A bunyó, amely örökre megváltoztatta a NASCAR-t

A bunyó, amely örökre megváltoztatta a NASCAR-t



Már jóval a rajt előtt borítékolható volt, hogy az 1979-es Daytona 500 korszakalkotó jelentőségű lesz. Arra azonban senki nem számított, hogy végül egyetlen, a leintést követő perc lesz az, amivel a verseny örökre beírja magát a motorsport történetébe.

Bobby Allison holds race driver Cale Yarborough’s foot after Yarborough kicked him following an argument Feb. 18, 1979 when Yarborough stopped his car during the final lap of the Daytona 500. Allison’s brother Donnie was involved in a wreck with Yarborough on the final lap which made brother Bobby stop. (AP Photo/Ric Feld)

Vannak események, amelyek annyira ikonikusnak számítanak, hogy az utókor saját elnevezést is kreált számukra. Ilyen Alex Zanardi híres, Bryan Hertával szembeni manővere a CART PPG Indy Car World Series 1996-os, Laguna Seca-i futamán, amelyet csak úgy ismerünk, mint ‘Az Előzés’ (The Pass). Tizenhét évvel korábban, a NASCAR Cup Daytona 500-án pedig nézők millió lehettek szemtanúi annak, amint kitör ‘A Bunyó’ (The Fight).

A NASCAR minden korábbinál jobban készült az 1979-es szezon nyitányára, mivel ebben az évben először, szó szerint kiléphettek a nagyszínpadra.

A CBS jóvoltából ugyanis a Daytona 500 lett az első olyan ötszáz mérföldes verseny, amelyet teljes egészében, élőben közvetítettek a teljes Egyesült Államok területén.

Ekkoriban ezt még maga az Indianapolis 500 sem mondhatta el magáról, amely hiába számított az USA legnagyobb presztizsű viadalának, a televízió előtt ülő nézők csak a leintés után órákkal, az esti időszakban láthatták felvételről, akkor is gyakran alaposan megvágva.

A nagy napon az anyatermészet is a CBS és a NASCAR mellett állt. Az ország észak-keleti és középnyugati részét a verseny hétvégéjén hatalmas hóviharok bénították meg, aminek következtében az érintett területeken lakók lényegében a saját házukon belül rekedtek, ez pedig mondani sem kell nagyon kedvező helyzet volt a tévés nézettségi ráta szempontjából.

Amint pedig eljött a rajt pillanata, villámgyorsan körvonalazódott, hogy a Daytona 500 izgalom szempontjából sem fogja meghazudtolni önmagát, megelégedettséggel töltve el a NASCAR és a CBS jelenlévő tisztviselőit.

A verseny lényegében egy percig sem “ült le”, alig akadt olyan kör, amely eseménytelenül zajlott volna, a kiélezett harcokat pedig jól szemlélteti, hogy a 41 autót számláló mezőnyből mindössze húsz látta meg a kockás zászlót.
A győzelem végül Richard Petty-nél landolt, aki ezzel pályafutása hatodik Daytona 500-as sikerét ünnepelhette.



Csak ez ott, akkor senkit nem érdekelt.

cale_1.jpg

A futam hajrájában az áhított elsőségért két, az imént említett Királyhoz hasonlóan nagy népszerűségnek örvendő pilóta harcolt.

A #11 Oldsmobile volánja mögött az a Cale Yarborough nyomta a gázt, aki a NASCAR történetében először tudott egymás után három bajnoki címet begyűjteni (1976, 1977, 1978), ezt a fegyvertényt azóta egyedült Jimmie Johnsonnak sikerült végrehajtania – igaz, ő 2006-2010 között meg sem állt zsinórban ötig.

Yarborough nemezise, az 1967-es Grand National (a Cup Series elődje) szezon és az 1970-es Indy 500 legjobb újonca, Donnie Allison szintén Oldsmobile-t vezetett, szám szerint az 1-est.

A két klasszis a verseny finiséhez közeledve tekintélyes előnyt autózott ki magának a mezőny többi tagjához képest, amint pedig lengett az utolsó kört szimbolizáló fehér zászló úgy tűnt, az áhított győzelem végül Allison kezében landol.

Yarborough azonban nem adta fel, folyamatosan támadta kollégáját, a Daytona International Speedway hátsó egyenesében pedig meg is kísérelte az előzést. Allison válaszként blokkolta az utat előtte, majd amikor Cale be tudott szúrni melléje villámgyorsan ráhúzta a kormányt.

Yarborough ettől autójának bal oldali kerekeivel ráfutott a fűre, aminek következtében elvesztette uralmát a gép felett és nekicsapódott Allisonnak. Bár mindketten igyekeztek korrigálni, de ennek csak további ütközések lettek az eredményei és másodperceken belül a hármas kanyar külső falában találták magukat, majd visszacsúsztak a pálya belső részére.

A győzelem így a mindaddig a harmadikként jegyzett, Yarborough-hoz és Allisonhoz képest több, mint fél kör lemaradásban állt Petty ölében landolt.



fight2.JPG

Miközben a saját csapatával, a Petty Enterprisesszel versenyző Király és népes rajongótábora elkezdte ünnepelni a történelmi – mint fentebb már említésre került – hatodik Daytona 500 győzelmet, Bobby Allison a levező körön leállította a motort, hogy megnézze a testvérét.

A folytatás már sporttörténelem.

“Donnie már majdnem megnyerte a versenyt, amikor Cale egyszerűen nekiment” – emlékezett vissza Bobby 2010. május 11-én, az észak-karolinai Charlotte-ban lévő NASCAR Hírességek Csarnokának hivatalos megnyitóján. “Én keresztülhajtottam a törmeléken, mivel a dolgom az volt, hogy befejezzem a futamot. Láttam közben, hogy Donnie kimászik az autójából, tehát tudtam, hogy nem sérült meg komolyabban. Miután körbeértem és áthaladtam a kockás zászló alatt, elindultam a levezető körre és a baleset helyszínénél odakiáltottam Donnie-nak, hogy visszavigyem-e a pitbe. Ekkor Cale rám ordított, hogy az egész az én hibám volt. Az enyém, aki akkor a közelben sem volt! Nem tudom, ezt egyáltalán hogy gondolta! Azt hiszem, válaszként megkérdőjeleztem a származását, amit nagyon nem kellett volna, mert elkezdett felém rohanni, néhány méterre tőlem hirtelen megállt, mondott valamit, mire én újra szóba hoztam a felmenőit, igaz kicsit már cifrábban, mint azelőtt. Ekkor rám rontott és a kezében lévő sisakját nagy erővel az arcomnak vágta. Baromira fájt, aztán meglepetten láttam, hogy a vér már az ölembe csurog. Kiugrottam az autóból, mert úgy éreztem, ezt a dolgot ott helyben, azonnal el kell intézni. A folytatás az én verziómban természetesen az, hogy miután kiszálltam, Yarborough megütötte az öklömet az orrával.”

A verekedésbe Donnie Allison is bekapcsolódott. A három férfit csapattagok és sportbírók egyaránt próbálták szétválasztani, több-kevesebb sikerrel.

Mindezt élő adásban, Egyesült Államok-szerte nézők millióinak szeme láttára.

Nem árulunk el meglepő dolgot azzal, hogy az esti híradókban, valamint a másnapi újságokban maga a verseny, beleértve Petty győzelmét csak egy mellékes információt képezett. A szenzáció a Yarborough-Allison összecsapás lett, ami bár alig tartott egy percig, mégis elegendő lett ahhoz, hogy még négy évtized múltán is a NASCAR egyik legikonikusabb eseményének számítson.


Ironikus módon az esetnél jobb dolog nem is történhetett volna a szervezettel. A NASCAR népszerűsége néhány nap alatt hatalmasat nőtt, ami a helyszíni és televíziós nézőszámban egyértelműen megmutatkozott. Az emberek – még azok is, akiket amúgy hidegen hagyott az autóversenyzés – elkezdték követni a futamokat csak, hogy lássák, vajon legközelebb mivel rukkolnak elő a fiúk.

A NASCAR azonban már nem volt ennyire elnéző és az Allison testvéreket, valamint Yarborough-t egyaránt 6.000 dollár pénzbírsággal sújtotta. Emellett Donnie-t hat hónap próbaidőre helyezték, mivel úgy látták, direkt húzott rá 190 mph feletti tempó mellett Cale-re, elindítva ezzel a mindkettejük kiesését maga után vonó balesethez vezető láncreakciót.

“Mindhármunknak fejenként 6.000 dollárt kellett kiperkálnunk a történtek miatt, mivel [a NASCAR-nál] úgy látták, hogy ezzel negatív fényben tüntettük fel a sportágat” – mondta egy 2011-es interjúban Bobby Allison, aki tisztában van azzal, hogy a daytonai ökölharc révén beírta magát a stock-car szakág történelmébe, emellett azonban azt sem rejtette véka alá, hogy úgy érzi, valamilyen szinten kihasználták őket.

“Mint kiderült, pontosan a NASCAR lett az, akik a legtöbbet profitáltak belőle. Rengeteg pénzt kerestek és még mindig keresnek azzal, hogy eladták a képek és videófelvételek jogait a médiának, beleértve dokumentumfilmeseket is, cikkek és riportok tízezrei születtek ‘A Bunyóról’, annak érdekében, hogy a nézettség növelése céljából kielégítsék az emberek veleszületett kíváncsiságát. A nekünk kirótt 6.000 dolláros bírság horribilis volt. Akkoriban a NASCAR még nem számított mainstreamnek, nem voltak dollármilliókat hozó szponzorok, még a legjobb versenyzőknek sem járt a manapság megszokott, rocksztárokhoz méltó fizetés. Ők mégis példát akartak statuálni velünk, miközben a mai napig kőkemény pénzeket keresnek azzal, hogy újra és újra felhozzák az 1979-es Daytona 500 utáni percek sztoriját.”


Bobby hozzátette, hogy a NASCAR végül mégis visszautalta nekik a helyezésekért járt pénzdíjat.

“Én a 11. helyen végeztem, amiért 4.000 dollár járt, tehát muszáj voltam megkérni otthon a feleségemet, Judy-t, hogy írjon már egy csekket 2.000 dollárról, hogy ki tudjam fizetni a büntetést, máskülönben a következő héten nem versenyezhettem volna. Az elkövetkezendő hetekben viszont mindannyian jófiúk voltunk, ezért a NASCAR úgy döntött, visszafizeti a 4.000 dollárt, Judy-nak viszont még mindig lógnak 2.000-rel.”



Yarborough egy 2008-as, a New York Times-nak adott interjújában maga ismerte el, hogy a karrierje során szerzett három bajnoki címéről és négy Daytona 500 győzelméről összesen nem kérdezték tizedannyit sem, mint arról a bizonyos ökölpárbajról, vagy ahogyan mindenki csak hivatkozott rá ‘A Bunyóról’.

“Milliószor elmondtam már és máig tartom is, hogy újra megtenném” – válaszolta Yarborough arra a kérdésre, megbánta-e azt a bizonyos első ütést. “Enyém volt a leggyorsabb autó olyan tökéletes beállításokkal, hogy simán kilőhettem volna Donnie mellett. Talán ez volt az egyetlen hiba a részemről. Könnyedén elmehettem volna mellette és akkor lazán megnyerem a versenyt. Én viszont megpróbáltam show-t csinálni. Sajnos végül tényleg egy nagy show lett belőle. A NASCAR szempontjából viszont ez volt a legjobb forgatókönyv, ami csak megvalósulhatott.”

Yarborough azt is elárulta, hogy Bobbyval együtt gyorsan túlléptek a történteken és már a verseny követő napon együtt mentek horgászni, a kettejük közti jó kapcsolat pedig máig változatlan.

Az 1979-es Daytona 500 az összeesküvés-elméletek híveinek is kedvenc témáját képezi, mondván ez a verekedés és annak utána tapasztalt, a NASCAR számára pozitív előjelű utóélete adta az ihletet a versenypályákon később bekövetkezett számos, gyakran valóban színpadiasan előadott, pilóták közti konfrontációkhoz.

Abban azonban mindenki egyetért, hogy az Allison fivérek és Yarborough közti összecsapás vezette be a NASCAR-t a mainstream médiába, ezzel örökre megváltoztatva a sportot.



 képek: NASCAR



Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy