona 500-ra tűzték ki.

A bemutatón többek között a Daytona Beach-i rendőrség emberei, valamint a Sweetwater Általános Iskola diákjai is részt vettek. Az eseményen – az egyébként brit állampolgár – Webber elmondta, hogy a csapat ereiben amerikai vér folyik, így az ottani életérzést kívánja hirdetni, amit hűen tükröz az autó piros-fehér-kék színekben pompázó dizájnja, szponzorok terén pedig kizárólag USA-béli cégekben gondolkodnak.

A nagy csinnadrattával történt leleplezés után azonban néma csend uralkodott el az ART háza tája körül.

A Daytona 500 vészesen közeledett, de ennek ellenére még csak egy apró hírmorzsa sem látott napvilágot a projekt előrehaladása – vagy épp nem haladása – kapcsán. A gárda semmiféle bejelentést nem tett, a Daytona 500 pedig végül nélkülük rajtolt el.

Az ART tehát amilyen hirtelen felbukkant olyan gyorsan tűnt el a süllyesztőben minden hivatalos magyarázat, indoklás nélkül.

Négy évvel később azonban egy hasonlóképpen légvárnak induló, de végül egy mindaddig sosem látott mértékű és körítésű sikertörténetnek lehetett szemtanúja a NASCAR közössége.

Az egész sztori egy tizenhat éves Reddit felhasználóval, bizonyos Denis Pavellel kezdődött.

Az Illinois állambeli Nilesben élő srácnak a szezonnyitó Daytona 500-on tűnt fel egy fekete, szponzormatricák nélküli 98-as Ford Fusion, amelynek sofőrje, Josh Wise a nyilvánvalóan költségvetés nélküli géppel látványos előzéseket produkált, végül pedig a 24. helyen zárta a viadalt.

Pavel saját elmondása szerint azonnal Wise rajongója lett és eldöntötte, mindent megmozgat annak érdekében, hogy újdonsült kedvencét a naptár másik ikonikus pályáján, a Talladega Superspeedwayen már megfelelő anyagi támogatással a háta mögött láthassa viszont.

simpledark.JPG

A tinédzser első körben a NASCAR szubreddit közösségéhez fordult, akik már a múltban többször is bizonyították összetartásukat jótékonysági akciók és egyéb kampányok képében. Pavelnek azonban ez csak a kiindulási pontot képezte és lassacskán körvonalazódott benne az igazi megoldás a Phil Parsons Racinges Wise megsegítésére, méghozzá az eredetileg internetes mémként indult, később valódi kriptovalutává vált Dogecoin képében.

„Tudtam, hogy a Dogecoin már korábban is kivette a részét jelentős adománygyűjtő akciókból, legutóbb például nekik köszönhetően jutott ki a jamaicai bobcsapat az olimpiára” – nyilatkozta Pavel a CNN-nek.

„Gondolkodtam azon is, hogy vajon miként reagálna a Reddit közössége ha megkérdezném őket egy NASCAR Cup autó szponzorációjáról. Végül mindannyian benne voltak.”

A ‘unicorn_butt_sex’ felhasználónév alatt futó gimnazista a tettek mezejére is lépett és Twitteren felvette a kapcsolatot Phil Parsosnsszal. A csapattulajdonos le volt nyűgözve Pavel terveitől és hamarosan telefonszámot is cseréltek.


hirdetés


„Megkérdeztem Mr. Parsonstól, hogy hallott-e már a Redditről, vagy a Dogecoinról. Nemmel válaszolt, majd megmondta, hogy mennyibe kerül egy Cup verseny részleges és teljes szponzorációs csomagja. Szerintem eleinte azt hitte, hogy csak szórakozok vele, de valamiért mégis meghallgatott. Más csapatvezető válaszra sem méltatott volna egy tizenhat éves, mezei rajongót, ő viszont megtette és végül egy igazán jó dolog sült ki belőle.”

Parsons szerint egy autó indítása 50.000 dollárt kóstál, aminek hallatán Pavel biztos lett benne, hogy a Reddit NASCAR és Dogecoin közössége segítségével össze tudja gyűjteni ezt az összeget.

A projektet siker koronázta, méghozzá olyannyira, hogy kereken 67 millió Dogecoin gyűlt össze, ami átszámítva 55.000 dollárt jelentett.

Ez pedig bőven elegendő lett ahhoz, hogy a stílszerűen Dogecoin/Reddit.com nevet kapó 98-as Ford Fusion ott legyen a májusi, talladegai Aaron’s 499 nevezési listáján.


„Ez az egész adománygyűjtés-akció rendkívül különleges számunkra” – nyilatkozta Wise, aki amúgy saját elmondása szerint csak a legszükségesebb dolgokra használja az internetet. „Az emberek felfigyeltek az erőfeszítéseinkre. Mi egy ici-pici csapat vagyunk, hét, maximum nyolc alkalmazottal. Az a hatalmas támogatás, amit a redditezőktől kaptunk leírhatatlan, most rajtunk a sor, hogy a tőlünk telhető legjobbat nyújtsuk a pályán.”

A Dogecoin Foundation egyik tagja, Ben Doernberg elmondta, hogy a szponzorációra szánt pénz rekordidő alatt gyűlt össze.

Az alapítvány a sporttámogatás mellett – lásd. fentebb a bobcsapat példáját is – komoly, társadalmi ügyek mellett is kiállt. Gyűjtöttek pénzt az ivóvíz megtisztítására Kenyában, továbbá az autizmussal és egyéb betegségekkel élő gyermekeket segítő terápiás állatok kiképzésére is.

„Bennünket a szórakozás és a hülyéskedés éltet” – folytatta Doernberg. „Ugyanakkor abban a tekintetben is biztosra szeretnénk menni, hogy a digitális valuta tényleg adhat vissza valamit a világnak. Úgy érezzük, hogy az ilyesfajta technológia jobb hellyé teheti a bolygónkat, mi ezt akarjuk átültetni a gyakorlatba a jótékonykodás által.”

A támogatást a versenyző igyekezett a legkiterjedtebben meghálálni. Részt vett az elképesztő népszerűségnek örvendő ‘Ask Me Anything’ kérdezz-felelekben mind a Dogecoin, mind pedig a NASCAR szubreddit közösségének nagy örömére, saját felhasználónevének stílszerűen a „Dogedrivert” választva, ezen kívül pedig a Twitteren is folyamatosan méltatta az oldalt, valamint a kriptovalutát is.

Mivel az induláshoz szükséges pénzt az interneten dobták össze, Wise-ék úgy találták tisztességesnek, ha a Dogecoin/Reddit.com autó festését és a csapat tagjai által viselendő overált is annak népével szavaztatják meg.

A rajongók az ezüst, az arany és a fekete alapszínek közül választhattak, a voksok közel 60%-át pedig utóbbi zsebelte be.

dgc.JPG

A mintázatot tekintve magasan győzött a Dogecoin mém-korszakára eredeztethető Shiba Inu kutyafej, ami mellett egy rakéta és a ‘To the Moon’ felirat is helyet kapott utalva a kriptovaluta népszerűségének növekedésére.

„Egyáltalán nem fogtam vissza a rajongókat, bármi felkerülhetett az autóra, amit csak ők akartak” – mondta Wise. „Igazából egy kicsit még konzervatív is lett ahhoz képest, amire én számítottam.”

Wise a Dogecoin/Reddit.com Forddal a harminchatodik helyre kvalifikálta magát Talladegán és végül a huszadikként zárt.

Ezen szponzorpárosítás újabb közösségi segítséggel hat futammal később, a Sonoma Racewayen, majd az őszi talladegai viadalon is megjelenhetett a kaliforniai pilóta járművén.

A Reddit pedig az iRacinggel karöltve Doveren is beállt Wise mögé, immár vállalati szponzorként.

A közösségi oldallal való kapcsolata azonban nem állt meg itt.

A 2014. május 17-én, a Charlotte Motor Speedwayen rendezett All-Star versenyen az elmúlt másfél Cup szezonban nyerni tudó pilóták és korábbi all-star győztesek mellett az iménti kritériumoknak nem megfelelő pilóták számára kiírt 40 körös Showdown első két helyezettje, valamint egy, a rajongók által beszavazott további versenyző is részt vehet.

Gondolom sejthető, hogy kiért fogott össze egy emberként a NASCAR szubreddit közössége és olyan neveket legyőzve, mint pl. Danica Patrick, sikeresen be is juttatták az all-star mezőnybe – bizony, Josh Wise-ról van szó.